«ایرانسل» با دو عقب‌گرد از جریمه مشتریانش انصراف داد اما عذر نخواست!

از این اعتراض زمان زیادی نگذشته اما به نظر می‌رسد اثر داشته، چراکه پیش از ظهر روز گذشته این جمله از اطلاعیه ایرانسل حذف شد و متنی به جای آن قرار گرفت که سعی در توضیح ماجرا داشت. متنی که البته بار دیگر تغییر کرد تا بلکه بتواند از خشم کاربران بکاهد!

موبنا – این تصویر را آنقدر بازنشر دهید تا همه ببینند …»؛ شاید هیچ چیز برای فروشندگان اینترنت بهتر از تکثیر چنین پیام‌هایی نباشد که هرچه بیشتر بازنشر شوند، ترافیک مصرفی اینترنت افزایش پیدا می‌کند و سود فروشندگان آن بیشتر می‌شود. اما در ساعات اخیر پیامی از این جنس در شبکه‌های اجتماعی و میان کاربران دست به دست شد که ایرانسل به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان اینترنت در کشور به هیچ عنوان از بازنشر وسیعش خرسند نیست!

«ایرانسل» با دو عقب‌گرد از جریمه مشتریانش انصراف داد اما عذر نخواست!

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه مدیران ایرانسل تصمیم گرفتند شرایط و ضوابط استفاده از بسته‌های اینترنت همراهشان را تغییر داده و در اقدامی عجیب و ابهام آفرین، برای کاربرانشان خطوط قرمز تعریف کرده و ایشان را به جریمه های سنگین تهدید کنند، پستی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته و دست به دست شد که تلاش در افشای این اقدام مدیران ایرانسل داشت.
تصویری که از اطلاعیه جدید ایرانسل تهیه شده و در آن، جمله‌ای برجسته شده بود که مفاهیم عجیبی را منتقل می‌کرد: «در صورت استفاده از VPN/فیلترشکن یا اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی محاسبه می‌شود.» جمله‌ای که اعتراضات بسیاری به دنبال داشت و برخی کاربران تلاش داشتند با بازنشر وسیع آن، همگان را از آن آگاه نمایند.
این جمله از این نظر عجیب به نظر می‌رسید که شبیه تغییر مسیر ایرانسل از عرصه فروش اینترنت و ورود آن به محدوده محتوا به نظر می‌رسید. با تهدید به اعمال جریمه در صورت مراجعه به سایت هایی مانند توئیتر که بسیاری از مسئولان کشور هم در آن عضویت دارند و استفاده از آن در این روزها بسیار باب شده است. با این ملاحظه که نمی‌دانیم چه کسی به ایرانسل مجوز داده به فعالیت کاربران سرک کشیده و تعیین کند به چه سایتی سر بزنند و به چه سایتی نه؟

روند تغییرات اطلاعیه ایرانسل؛ به کادر قرمز رنگ دقت کنید تا دریابید جمله جنجالی چگونه با دو عقبگرد به اطلاعیه فعلی تبدیل شد.

از این اعتراض زمان زیادی نگذشته اما به نظر می‌رسد اثر داشته، چراکه پیش از ظهر روز گذشته این جمله از اطلاعیه ایرانسل حذف شد و متنی به جای آن قرار گرفت که سعی در توضیح ماجرا داشت. به این شکل: «در صورت به‌کار بردن نرم‌افزارهای تغییردهنده IP در زمان استفاده از اینترنت، با توجه به عدم توانایی شناسایی آن توسط سیستم، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و درنتیجه امکان اعمال تخفیف ترافیک ملی وجود نخواهد داشت».
توضیحی طولانی و البته کمی گنگ که می‌خواست به کاربران بگوید در صورت استفاده از فیلتر شکن یا وی پی ان، جریمه ای برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و تنها مشمول تخفیف های ویژه ایرانسل نخواهند شد. یعنی عقبگرد بزرگ ایرانسل از تهدید کاربران و مشتریانشان به دریافت مبالغ بیشتر و سرک کشیدن به کار ایشان.
این در حالی بود که هنوز مفهوم «ترافیک ملی» برای کاربران سوال برانگیز به نظر می‌رسید و چرایی ارزان تر بودن مراجعه به برخی سایت ها، برای بسیاری سوال بود. ابهامی که موجب شد بار دیگر مسئولان ایرانسل دست به کار شده و اطلاعیه درج شده در سایتشان را ویرایش نمایند تا هم کمی درباره ترافیک ملی توضیح داده باشند و هم تلاش بیشتری برای رفع نگرانی کاربران به کار ببندند.
بر این اساس، یک سطر از اطلاعیه حذف شد، مصادیق ترافیک ملی به اطلاعیه پیوست شد و از همه مهم تر، جمله‌ای که پیشتر تهدید کاربران به دریافت مبالغ بیشتر در صورت استفاده از فیلتر شکن بود، به این شکل تصحیح شود: «اگر بسته اینترنت خریده باشید[؟]، صرف‌نظر از تغییر نشانی IP شما (مثلا در صورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییردهنده IP)، حجم ترافیک مصرفی همچنان از بسته اینترنت شما کسر می‌شود.»
عقب‌گرد کامل و صددرصدی از مواضع اولیه که شاید بتواند نگرانی مشتریان پرشمار ایرانسل را موقتا رفع نماید اما هیچ تضمینی برای تکرار آن در آینده نیست. به ویژه آنکه نه خبری از عذرخواهی مسئولان ایرانسل شده و نه مسئولان وزارت ارتباطات به عنوان متولی نظارت بر عملکرد امثال ایرانسل موضعی غیر از سکوت اتخاذ کرده و بر ضرورت حفاظت از حقوق مصرف کنندگان تاکید کرده است.

 منبع: تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا