افزایش نگرانی‌های اروپا از هک شدن سیستم‌های انتخاباتی

پیش از این به مهاجران فرانسوی امکان داده شده بود در جریان انتخابات مختلف از طریق اینترنت رای دهند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – فرانسه هم تصمیم دارد رویه هلند را در جریان برگزاری انتخابات دنبال کند و به جای استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند، در پایان سال جاری میلادی فرآیند رای‌گیری را به صورت کاغذی برگزار کند. این نگرانی‌ها پس از آن آغاز شد که در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا هکرهای روسی موفق شدند در سیستم الکترونیکی مربوط به رای‌گیری اختلال ایجاد کنند.

دولت فرانسه در نظر دارد رای‌گیری را برای انتخابات مجلس این کشور که در ژوئن ۲۰۱۷ برگزار می‌شود کنار بگذارد و بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده، علت اصلی این اتفاق نگرانی از حملات سایبری اعلام شده است. این اقدام به دنبال توصیه‌های موکد آژانس امنیت اطلاعات و شبکه فرانسه (ANSSI) صورت می‌گیرد.

دولت فرانسه ۵۷۷ حوزه انتخاباتی رای‌گیری را پیش‌بینی کرده است که تصمیمات جدید مبنی بر عدم اجرای رای‌گیری الکترونیکی روی ۱۱ مورد آنها تاثیر می‌گذارد. این ۱۱ حوزه انتخاباتی برای آن دسته از فرانسوی‌هایی راه‌اندازی شده است که در خارج از کشور خود حضور دارند.

پیش از این به مهاجران فرانسوی امکان داده شده بود در جریان انتخابات مختلف از طریق اینترنت رای دهند. زیرا در غیر این صورت بسیاری از آنها مجبور بودند سفرهای طولانی انجام دهند تا به سفارت فرانسه در شهرهای اصلی برسند و از این طریق بتوانند رای کاغذی را داخل صندوق بیاندازند.

افزایش نگرانی‌های اروپا از هک شدن سیستم‌های انتخاباتی

این تصمیم جدید برای انتخابات مجلس فرانسه که در ژوئن سال جاری میلادی برگزار می‌شود،‌ اعمال خواهد شد. دو دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور اروپایی که در ماه‌های آپریل و مه ۲۰۱۷ برگزار می‌شود طبق روال دوره‌های قبل به صورت کاغذی برگزار خواهند شد.

علاوه بر نگرانی‌های سایبری، در تصمیم مذکور برابری حقوق شهروندان برای رای‌گیری هم در نظر گرفته شده است. بر اساس قوانین تصویب شده در فرانسه، تمامی شهروندان این کشور در مناطق مختلف انتخاباتی می‌بایست به صورت مشابه فرصت دسترسی به صندوق‌های رای را در اختیار داشته باشند که البته این نوع دسترسی در مناطق مختلف فرانسه با یکدیگر متفاوت تعریف شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تمامی رای‌دهندگان به صورت مشابه شرکت می‌کنند و هیچ گونه رای‌گیری اینترنتی برقرار نمی‌شود.

لازم به ذکر است دولت هلند به دنبال بروز برخی نگرانی‌های امنیت سایبری اعلام کرد نرم‌افزارهای موجود برای برگزاری رای‌گیری الکترونیکی را کنار می‌گذارد و فرآیند رای‌گیری کاغذی را جایگزین آن می‌کند. انتخابات پارلمان هلند در تاریخ ۱۵ مارس یعنی چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا