استارت‌آپی که بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه شد (عکس)

این استارت‌آپ از نخستین مراکزی محسوب می‌شود که بازی موبایلی را با زبان عربی روانه بازار کرد و سرانجام موفق شد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان بزرگترین تولیدکننده بازی‌های موبایلی معرفی شود.

موبنا، رضا خواجه‌وند – «تاماتِم» نام یک استارت‌آپ اردنی است که در زمینه توسعه و انتشار بازی‌های موبایلی فعالیت دارد و البته محصولات خود را به صورت جهانی در اختیار کاربران می‌گذارد. این استارت‌آپ از نخستین مراکزی محسوب می‌شود که بازی موبایلی را با شخصیت‌هایی که به زبان عربی صحبت می‌کنند روانه بازار کرد و سرانجام موفق شد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به عنوان بزرگترین تولیدکننده بازی‌های موبایلی معرفی شود.

تاریخچه فعالیت

اگر بخواهیم اندکی به عقب برگردیم، مرکز «تاماتِم» در سال ۲۰۱۳ میلادی در شهر عمان توسط شخصی به نام «حسام هامو» تاسیس شد و او از این طریق یک فروشگاه اینترنتی مخصوص اپلیکیشن‌های موبایلی با محتوای عربی راه‌اندازی کرد. او پیش از این یکی از نخستین شبکه‌های اجتماعی به زبان عربی و یک استدیوی مخصوص بازی برای بازی‌های اجتماعی عربی را هم راه‌اندازی کرده بود. او سرانجام موفق شد برای «تاماتِم» از «۵۰۰ استارت‌آپس» و «سیلیکون ولی» سرمایه اولیه را جذب کند تا بتواند کار خود را توسعه دهد.

استارت‌آپی که بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه شد (عکس)

«تاماتِم» بخشی از طرح جامع با ۶ زیرمجموعه شتاب‌دهنده در کالیفرنیا بود که بین آپریل تا ژوئیه ۲۰۱۳ مطرح شد. نخستین بازی در این مرکز با نام «عربیک اتسارز کوئیک» عرضه شد و ظرف یک ماه بیش از ۶۵۰ هزار بار دانلود شد. پس از گذشت سه ماه و افزایش موفقیت‌های این مرکز، «تاماتِم» یک قرارداد همکاری جدید با مرکز توسعه بازی‌های موبایلی «تاپیناتور» را امضا کرد تا بتواند بازی‌های خود را به صورت منطقه‌ای وارد خاورمیانه و شمال آفریقا کند. در سپتامبر ۲۰۱۳ سرمایه‌گذاری‌های مختلف در این استارت‌آپ صورت گرفت ر بخشی از این اتفاق دو مرکز «مِنا ونچِر اینوستمنت» و «۵۰۰ استارت‌آپ» بیش از ۴۵۰ هزار دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند. دور دوم این پول‌ها را شرکت کویتی «ارزان وی‌سی» وارد «تاماتِم» کرد.

استارت‌آپی که بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه شد (عکس)

با این روند، تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی بود که بازی بعدی آنها با نام «تحویل پادشاه» با تِم اصلی غذا در عمان عرضه شد. این بازی به دنبال همکاری با استدیو انیمیشن‌سازی «خرابش» ساخته شده بود و تا پایان همان سال بیش از یک میلیون بار دانلود شد و همین اتفاق به شرکت «تاماتِم» کمک کرد مجموع دانلود‌های خود را به رکورد ۶ میلیون بار برساند. حدود هجده ماه از زمان تاسیس استارت‌آپ «تاماتم» این مرکز توانسته بود بیش از ۴۰ بازی با رکورد ۱۰ میلیون دانلود را عرضه کرده باشد و آن زمان هر ماه ۱.۴ میلیون کاربر فعال داشت.

استارت‌آپی که بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه شد (عکس)

در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت «تاماتِم» در مجموع ۱۲ کارمند در اردن و دره سیلیکون داشت و به کمک آنها ۳۵ بازی را روی دو سیستم عامل اندروید و iOS مدیریت می‌کرد. طوری نکشید که این مرکز به یکی از بزرگترین شرکت‌های خاورمیانه در عرصه بازی تبدیل شد و محصولاتی که عرضه می‌کرد روزانه بیش از ۴۰ هزار بار دانلود می‌شد و همین مسئله باعث شد چند ثروتمند آمریکایی بیش از ۵۰۰ هزار دلار در استارت‌آپ مذکور سرمایه‌گذاری کنند. از جمله افرادی که از همان ابتدا «تاماتِم» را پشتیبانی می‌کرد «کای هوانگ» بود که در ساخت بازی «گیتار هیرو» نقش به‌سزایی داشت. آقای هوانگ در سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر لندن فارغ التحصیل شده بود و تجربه زیادی داشت. بازی او با نام «یک سوال گنگ» تنها پس از چهار روز از زمان عرضه عمومی توانست عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن در عربستان سعودی را به خود اختصاص دهد و این مسئله نشان داد هوانگ تا چه اندازه نیاز بازار را به خوبی می‌داند.

استارت‌آپی که بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه شد (عکس)

به هر حال، موفقیت‌های روز افزون باعث شد شرکت «تاماتِم» دفتر جدید خود را در شهر قاهره تاسیس کند. در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی این استارت‌آپ در مجموع ۳۵ بازی فعال را مدیریت می‌کرد که آنها در مجموع بیشتر از ۱۶ میلیون بار دانلود شده بودند و از بین آنها ۲۵ بازی توانستند عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن را به دست آورند. این بازی‌ها هر ماه بیش از ۲.۱ میلیون کاربر فعال داشتند و تعداد کاربران روزانه آنها از ۳۵۰ هزار نفر هم فراتر رفته بود. در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی دریک دوره زمانی ۱۲ ماهه میزان دانلودهای صورت گرفته از بازی های این استارت‌آپ رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۶ میلادی این مرکز موفق شد رشد ماهانه ۴۰ درصدی دانلودها و درآمدهای خود را ببیند. تا نوامبر ۲۰۱۶ شرکت «تاماتِم» ۴۱ بازی را وارد دنیای عرب کرده بود که این بازی‌ها بیش از ۳۵ میلیون بار دانلود شدند.

مفهوم اصلی

«تاماتِم» که در زبان عربی به معنی گوجه‌فرنگی است در اصل بر مبنای ایده‌ای مطرح شد که یک درصد محتوای آنلاین در فروشگاه‌های اینترنتی مخصوص اپلیکیشن‌ها را در دنیای عرب به خود اختصاص می‌داد. برای آنکه گام نخست به درستی برداشته شود، این شرکت فعالیت خود را از آمریکا آغاز کرد و اپلیکیشن‌های محبوب و پرطرفدار را مورد هدف قرار داد. در مراحل نخست این شرکت فقط بر بازار آمریکا تمرکز داشت و طولی نکشید که گام بعدی برای حضور در کشورهای عربی برداشته شد. مراحل نخست اپلیکیشن‌هایی مشابه بازی‌های محبوب ساخته می‌شود تا کاربران به محصولات این شرکت توجه داشته باشند و در گام‌های بعدی بازی‌های کاملا اختصاصی «تاماتِم» ساخته و عرضه شد.

این استارت‌آپ را می‌توان به صورت خلاصه به شکل زیر معرفی کرد:

  • نوع فعالیت: توسعه‌ دهنده مستقل بازی‌های موبایلی
  • صنعت: بازی‌های موبایلی
  • بنیانگذار: حسام هامو
  • دفتر مرکزی: شهر عمان در اردن
  • دفتر ثانوی: شهر قاهره در کشور مصر
  • گستره فعالیت: بازار جهانی
  • افراد اصلی: حسام هامو به عنوان مدیرعامل
  • تعداد کارمندان: ۲۶ نفر تا پایان سال ۲۰۱۶
  • سایت اینترنتی: tamatem.co

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا