در انتخاب یک موبایل میان رده خوب چه مواردی را در نظر بگیریم؟

در شرایط کنونی انتخاب یک موبایل پرچمدار کار بسیار ساده ایست و پیامدهای انتخاب ناآگانه چنین اسمارت فون هایی نیز در کمترین میزان خودش قرار دارد؛ بدان معنا که شما هر دستگاهی را از هر برندی که تهیه کنید می توانید انتظار بالاترین عملکرد، یکی از بهترین دوربین ها و مجموعه از برترین امکانات و قابلیت ها را از آن داشته باشید.

موبنا – در واقع، سوال اصلی که در زمان خرید یک موبایل پرچمدار باید پاسخ داده شود این است که دستگاه چه مزایایی نسبت به دیگری دارد و به لحاظ طراحی و امکانات نرم افزاری برتری هایش در قیاس با محصول شرکت دیگر کدامند؟

اما در مورد موبایل های ارزان تر، باید بگوییم که گزینه های موجود بیشتر و انتخاب دشوارتر است. گاهی اوقات استفاده از یک چیپست ارزان قیمت می تواند تجربه روزانه کاربران چنین اسمارت فون هایی را به شدت تخریب کند یا حتی عکس های گرفته شده با دوربین شان آنقدر بی کیفیت باشد که کاربر را از خرید پشیمان کند. در برخی موارد هم نرم افزار یک موبایل بسیاری از جدیدترین امکانات اضافه شده به اندروید را ندارد که این مساله به شدت برای فرد دردسر آفرین می شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را برای انتخاب یک موبایل ارزان قیمت اما خوب با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

پردازنده اهمیت دارد

چیپست موبایل شما همان قطعه ایست که انجام تقریبا تمامی امور را بر عهده دارد و در نتیجه اگر نمی خواهید تجربه ای ناامید کننده را در زمان کار با آن داشته باشید یا از انتظار کشیدن برای باز شدن اپلیکیشن هایتان بیزارید، بهتر است بیشترین توجه را معطوف به این قطعه کنید.

عمده تلفن های همراه ارزان قیمت همراه با هسته های پردازشی Cortex-A53 از شرکت ARM عرضه می شوند که مصرف انرژی پایینی هم دارند. این هسته ها به خودی خودی عملکرد چندان مطلوبی ندارند و حتی در پیکره بندی چهار هسته ای نیز در مالتی تسکینگ ضعیف عمل می کنند. با این حال، ترکیب بندی هشت هسته ای از Cortex-A53 توان کافی برای اجرای اغلب تسک ها را تامین می کند.

بنابراین، پیکره بندی هشت هسته ای اولین چیزی است که باید در زمان انتخاب پردازنده مد نظر داشته باشید. نکته دیگر آنکه هر چیپست دیگری که هسته های Kryo کوالکام یا دیگر هسته های قدرتمند شرکت ARM به نام های A57، A72 و A73 را داشته باشد بدون هیچگونه نگرانی عمل می کند و شما را در مالتی تسکینگ یا گیمینگ ناامید نمی کند.

اگر گیمر هستید لازم است در کنار این موضوع به واحد پردازنده گرافیکی دستگاه (همان GPU) نیز توجه نمایید و در نظر داشته باشید که از انتخاب چیپ های گرافیکی میان رده یا حتی پرچمدار مربوط به سه یا چهار سال پیش خودداری نمایید. در واقع چیپ های میان رده امروزی از پرچمداران دیروزی خیلی بهتر عمل می کنند.

به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید که چیپست های سری ۶XX اسنپدراگون یا بالاتر تجربه خوبی را در زمان مرور وب و اجرای بازی های اولیه برایتان فراهم می کنند. چیپست های P20 و X20 مدیاتک، سری هشت هسته ای اگزینوس ۷ سامسونگ و همچنین کایرین ۹۳۵ های سیلیکون یا مدل های بهتر نیز برای طیف وسیعی از کاربران معمولی مناسبند.

حافظه، حافظه و حافظه

در انتخاب یک موبایل میان رده خوب چه مواردی را در نظر بگیریم؟

در کنار چیپست، نیم دیگری از عملکرد یک موبایل به رم آن بستگی دارد و خوشبختانه این قطعه در برهه کنونی قیمت بسیار پایینی دارد و با پرداخت یک مبلغ منطقی می توان اسمارت فون هایی همراه با ۲، ۳ و یا ۴ گیگابات رم تهیه کرد.

حداقل میزان رم پیشنهادی برای تلفن های همراه دو گیگابایت است اما توصیه می شود اگر توان پرداخت دارید، موبایلی همراه با سه گیگابایت رم را برای تجربه بهتر در زمینه مالتی تسکینگ خریداری کنید.

برای ذخیره سازی اپلیکیشن، عکس، موسیقی، ویدیو و هرآنچه که می خواهید، به میزان کافی حافظه داخلی نیز نیاز دارید. جدول زیر به خوبی نشان می دهد که روی هر میزان از حافظه داخلی چه مقدار محتوا می توانید ذخیره سازی نمایید و نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که اگر موبایل انتخابی تان به درگاه کارت حافظه مجهز باشد این ارقام نیز متغیر خواهند بود.

در انتخاب یک موبایل میان رده خوب چه مواردی را در نظر بگیریم؟

حداقل میزان پیشنهادی برای حافظه داخلی برابر با ۱۶ گیگابایت است که فضای کافی برای ذخیره سازی اپلیکیشن های مرسوم، موسیقی دلخواه و کالکشن عکس های شما را فراهم می آورد. حال اگر این میزان را به ۳۲ گیگابایت افزایش دهید، آنگاه فضای لازم برای نگهداری تعدادی از قسمت های سریال تلویزیونی مورد علاقه تان و همچنین برخی فیلم های مدنظرتان با کیفیت بالا هم فراهم می گردد.

حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت نیز غالبا برای اسمارت فون های گران تر در نظر گرفته می شوند و معمولا آنهایی به سراغ این دو گزینه می روند که تمایل دارند رسانه های دلخواهشان را با کیفیت های بالا ذخیره سازی نمایند.

دوربین و امکانات ویدیویی

در انتخاب یک موبایل میان رده خوب چه مواردی را در نظر بگیریم؟

مقایسه سخت افزارهای پردازشی عموما کار ساده ایست اما تشخیص کیفیت یک دوربین و قیاس آن با دیگری آن هم از روی فهرست گزینه های اعلامی از سوی شرکت سازنده کار دشواری است. البته رزلوشن دوربین تا حدودی به شما خواهد گفت که عکس های گرفته شده با آن تا چه اندازه خوب هستند اما دقیقا مشخص نمی کند کیفیت تصاویر در چه سطحی است. به همین ترتیب، ابعاد پیکسل ها و گشودگی دهانه لنز نیز در مورد میزان نوری که دوربین می تواند در زمان عکاسی از محیط بگیرد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهند داد اما مشخص نمی کنند که نحوه پردازش رنگ ها و سطح شارپ بودن آنها چگونه است.

اگر به دنبال یک راهنمایی ساده برای انتخاب هستید باید بگوییم که دوربین های اصلی دوازده مگاپیکسلی یا بالاتر، ضمن آنکه گران تر تمام می شوند، کیفیت بالاتری را برایتان به ارمغان می آورند. اگر دوربین انتخابی تان این پیش شرط را دارد به دنبال امکاناتی نظیر فوکوس خودکار تشخیص فازی یا لرزشگیر اپتیکال بگردید چراکه این امکانات نشان دهنده توجه شرکت تولید کننده به کیفیت دوربین موبایل است.

ترکیب دوربین های دوگانه با حسگرهای رزلوشن پایین (مثلا دو دوربین هشت مگاپیکسلی) نیز می تواند نتایج خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

در مورد دوربین جلویی اما باید بگوییم که بهتر است حداقل پنج مگاپیکسلی باشد تا خروجی کار آن تاری نداشته باشد. اگر در نظر دارید از دوربین موبایل خود بیشتر برای فیلم برداری استفاده کنید، بهتر است وضعیت های در نظر گرفته شده برای فیلم برداری آن را نیز مد نظر داشته باشید چراکه به عنوان مثال برای تهیه فیلم های ۴K نیازمند سنسورهای رزلوشن بالا و هم چنین لرزشگیرهای اپتیکال و الکترونیکی (OIS/EIS) خواهید بود.

شارژ سریع، حسگر اثر انگشت و موارد دیگر

در انتخاب یک موبایل میان رده خوب چه مواردی را در نظر بگیریم؟

امکاناتی نظیر شارژ سریع، حسگر اثر انگشت و مواردی از این دست پیشتر به موبایل های پرچمدار و البته گران قیمت اختصاص داشتند، با این همه چندی است که این گزینه ها در فهرست قابلیت های تلفن های همراه میان رده نیز مشاهده می شوند. البته که قابلیت شارژ سریع و حسگر اثرانگشت را نمی توان در موبایل های ارزان قیمت دید، اما در گروه دیوایس های زیر ۳۰۰ دلار حتما یافت می شوند.

حسگرهای اثرانگشت امنیت تلفن های هوشمند را تامین می کنند و مسیر را برای فراگیر شدن سرویس های پرداخت موبایلی از طریق دستگاه های بهره مند از NFC هموار می نمایند. البته تکنولوژی NFC در برهه کنونی جزو قابلیت های ضروری و بایدی در موبایل ها به شمار نمی رود اما در صورت فراگیر شدن سرویس های پرداخت موبایلی در کشور می تواند سودمند واقع شود.

از دیگر امکانات مهم می توان به USB Type-C، رادیو FM، تکنولوژی تشخیص چهره، صدای های-فای و غیره اشاره کرد که البته همگی شان خوب هستند اما برای داشتن آنها لازم است اندکی بیشتر هزینه کنید.

در این میان شاید تکنولوژی شارژ سریع سودمندتر واقع شود چراکه صرفا دارندگان موبایل های پرچمدار نیستند که تمایل دارند تلفن همراهشان را در کمترین زمان ممکن شارژ نمایند.

در حال حاضر شمار زیادی از موبایل های میان رده در بازار وجود دارند که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می کنند و از آن جمله می توان به گلکسی A5 سامسونگ، ویوو وی ۵ پلاس، موتو جی ۴، و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. لذا در برهه کنونی، توصیه اکید می شود که از خرید محصولاتی با امکانات کمتر از موارد یاد شده جدا خودداری نمایید.

نتیجه گیری

به طور کلی، همه ما می دانیم که با محدودیت بودجه نمی توان موبایلی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا را خریداری کرد اما قطعا می توان از برخی قابلیت ها صرف نظر کرد و اسمارت فونی را خریداری کرد که پیش نیازهای ضروری امروز را داشته باشد.

یک پردازنده مطلوب در صورتی که همراه با میزان کافی رم و حافظه داخلی همراه باشد قطعا کار راه انداز خواهد بود و شما را ناامید نمی کند؛ لذا یک چیپست هشت هسته ای مدرن همراه با سه گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی انتخاب خوبی خواهد بود.

در این پست حرفی از نرم افزار به میان نیامد چراکه اغلب شرکت های تولید کننده موبایل پوسته های مختص به خود را دارند اما به یاد داشته باشید که موبایل انتخابی تان دست کم از اندروید ۶.۰ مارشملو پشتیبانی کند و شرکت سازنده آن نیز تاریخ عرضه پچ نوقا برای آن را اعلام کرده باشد. انتظار می رود که در نیمه دوم امسال شاهد عرضه موبایل های اقتصادی بیشتری همراه با نوقا باشیم.

در پایان نیز لازم است اشاره کنیم هم اکنون موبایل های میان رده متعددی در بازار وجود دارند که از میان حسگر اثر انگشت، NFC و تکنولوژی شارژ سریع دست کم یک یا دو مورد را دارند و این شما هستید که باید با تشخیص نیازها و اولویت هایتان بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا