اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

هر «اکوکپسول» به یک توربین داخلی مجهز شده است و روی سقف آن سلول‌های فتو-ولتائیک برای جذب انرژی خورشیدی قرار دارد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – استدیو طراحی «نایس&وایز» محصول جدیدی عرضه کرد که از آن با نام «اکوکپسول» یاد می‌کند. این محصول در اصل یک محل زندگی قابل حمل محسوب می‌شود که میزان مصرف انرژی در آن بسیار پایین است و با ظاهری شبیه به تخم‌مرغ همه امکانات مورد نیاز یک زندگی آرام و راحت را در خود جا داده اتس. این اتاق سیار بر خلاف اندازه کوچک خود به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند همه امکانات رفاهی مورد نیاز دو فرد بزرگسال را در اختیار آنها بگذارد و در عین حال یکی از سازگارترین مکان‌های زندگی با محیط زیست باشد. از جمله بخش‌هایی که در این اتاق سیار جاسازی شده است می‌توان به آشپزخانه با لوله‌کشی آب، سرویس بهداشتی با حمام آب گرم، سیستم تهویه هوا و … اشاره کرد. تخت‌ها در این اتاقک تاشو هستند و «اکوکپسول» همچنین فضای زیادی را برای در اختیار گرفتن تجهیزات ورزشی یا تحقیقاتی در شرایط مورد نیاز ارایه می‌کند.

 

 

طرح اولیه این اتاق سیار سال ۲۰۱۵ میلادی ارایه شده بود و شرکت سازنده آن زمان محصول خود را «میکرو-خانه با قابلیت راه‌اندازی شخصی» نام گذاشته بود و با کار کردن روی جزییات آن موفق شد کمک‌های مالی از بانک دریافت کند تا این محصول را به تولید برساند. هم‌اکنون به کمک چند سرمایه‌گذار بین‌المللی این استدیو طراحی در حال ساخت شرکت بزرگی است که در آن بتواند فاز بعدی نمونه اولیه محصول خود را تکمیل کند و آن را در موقعیت‌های مختلف مورد آزمایش قرار دهد. پیش‌بینی شده است نخستین واحدهای ساخته شده بر اساس این طرح پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به صورت عملی مورد استفاده قرار گیرند. در نخستین گام قرار است به صورت محدود ۵۰ «اکوکپسول» ساخته شود و در فاز دوم این محصول با قیمت بسیار ارزان به تولید انبوه برسد.

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

هر «اکوکپسول» به یک توربین داخلی مجهز شده است و روی سقف آن سلول‌های فتو-ولتائیک برای جذب انرژی خورشیدی قرار دارد. زمانی که باتری‌های این کپسول مسکونی به طور کامل شارژ شوند و به اندازه کافی انرژی را در خود نگه دارند، می‌توانند در زمانی که خورشید وجود ندارد به مدت بیش از ۲۴ ساعت انرژی مورد نیاز ساکنان را تامین کند. البته توربین‌های مجزا که در این اتاقک مسکونی کار گذاشته شده است امکان استفاده از انرژی باد را هم فراهم می‌آورد. علاوه بر موارد یاد شده، طراحی آیرودینامیک و کروی این اتاق سیار باعث می‌شود بخش اعظم آب ناشی از بارندگی‌ها و شبنم‌ها جمع‌آوری شود. این آب سپس به فیلترهای مخصوص انتقال میابند تا آب آشامیدنی ساکنان داخلی تامین شود. کل این واحد با تمام امکانات داخلی و خارجی شبیه به یک کانتینر کوچک طراحی شده است تا حمل و نقل آن آسان باشد. این اتاقک هیچ گونه آماده‌سازی ویژه نیاز ندارد و تنها نکته مهم این است که با احتیاط توسط ماشین‌های مخصوص به هر نقطه از جهان که نیاز است حمل شود. در حقیقت می‌توان گفت «اکوکپسول» به راحتی می‌تواند از طریق کشتی، هواپیما، اتوموبیل یا توسط حیوانات حمل شود.

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

این اتاقک شبیه تخم‌مرغ به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در شرایط جغرافیایی مختلف و روی انواع مختلف زمین‌ها نصب شود و به همین خاطر هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

 

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

اگرچه اندازه این اتاق سیار کوچک است، ولی فضای داخلی آن بسیار راحت و مناسب برای دو بزرگسال طراحی شده است و به همین خاطر در آن احساس راحتی می‌کنید.

 

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

این اتاق به واسطه امکانات داخلی و خارجی خود به گونه‌ای طراحی شده است که حتی اگر هفته‌ها یا ماه‌ها در آن زندگی کنید هیچ گونه احساس کمبود یا مشکل نخواهید داشت.

 

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

پیش‌بینی شده است نخستین مدل عملی از این اتاق سیار «اکوکپسول» پایان سال ۲۰۱۷ عرضه شود.

 

اتاق سیار برای دو بزرگسال! (+عکس و فیلم)

این اتاق سیار به جز سلول‌های خورشیدی یک توربین بادی را هم در خود جا داده است تا از این طریق بتواند انرژی سرنشینان داخلی خود را تامین کند.

دکمه بازگشت به بالا