بازگشت به کار ۸۰هزار کارگر قطعه‌سازی

رضایی گفت: افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو و به تبع آن قطعات، نتایجی همچون کاهش هزینه‌های سربار و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده را به همراه داشته است.

پول‌نیوزرییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو سال ۱۳۹۵ را نقطه عطفی در مسیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور دانست و گفت: پی از ۱۴ سال با تحقق برجام سایه شوم تحریم‌ها که تا جاده مخصوص و صنعت خودرو هم رسیده بود، برچیده شد.

رضا رضایی در نشست خبری امروز این انجمن با بیان این‌که مذاکرات با خودروسازان خارجی در سطح قطعه‌سازان رده دو نیز اجرایی شده است، افزود: افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو و به تبع آن قطعات، نتایجی همچون کاهش هزینه‌های سربار و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده را به همراه داشته است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پول‌نیوز درخصوص میزان بازگشت به کار کارگران بیکار شده با احیای تولید در واحدهای تعطیل و نیمه‌فعال گفت: ۸۰۰هزار کارگر قطعه‌سازی در دولت یازدهم و به‌ویژه پس از برجام به سر کار خود بازگشتند.

رضایی با بیان این‌که صنعت خودرو کشور پس از صنایع نفت و بانکداری جایگاه سوم را در رشد اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: ما در تکمیل زیرساخت‌های انجمن در دوره جدید انجمن قطعه‌سازان آلمان، فرانسه، ایتالیا و ترکیه را الگو قرار دادیم.

وی با اعلام ارزش ۱.۲ میلیارد دلاری واردات قطعه قاچاق، سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار لوازم یدکی را تنها ۱۵ درصد ذکر کرد.

جهش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه و دستور جهانگیری

در ادامه این نشست محمد شهپری، عضو دیگر هیأت‌مدیره این انجمن از جهش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه قطعات خودرو همچون فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پلیمری، لاستیک و… در پی افزایش قیمت دلار از ۳۲۰۰ به ۳۳۰۰ تومان خبر داد و گفت: ما موفق شدیم علاوه بر جلب موافقت خودروسازان برای اعمال نرخ ارز در آنالیز قیمت قطعه، از آقای جهانگیری؛ معاون اول رییس‌جمهور دستور تخصیص ارز مبادله‌ای به قطعه‌سازان را بگیریم که از کانال وزارت صنعت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارسال خواهد شد.

وی با بیان این‌که همه قطعه‌سازان به فکر به‌روزرسانی بخش سخت‌افزاری و ایجاد بازار صادراتی برای خود افتاده‌اند، درخصوص مطالبات قطعه‌سازان نیز گفت: در‌حال‌حاضر ایران‌خودرو طلب قطعه‌سازان را ۱۲۰ روزه پرداخت می‌کند اما این مدت زمان در مورد سایپا به ۵ تا ۶ ماه می‌رسد و در برخی موارد نیز بیشتر طول می کشد که البته قول داده‌اند این مشکل را تا پایان سال برطرف کنند.

درخواست بازنگری در ۱۰۰ ردیف تعرفه‌ای

در ادامه این نشست، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به درخواست قطعه‌سازان از وزارت صنعت برای بازنگری در ۱۰۰ ردیف تعرفه وارداتی مربوط به صنعت قطعه‌سازی برای سال ۹۶ گفت: در زمینه همکاری با خودروسازان خارجی نیز بیش از ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی به شرکت‌های ایکاپ، رنو پارس و ماموت معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به بازدید نمایندگان پژو از ۱۵۰ شرکت قطعه‌سازی ایران گفت: امیدواریم بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه‌ساز در فاز اول و دوم با شرکت پژو همکاری کنند.

درخواست تصویب «مهر عدم ساخت داخل»

در پایان این نشست عضو دیگر هیأت‌مدیره این انجمن از پیگیری تصویب «مهر عدم ساخت داخل» برای جلوگیری از واردات قطعات دارای مشبه داخلی خبر داد و گفت: ما از این‌کار دو هدف بهبود وضعیت تولید داخل و کاهش بیکاری را دنبال می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا