استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

«گرب‌تاکسی» هم‌اکنون خدمات خود را در بیش از ۵۰ شهر در ۷ کشور مالزی،‌ فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، اندونزی و میانمار ارایه می‌دهد که تمامی آنها در منطقه آسیای جنوب شرقی قرار گرفته‌اند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – «گرَب» که البته نام آن به طور کامل «گرَب تاکسی» خوانده می‌شود شرکت نوپایی محسوب می‌شود که در زمینه خدمات حمل‌‌ونقل و تدارکات به صورت تخصصی فعالیت می‌کند بر بازار آسیای جنوب شرقی به خصوص کشورهای مالزی، فیلیپین، سنگاپور، ویتنام و اندونزی تمرکز کرده است. این شرکت که در اصل یک پلتفرم الکترونیکی برای دسترسی آسان به تاکسی را در اختیار مردم می‌گذارد تا ژوئیه ۲۰۱۶ یعنی حدود یک سال قبل بیش از ۳۵۰ هزار تاکسی ثبت شده در سیستم خود را مدیریت می‌کرد و اپلیکیشن آن تنها در منطقه آسیای جنوب شرقی بیشتر از ۱۹ میلیون بار روی انواع مختلف دستگاه‌های موبایلی دانلود شد. اگر بخواهیم یک معرفی‌نامه کلی از این استارت‌آپ داشته باشیم می‌توان آن را به قرار زیر اعلام کرد:

  • صنعت مورد نظر: خدمات آنلاین/فناوری
  • سال تاسیس: ۲۰۱۲
  • بنیانگذاران: «آنتونی تان» و «تان هووی لینگ»
  • دفتر مرکزی: سنگاپور
  • گستره فعالیت: فعالیت مستقیم در بیش از ۵۰ شهر مختلف در ۷ کشور
  • افراد اصلی: «آنتونی تان» مدیرعامل و بنیانگذار، «تان هوی لینگ» بنیانگذار
  • سایت اینترنتی: grab.com

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

تاریخچه فعالیت

شرکت «گرب تاکسی» در سال ۲۰۱۲ میلادی فعالیت خود را در قالب مرکزی موسوم به «مای‌تِکسی» آغاز کرد و در آن زمان روی بازار آسیای جنوب شرقی تمرکز داشت تا بتواند اپلیکیشن کاربردی برای رزرو کردن و در اختیار گرفتن تاکسی را ارایه کند. این مرکز توسط «آنتونی تان» و «تان هوی لینگ» که فارق‌التحصیل دانشکنده بازرگانی هاروارد بودند راه‌اندازی شد و ایده اصلی «گرب‌تاکسی» زمانی مطرح شد که «آنتونی تان» هنوز دانشجوی هاروارد بود و یکی از همکلاسی‌هایش به او شکایت کرد که در آخرین سفر خود به مالزی برای سوار شدن به تاکسی چقدر مشکل داشت. آقای تان همان روز یک پروژه تجاری را طراحی کرد که شبیه به خدمات تاکسی‌یاب «اوبِر» بود و همین اتفاق باعث شد نظر چند سرمایه‌گذار جلب شود و کوچک‌ترین فرد از بین سه برادر خانواده خود را در سال ۲۰۱۲ ترک کند تا «گرب‌تاکسی» راه‌اندازی شود. تلاش‌های شبانه‌روزی تان باعث شد اپلیکیشنی در آن زمان ساخته شود که با استفاده از فناوری به‌اشتراک گذاری موقعیت جغرافیایی و نقشه آنلاین بتواند نزدیک‌ترین تاکسی را به افراد برساند.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

موقعیت‌های جغرافیایی

«گرب‌تاکسی» یا «مای‌تِکسی» که در مالزی شهرت زیادی دارد به طور رسمی در ژوئن ۲۰۱۲ یعنی دقیقا پنج سال قبل فعالیت خود را‌ در مالزی آغاز کرد و خدمات این مرکز از تاریخ مذکور به صورت عمومی در اختیار مردم قرار گرفت. این شرکت در آگوست ۲۰۱۳ موفق شد دامنه خدمات خود را در به فیلیپین بکشاند و سرانجام اکتبر همان سال سرویس مذکور برای مردم سنگاپور و تایلند هم فعال شد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی «گرب‌تاکسی» به سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه داد و کشورهای جدیدتری را تحت پوشش گرفت. با این اتفاق شهر «هو چی مین» ویتنام در ماه فوریه و «جاکارتا» اندونزی در ژون ۲۰۱۴ این اپلیکیشن را در اختیار گرفتند. همان سال «گرب‌تاکسی» باز هم دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرد و سرانجام ژوئیه ۲۰۱۴ شهر «کِبو» فیلیپین و در ماه اکتبر شهر «داوائو» فیلیپین این سرویس تاکسی‌یاب را در اختیار گرفتند. سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۴ نسخه بتای این اپلیکیشن برای کاربران ساکن در شهر «پاتایا» تایلند عرضه شد.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

در مه ۲۰۱۴ شرکت مذکور سرویسی را با نام «گرب‌کار» در مالزی و سنگاپور راه‌اندازی کرد. «گرب‌کار» به عنوان جایگزینی برای هماهنگی با خدمات حمل و نقل ارایه شده بود که اتومبیل‌های ثبت شده را برای جابه‌جایی مردم مورد استفاده قرار می‌داد و در ساعات اوج ترافیک آنها را جایگزین وسایل نقلیه عمومی می‌کرد. در نوامبر ۲۰۱۴ شرکت «گرب‌تاکسی» سرویس جدید «گرب‌بایک» را برای ساکنان شهر «هو چی مین» عرضه کرد تا آنها از روی اپلیکیشن موبایلی خود بتوانند موتور‌های اجاره‌ای را در اطراف خود شناسایی کنند.

با پشت سر گذاشتن اتفاقات مذکور در فریه ۲۰۱۵ این شرکت سرویس دیگری با نام «گرب‌کار پلاس» را عرضه کرد که اتومبیل‌های پیشرفته و لوکس را برای جابه‌جایی مردم در فیلیپین ارایه کرد. در مارس ۲۰۱۵ این شرکت دامنه فعالیت‌های خود را در آمریکا گسترش داد و چهارمین شهر فیلیپین با این سرویس مردم را تحت پوشش قرار داد.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

سرمایه‌گذاری

راه‌اندازی این استارت‌آپ مانند دیگر شرکت‌های نوپا بسیار دشوار بود. آقای تان برای آنکه بتواند ایده خود را عملی کند به صورت تک به تک و فردی با همه سرمایه‌گذاران در دسترس صحبت کرد و سرانجام سراغ بزرگترین مرکز توسعه دهنده خدمات تاکسی‌یاب رفت تا آنها از سرویس «گرب‌تاکسی» استفاده کنند. با تلاش‌های فراوان پنجمین شرکتی که تان سراغ آنها رفته بود موافقت کرد که این خدمات را به کار برد و همین اتفاق باعث شد یک دفتر کار ۳۰ متری در اختیار آقای تان قرار بگیرد تا او بتواند به صورت عملی‌تر روی پروژه خود کار کند.

طرحی که در این دفتر کار ارایه شد به قدری جامع و درآمدزا بود که سرانجام شرکت سرمایه‌گذاری چینی «تایگر گلوبال» با پرداخت ۹۰ میلیون دلار در دوره زمانی ۱۲ ماهه موافقت کرد. در مه ۲۰۱۴ شرکت «گرب‌تاکسی» توضیح داد اپلیکیشن آنها بیش از ۱.۲ میلیون بار دانلود شده است. حدود ژوئن ۲۰۱۳ گفته شد به طور میانگین هر هشت ثانیه یکبار یک کاربر با این اپلیکیشن تاکسی سفارش می‌دهد و به عبارت دیگر گفته شد هر روز بشی از ۱۰ هزار تاکسی از طریق اپلیکیشن «گرب‌تاکسی» سفارش داده می‌شود. این اتفاق رشد بیش از ۶ برابری شرکت مذکور در طول یک سال را نشان داد.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

در دسامبر ۲۰۱۴ این مرکز موفق به دریافت ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید شد که تمام آن را شرکت «سافتبانک» پرداخت کرد و این بزرگترین سرمایه‌گذاری در یک شرکت اینترنتی در منطقه آسیای جنوب شرقی بود که تا آن زمان صورت می‌گرفت. البته مجموع پول‌هایی که این شرکت در دوره زمانی ۱۴ ماه پرداخت کرد به ۳۴۰ میلیون دلار رسید.

در کنار رشد سریع شرکت، «گرب‌تاکسی» مرکز تحقیق و توسعه خود را با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در «بخش مرکزی تجاری سنگاپور» افتتاح کرد و در آن ۲۰۰ مهندس و کارشناس داده را در اختیار گرفت. این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی یک مرکز مهندسی جدید در شهر سیاتل آمریکا تاسیس کرد تا از این طریق بتواند استعدادهای حوزه فناوری را جذب کند. البته این شرکت به طور صریح با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد هیچ تصمیمی ندارد که سرویس خود را در آمریکای شمالی راه‌اندازی کند.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

در دسترس بودن

«گرب‌تاکسی» هم‌اکنون خدمات خود را در بیش از ۵۰ شهر در ۷ کشور مالزی،‌ فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، اندونزی و میانمار ارایه می‌دهد که تمامی آنها در منطقه آسیای جنوب شرقی قرار گرفته‌اند.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

سرویس موتور-‌یاب

با افزایش محبوبیت «گرب‌تاکسی»، سرویس «گرب‌بایک» برای شناسایی نزدیک‌ترین موتورسیکلت‌های اجاره‌ای در شهرهای «هوی چی مین» و «هانوی» در ویتنام، بانکوک در تایلند و جاکارتا در مالزی ارایه می‌شود. این شهرها ترافیک بسیار سنگین دارند و بنابراین موتورسیکلت سریع‌ترین راه برای رسیدن به مقصد محسوب می‌شود. «گرب‌بایک» همچنین خدمات بیمه پزشکی برای مسافران و راننده‌ها را هم ارایه می‌کند.

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

استارت‌آپی به وسعت ۱۹ میلیون کاربر (عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا