بیرون راندن یک مدیرمسوول از وزارت ارتباطات

ظهر روز دوشنبه هفته گذشته روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیامکی برای برخی خبرنگاران حوزه ICT ارسال کرد که در آن آمده بود: “همکار ارجمند رسانه از جنابعالی دعوت می‌شود در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت MTN با موضوع ایرانیان‌نت و با حضور جناب آقای دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جاری ساعت ۱۲:۳۰ حضور بهم رسانید. نشانی: ساختمان مرکزی وزارت طبقه ۸”

ابوالفضل شاکری – نظر به اهمیت موضوع انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی در حوزه‌های ارتباطی کشور که در کل دنیا از حساسیت بالایی برخوردار است، به منظور کسب اطلاعات بیشتر از جزییات این قرارداد و طرح پرسش‌هایی در این خصوص، حسب ۲۷ سال سابقه حرفه‌ای و مسوولیت اداره چند روزنامه، سایت و ماهنامه تخصصی، راهی وزارت ارتباطات شدم.
در ابتدای ورود به ساختمان وزارت ارتباطات، با معرفی و ارایه مدارک شناسایی، راهی محل امضای قرارداد در طبقه هشتم این وزارتخانه یعنی محل کار وزیر ارتباطات شدم. ظاهرا قرارداد پشت درهای بسته درحال امضا بود و چند خبرنگار نیز منتظر خروج وزیر و طرف‌های قرارداد از جلسه بودند. کمی بعد و در حالیکه گویی قرار نبود در فضایی آزاد، نمایندگان برخی رسانه‌ها در جلسه حضور داشته باشند، چند مامور حراست (با سفارش و هدایت مستقیم مدیر کل روابط عمومی وزارتخانه) به طبقه هشتم آمده و مستقیما از بنده خواستند که ساختمان وزارت ارتباطات را ترک کنم.
بعد از کمی بحث در خصوص علت چنین اقدامی که در نهایت نیز بی‌فایده بود، با فشار ماموران حراست وزارت ارتباطات و قبل از خروج وزیر از جلسه، از ساختمان این وزارتخانه به بیرون هدایت شدم.
اکنون نیز با تاکید بر طرح و پیگیری شکایت بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، منشور حقوق شهروندی و قوانین مترتب بر فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، در این نامه سرگشاده خطاب به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به طرح چند پرسش و توصیه می‌پردازم:
۱- آقای وزیر! وزارتخانه متبوع جنابعالی طبق قانون یکی از مسوولان اصلی ایجاد بستر فنی اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و منشور حقوق شهروندی است که در دولت فعلی تبلیغات گسترده‌ای بر تحقق آن شده است. لیکن پرسش اینجاست که آیا اقدام زیرمجموعه جنابعالی که از ارکان اصلی قوانین مذکور و به قولی باید الگوی اجرا باشد، در تناقض با شعارهای رییس محترم دولت نیست؟ آیا اقداماتی از این دست این ابهام را ایجاد نمی‌کنند که این قوانین صرفا جهت رفع تکلیف و برای کاربری‌های سیاسی و انتخاباتی تصویب شده‌اند؟
۲- آقای وزیر! آیا امکان اجرای این قوانین حداقل تا پایان دوره انتخابات نیز کار سخت و دشواری بود، یا آنکه روابط عمومی و زیرمجموعه شما آگاهانه و بر خلاف سیاست‌های جنابعالی و دولت، وقعی به این قوانین مترقی نگذاشته و اقدامات دولت را بی اثر می‌گذارند؟
۳- آقای وزیر! آیا در جریان دقیق نوع برخورد و سیاست‌های روابط عمومی خود در سال‌های صدارت بر وزارت ارتباطات قرار دارید و می‌دانید میزان رضایت رسانه‌های قدیمی و حرفه‌ای از عملکرد این بخش در چه حدی است، یا آنکه این نامه سرگشاده نیز در فیلترهای اطراف جنابعالی متوقف شده و به سمع و نظر شما نمی‌رسد؟ که اگر چنین باشد جای نگرانی است.
۴- آقای وزیر! به عنوان یک دوست و برادر به شما توصیه می‌کنم، اگر امکان اصلاحات در فرایند گردش آزاد اطلاعات در وزارتخانه متبوع خود را دارید، حتما اقدامات عاجلی در این زمینه به عمل آورید، چراکه بی‌توجهی به این مهم، زمانی آثار صدمات را بروز می‌دهد که برای جبران دیر است و می‌تواند تا سال‌های متمادی و در مسوولیت‌های آتی جنابعالی نیز همچنان شما را همراهی کند.
۵- آقای وزیر! رسانه‌ها و خبرنگاران، چه آنانکه همسو و همراه با شما هستند و چه آنانکه از حزب و تفکر شما نیستند، همچنان رسانه و خبرنگار هستند و نماینده بخشی از افکار عمومی به شمار می‌روند. لذا پاسخگویی یک اصل بدیهی و اولیه در کار هر مدیر و مسوولی محسوب می‌شود و فرار از پاسخ، دعوت گزینشی و بیرون راندن نمایندگان رسانه‌ها از جلسات، نه تنها به منزله مهار و سانسور ایشان تلقی نشده بلکه موجب تشدید ابهامات و پرسش‌ها نیز می‌شود. لذا اکنون و در حضور افکار عمومی، ناظران این مرقومه و همکاران رسانه‌ای خود، منتظر پاسخ و البته “اقدام” جنابعالی هستم.

*خبرنگار سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با ۲۷ سال سابقه
* مدیر مسوول روزنامه امروز
* مدیر مسوول روزنامه Today
* مدیر مسوول ماهنامه تلفن همراه (۱۳ سال انتشار)
* مدیر مسوول ماهنامه اقتصاد نوین
* مدیر مسوول فصلنامه اقتصاد نوین
* مدیر مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی موبنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا