نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

در اینجا سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها و افزایش ظرفیت آنها طی یک دهه گذشته آورده شده است.

موبنا، رضا خواجه‌وند – گوشی‌های هوشمند در طول سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت کردند و موانع فراوانی را پشت‌سر گذاشتند. یک از بخش‌های داخلی گوشی‌ها که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت و ارتقا یافت، حافظه داخلی آنها بود و همین مسئله باعث شد نسل جدید گوشی‌ها امکان ذخیره‌سازی حجم گسترده اطلاعات را برای کاربران فراهم کنند.

داستان گوشی‌های هوشمند و حافظه داخلی آنها به سال ۲۰۰۵ میلادی برمی‌گردد که برای نخستین بار این مسئله مورد توجه کارخانه‌های بزرگ و کاربران قرار گرفت. از آن زمان حافظه داخلی گوشی به یکی از گزینه‌های اصلی کاربران برای خرید دستگاه جدید تبدیل شد. شرکت نوکیا که آن روزها بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان محسوب می‌شد با عرضه «اِن۹۱» و تجهیز آن به حافظه داخلی ۸ گیگابایتی بزرگترین تحول را در بازار جهانی ایجاد کرد.

حافظه داخلی ۸ گیگابایتی برای کاربران آن زمان بسیار قابل ملاحظه بود و همین مسئله باعث شد «ان۹۱» عنوان بهترین گوشی جهان را از آن خود کند. حافظه ۸ گیگابایتی معادل هارددیسک رایانه‌های شخصی آن زمان بود و سرعت انتقال داده در آن بسیار بالا بود. آن روزها حافظه فلش قیمت بسیار زیادی داشت و استفاده از آن در گوشی‌ها چندان مرسوم نبود. سرانجام نخستین کارت حافظه میکرو-اِس‌دی جهان با ظرفیت ۴ گیگابایت در سال ۲۰۰۷ میلادی برای گوشی‌ها عرضه شد تا این دستگاه‌ها بتوانند حافظه داخلی خود را ارتقا دهند.

به هر حال، در اینجا سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها و افزایش ظرفیت آنها طی یک دهه گذشته آورده شده است.

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«نوکیا اِن۹۱» – سال تولید: ۲۰۰۵ – حافظه داخلی: ۸ گیگابایت – قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو-اِس‌دی تا ۲ گیگابایت

عرضه این محصول بزرگترین تحول را در عرصه تلفن‌های همراه ایجاد کرد و برای نخستین بار کاربر می‌توانست دستگاهی با ظرفیت داخلی ۸ گیگابای را در جیب خود بگذارد. نام این گوشی به واسطه قابلیت‌های متفاوت و متمایزی که داشت در تاریخ دستگاه‌های موبایلی ثبت شد.

 

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«آیفون اپل» – سال تولید: ۲۰۰۷ – حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت – عدم پشتیبانی از کارت حافظه

بزرگترین گام بعدی در این زمینه توسط اپل برداشته شد و نخستین گوشی هوشمند ساخته شده در این شرکت حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی داشت. این گوشی در سال ۲۰۰۷ میلادی عنوان پرظرفیت‌ترین گوشی جهان را هم از آن خود کرد. البته آیفون از همان ابتدا به دلایل امنیتی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو-اِس‌دی را در اختیار کاربران قرار نداد.

 

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«نوکیا اِن۹۷» – سال تولید: ۲۰۰۸ – حافظه داخلی: ۳۲ گیگابایت – پشتیبانی از کارت حافظه میکرو-اِس‌دی تا ۳۲ گیگابایت

نوکیا پرچمدار بعدی خود را سال ۲۰۰۸ میلادی عرضه کرد «اِن۹۷» توانست نام این برند را بار دیگر زنده کند. این گوشی هوشمند نخستین دستگاه موبایلی جهان با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت بود و به همراه آن یک قطعه کارت حافظه میکرو-اِس‌دی با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت هم به کاربران داده می‌شد. همان سال شرکت «سَن‌دیسک» نخستین کارت حافظه جهان با ظرفیت داخلی ۳۲ گیگابایت را معرفی کرد.

 

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«نوکیا اِن۹» – سال تولید: ۲۰۱۱ – حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت – عدم پشتیبانی از کارت حافظه

پس از گذشت چند سال که حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت بین گوشی‌های هوشمند رواج یافته بود شرکت نوکیا تصمیم گرفت یک تحول دیگر در این زمینه ایجاد کند و نخستین گوشی جهان با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت را عرضه کرد. «اِن۹ نوکیا» یک دستگاه موبایلی فوق‌العاده پیشرفته با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت بود که چند ماه پس از ورود آن شرکت اپل گوشی هوشمند «آیفون ۴اِس» را معرفی کرد. هیچ کدام از این دو گوشی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه را نداشت. از آن سال به بعد حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت بین دیگر گوشی‌ها رواج پیدا کرد.

 

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«میزو ام‌اکس‌۳» – سال تولید: ۲۰۱۳ – حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت – عدم پشتیبانی از کارت حافظه

در سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت چینی «مِیزو» نخستین گوشی هوشمند جهان مجهز به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت را با نام «ام‌اکس۳» عرضه کرد و البته طولی نکشید که گوشی‌های ساخت دیگر شرکت‌های بزرگ با این حافظه وارد بازار جهانی شد.

 

نگاهی به سیر تحول حافظه داخلی گوشی‌ها طی یک دهه گذشته (عکس)

«ایسوس زِنفون ۲ دلوکس زد‌ای‌۵۵۱اِم‌ال» – سال تولید: ۲۰۱۵ – حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت – قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو-اس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت

شاید بتوان گفت عرضه این محصول بزرگترین تحول در حافظه داخلی گوشی‌های هوشمند بود و این محصول نخستین دستگاه موبایلی جهان نام گرفت که به کاربر امکان می‌داد نیم ترابایت اطلاعات را در جیب خود حمل کند. البته مدل ویژه این گوشی هوشمند با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده بود و کاربر می‌توانست با استفاده از کارت حافظه میکرو-اس‌دی آن را دو برابر کند. در آن زمان شرکت «سن‌دیسک» برای نخستین بار کارت حافظه ۲۰۰ گیگابایتی عرضه کرده بود و مدتی بعد کارت‌های حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی هم به دست کاربران رسید.

در سال ۲۰۱۶ میلادی مدل‌های دیگری از گوشی‌های هوشمند مجهز به حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شدند و البته گوشی‌های میان‌رده نیز همراه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به دست کاربران رسیدند. کارشناسان هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۷ میلادی نخستین گوشی هوشمند جهان مجهز به حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی وارد بازار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا