تولیدکننده گوشی‌های لوکس «وِرتو» به یک سرمایه‌دار ترک فروخته شد

«هاکان اوزان» برای خرید «وِرتو» ۵۰ میلیون پوند معادل ۶۱ میلیون دلار پرداخت کرد و البته دفتر مرکزی شرکت همچنان در بریتانیا باقی ماند.

موبنا،‌ رضا خواجه‌وند – «وِرتو» یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند لوکس محسوب می‌شود و در این زمینه شهرت جهانی دارد. این شرکت گوشی‌ساز معمولا محصولاتی روانه بازار می‌کند که به واسطه قیمت بالا امکان خرید آن برای هر کاربری فراهم نیست و البته در محصولات این شرکت از مواد اولیه‌ ارزشمند و نایاب استفاده می‌شود و در مقابل، روی این گوشی‌ها معمولا یکی از نسخه‌های قدیمی سیستم عامل اندروید نصب شده است.

زمانی که نوکیا بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان بود «ورتو» را به عنوان زیرمجموعه انحصاری خود برای تولید گوشی‌های لوکس و متفاوت تاسیس کرد و در آن محصولات «ورتو» شهرت زیادی داشت. در سال ۲۰۱۵ میلادی که نوکیا در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند دیگر حرفی برای گفتن نداشت «ورتو» به یک شرکت سوئدی موسوم به «ای‌کیو‌تی» واگذار شد و مدت کوتاهی پس از آن یک مرکز چینی روی آن سرمایه‌گذاری کرد و کمی بعد هم به یک مرکز دیگر فروخته شد.

تولیدکننده گوشی‌های لوکس «وِرتو» به یک سرمایه‌دار ترک فروخته شد

امروز روزنامه تلگراف با انتشار خبری اعلام کرد یک سرمایه‌دار ترکیه‌ای به نام «هاکان اوزان» مدیریت شرکت مذکور را در اختیار گرفته است. اوزان برای خرید «وِرتو» ۵۰ میلیون پوند معادل ۶۱ میلیون دلار پرداخت کرد و البته دفتر مرکزی شرکت همچنان در بریتانیا باقی ماند.

یکی از سخنگویان وابسته به آقای اوزان در این خصوص گفت: «ورتو یک برند قدرمند است که به خوبی می‌داند چگونه در بازار جهانی حضور یابد. ما تلاش می‌کنیم تا همکاری‌های گسترده‌تری را با گروه توسعه دهنده ورتو انجام دهیم و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این شرکت بکنیم تا نتیجه تلاش آن بهتر شود».

تولیدکننده گوشی‌های لوکس «وِرتو» به یک سرمایه‌دار ترک فروخته شد

خانواده آقای اوزان یکی از ثروتمندترین افراد در کشور ترکیه محسوب می‌شوند و از جمله اموال آنها می‌توان به بانک، چندین نیروگاه برق، چند شرکت بزرگ رسانه‌ای فعال در عرصه رادیو و تلویزیون، و یک شرکت مخابراتی موسوم به «تِلسیم» اشاره کرد.

لازم به ذکر است شرکت مخابراتی «تِلسیم» در سال ۱۹۹۴ میلادی با سرمایه‌گذاری دو شرکت نوکیا و موتورولا راه‌اندازی شد. پس از آنکه شرکت مذکور با مشکلات مالی فراوان مواجه شد و در سال ۲۰۰۱ میلادی نتوانست وام ۲.۷ میلیارد دلاری خود را پرداخت کند، خانواده اوزان تصمیم به خرید آن گرفت.

تولیدکننده گوشی‌های لوکس «وِرتو» به یک سرمایه‌دار ترک فروخته شد

با وجود واگذاری‌های مکرر و عدم مدیریت مناسب، اعلام شد که در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند ساخت شرکت «ورتو» در جهان فرخته شده و میانگین قیمت هر یک از این گوشی‌ها ۶۰۰۰ دلار بوده است. گران‌ترین گوشی هوشمندی که این شرکت تاکنون ساخته ۴۰ هزار پوند قیمت داشته است. این رقم که از قیمت یک دستگاه اتومبیل لوکس هم گرا‌ن‌تر است نشان می‌دهد که گوشی مذکور از چه مواد اولیه ارزشمندی ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا