تلاش سامسونگ برای تولید تراشه‌های ۴ نانومتری

رسیدن از تراشه‌های ۱۰ نانومتری به ۴ نانومتری زمان زیادی نیاز دارد و البته در این مسیر مشکلات و موانع زیادی پیش‌رو است.

موبنا، رضا خواجه‌وند – بهترین و پیشرفته‌ترین تراشه‌های موبایلی کنونی که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند. سامسونگ از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در این زمینه سرمایه‌گذاری فراوان می‌کند تا اندازه تراشه‌ها را کوچکتر کند. هرچه فناوری نانومتری بیشتر پیشرفت می‌کند اندازه تراشه کوچک‌تر می‌شود، مصرف آن کاهش میابد و قدرت آن بیشتر می‌شود.

این فرآیند بر اساس «قانون مور» تعریف می‌شود. این قانون را «گوردون مور» یکی از بنیانگذاران شرکت اینتل در سال ۱۹۶۵ میلادی ارایه کرد. او توضیح داد تعداد ترانزیستورهایی که در هر اینچ مربع در یک مدار قرار می‌گیرند هر دو سال دو برابر می‌شوند.

سامسونگ یک برنامه کلی ارایه کرده است که نشان می‌دهد چگونه از تراشه‌های ۱۰ نانومتری کنونی به سمت تراشه‌های ۴ نانومتری می‌رود. این شرکت در کنفرانس اخیر خود گام بعدی برای تولید تراشه‌های ۸ نانومتری را بر اساس «قانون مور» تشریح کرد. با این فرآیند نحوه تولید تراشه‌های ۶ نانومتری هم اعلام شد و سامسونگ توضیح داد از راهکار جدیدی موسوم به «مقیاس هوشمند» بهره می‌برد تا تراشه‌های جدید را کم‌مصرف بسازد.

تلاش سامسونگ برای تولید تراشه‌های ۴ نانومتری

شرکت سامسونگ با این روند اعلام کرد که در مرحله بعدی تراشه‌های ۵ نانومتری را به تولید انبوه می‌رساند و با دنبال کردن «قانون مور» تراشه‌های ۴ نانومتری با نام Low Power Plus تولید می‌شوند. این تراشه‌ها از نظر فیزیکی بسیار کوچک هستند و کارایی آنها بسیار افزایش یافته است.

رسیدن از تراشه‌های ۱۰ نانومتری به ۴ نانومتری زمان زیادی نیاز دارد و البته در این مسیر مشکلات و موانع زیادی پیش‌رو است. با این وجود یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های سامسونگ در این زمینه انجام شده است تا این تراشه‌ها در آینده نه چندان دور روی دستگاه‌های موبایلی به دست کاربران برسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا