استقرار حفره بی‌نهایت آب در پارک مرکزی نیویورک (+عکس و فیلم)

معرفی حفره «نزول» در پارک بروکلین در حالی صورت گرفت که پیش از این نمونه کوچک‌تر آن در نمایشگاه دوسالانه «کوچی-موزیریس» با موضوع هنر و معماری در کشور هند به نمایش درآمد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – «بنیاد هنرهای عمومی» یکی از سازمان‌های اصلی توسعه هنر در کشور آمریکا محسوب می‌شود که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک واقع شده است. این مرکز در آخرین اقدام خود با یکی از مشهورترین طراحان جهان به نام «آنیش کاپور» همکاری‌هایی را انجام داده است تا به موجب آن طرحی موسوم به «نزول» در منطقه بروکلین شهر نیویورک به اجرا درآید. این طرح در اصل یک قیف بزرگ محسوب می‌شود که روی سطح زمین نصب شده است و به صورت مداوم و چرخشی آب تیره را به سمت حفره خود می‌کشد.

استقرار حفره بی‌نهایت آب در پارک مرکزی نیویورک (+عکس و فیلم)

این قیف بزرگ زمینی در بخشی از «پارک پل بروکلین» نصب شده است که از مهم‌ترین مشخصه‌های آن می‌توان به قُطر ۸ متری آن اشاره کرد. آقای کاپور علاقه زیادی به نظریه بی‌ثباتی جهان فیزیکی دارد و این طرح او نیز بر همین اصل استوار شده است تا فرو رفتن دایمی آب در زمین به نمایش گذاشته شود. گرداب مارپیچی که او طراحی کرده است رنگ سیاه و سفید دارد که شکل ظاهری آن یک حفره ناتمام را تداعی می‌کند و از مردم خواسته شده است که با احتیاط به آن نزدیک شوند.

استقرار حفره بی‌نهایت آب در پارک مرکزی نیویورک (+عکس و فیلم)

معرفی حفره «نزول» در پارک بروکلین در حالی صورت گرفت که پیش از این نمونه کوچک‌تر آن در نمایشگاه دوسالانه «کوچی-موزیریس» که با موضوع هنر و معماری در کشور هند برگزار می‌شود به نمایش درآمد و از آن استقبال گسترده شد. پس از این اتفاق مرکز هنرهای «گالریا کونتینوآ» در شهر پکن و کاخ ورسای در پاریس هم این حفره را به نمایش گذاشت و سرانجا «بنیاد هنرهای عمومی» نیویورک تصمیم گرفت آن را به صورت دایمی در پارک بروکلین عرضه کند.

استقرار حفره بی‌نهایت آب در پارک مرکزی نیویورک (+عکس و فیلم)

«نیکولاس باوم» مدیر «بنیاد هنرهای عمومی» در این خصوص گفت: «آنیش کاپور یک زاویه جدید را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد: حواس ما به ناچار ما را فریب می‌دهند و تصویر ذهنی متفاوت برای ما ایجاد می‌کنند. کاپور یک شیئ پویا را به نمایش گذاشته است که درک و تجربه ما در مورد دنیای پیرامون را تغییر می‌دهد و بی‌ثباتی در جهان فیزیکی را طنین‌انداز می‌کند. آقای کاپور در اصل به چیزهایی علاقه دارد که ما از آنها اطلاع نداریم و او به دنبال اتفاقاتی نمی‌رود که ما در طول زندگی خود انجام می‌دهیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا