۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

مرکز «کانسیومر ریپورتز» چندی پیش یک نظرسنجی جهانی را روی بیش از ۳۰۰ هزار نفر انجام داد تا ۱۰ برند برتر خودروسازی جهان از نظر میزان رضایتمندی مشتریان برگزیده شوند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – زمانی که قرار است یک اتومبیل فروخته شود مشتریان این بازار را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کنند: خریدارانی که برای نخستین بار سراغ محصولات یک برند رفته‌اند؛ و خریدارانی که برای چندمین بار از محصولات یک شرکت خودروساز خرید می‌کنند. اینکه اعضای گروه اول چطور بتوانند به اعضای گروه دوم تبدیل شوند، مهارت و قابلیت‌های شرکت تولیدکننده خودرو را نشان می‌دهد.

افرادی که برای چندمین بار محصولات یک برند را خردیاری می‌کنند و مهم‌ترین مشتریان شرکت مذکور محسوب می‌شود. این دسته از خریداران پیش از این خودروهای برند مورد نظر خود را امتحان کرده‌اند و از آنها راضی بوده‌اند. از آنجایی خرید یک دستگاه خودرو هزینه زیادی دارد، این مسئله اتفاق مهمی است که مشتری برای چندمین بار ترجیح بدهد رقم مورد نظر خود را به یک شرکت خودروساز بدهد و محصول مورد نظر را از آن خریداری کند. نکته قابل ملاحظه اینجاست که وقتی یک مشتری برای به برند شما برمی‌گردد، احتمال آنکه این بار محصول بزرگتر و گران‌تر خریداری کند بیشتر است. زیرا یک بار از خودروهای این برند استفاده کرده و از آن راضی است.

با این توضیح تولیدکنندگان خودرو توجه ویژه به این مسئله دارند تا بتوانند مشتریان را به گونه‌ای مجاب کنند که بار دیگر سراغ محصولات آنها بروند. همین مسئله باعث شده است شرکت‌های خودروساز هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را صرف بخش تحقیق و توسعه کنند و از این طریق بتوانند با نیاز مشتریان بیشتر آشنا شوند. تحقیق، بررسی، مطالعه، نظرسنجی و … مواردی هستند که می‌تواند خودرویی که قرار است وارد بازار شود را به نیاز مشتریان نزدیک کند.

با این توضیحات به نظر شما چه برندی بیشترین راضی‌ترین مشتریان را در اختیار دارد؟ مرکز «کانسیومر ریپورتز» چندی پیش یک نظرسنجی جهانی را روی بیش از ۳۰۰ هزار نفر انجام داد تا پاسخ دقیق سوال مذکور را به دست آورد. در پایان این نظرسنجی ۱۰ برند اصلی بر اساس بیشترین میزان رضایت خریداران خودرو انتخاب شد.

۱۰- شرکت خودروسازی لکسوس

می‌بایست خودرو قابل اطمینان تولید کرد تا مشتریان قابل اطمینان جذب شوند.

جمله مذکور استراتژی اصلی است که شرکت ژاپنی لکسوس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا برای دهه‌های طولانی آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. بر اساس آمار به دست آمده ۷۳ درصد افرادی که محصولات لکسوس را مورد استفاده قرار می‌دهند اعلام کردند که حاضر بار دیگر یکی از خودروهای این شرکت را در اختیار بگیرند. این رقم بسیار قابل ملاحظه است و لکسوس از هم‌اکنون می‌تواند روی این تعداد مشتری سرمایه‌گذاری کند. این درصد به اندازه کافی قابل قبول است تا لکسوس در لیست برترین شرکت‌های خودروسازی جهان از نظر میزان رضایت مشتریان رتبه دهم را به خود اختصاص دهد.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۹- شرکت خودروسازی شورولت

شرکت آمریکایی شورولت موفق شده است رتبه نهم از لیست مذکور را در اختیار بگیرد. اگرچه مرکز «کانسیومر ریپورتز» به طور دقیق اعلام نکرده است کدام یک از محصولات این شرکت بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان را جلب کرده‌اند، ولی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند «وُلت پی‌اج‌ای‌وی» محبوب‌ترین خودرو این شرکت باشد که بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان را به دست آورده است. البته باید توجه داشت وانت‌های بزرگ «سیلورادو» و «کلورادو» ساخت این شرکت آمریکایی فروش بالایی داشته‌اند و به نظر می‌رسد همین محصولات توانسته‌اند رتبه نهم را از آن شورولت کنند.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۸- شرکت خودروسازی کرایسلر

شرکت خودروسازی اف‌سی‌اِی که به طور دقیق «فیات کرایسلر اتومبیایلز» نام دارد، این روزها گام بزرگ برای حضور در بازار جهانی برمی‌دارد و در این راستا زیرمجموعه آمریکایی آن به نام کرایسلر توانسته است نام خود را در لیست ۱۰ برند برتر خودروسازی جهان قرار دهد. این شرکت که به صورت تخصصی به تولید وَ‌ن‌های کوچک مشغول است، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است. ون‌های کوچک کرایسلر طراحی قابل قبول دارند و ضمن برخورداری از امکانات پیشرفته، با قیمت مناسب فروخته می‌شوند که این اتفاق یکی از سیاست‌های شرکت فیات محسوب می‌شود. شاید همین مسئله عامل اصلی افزایش رضایتمندی مشتریان بوده است.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۷- شرکت خودروسازی مزدا

این برند ژاپنی در سال‌های اخیر توانسته است با تاکید بر طراحی زیبا و قابلیت‌های کاربردی مورد توجه مردم جهان قرار بگیرد. شرکت مزدا دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌ کرده است و یکی از محبوب‌ترین مدل‌های آن که بیشترین فروش را در بازار جهانی دارد با نام «ام‌ایکس-۵» شناخته می شود و صاحبان این خودرو پس از حضور در نظرسنجی اخیر اعلام کردند که بار دیگر هم ترجیح می‌دهند یکی از محصولات شرکت مزدا را خریداری کنند. خودروهای مزدا با سلیقه خانواده‌ها سازگاری دارند و قابلیت‌های آنها بسیار پیشرفته است.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۶- شرکت خودروسازی هوندا

به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها بیش از دیگر خودروسازان توانسته‌اند رضایت مشتریان خود را جلب کنند. شرکت هوندا با قرار گرفتن در رتبه ششم این لیست این مسئله را ثابت کرده است. هوندا مانند تویوتا بر قابل اعتماد بودن خودرو و پایین بودن قیمت آن تاکید دارد و با همین سیاست توانسته است جای خود را بین مردم جهان باز کند. بیشتر مشتریانی که یک بار محصولات هوندا را خریداری می‌کنند ترجیح می‌دهند بار دیگر هم سراغ آن بروند. اگر شما جزء افرادی باشید که در سن کمتر از ۳۵ سال به سر می‌برید، حتما یکی از دوستان یا اطرافیان شما خودرو هوندا دارد و رانندگی با آن را تجربه کرده است. هوندا با طراحی ویژه خود سعی بر جذب جوانان دارد و از محبوب‌ترین سری محصولات آن که بیشترین فروش را بین جوانان دارد می‌توان به «سیویک» اشاره کرد. خانواده‌ها ترجیح می‌دهند سراغ سری محصولات «آکورد» این شرکت خودروساز بروند.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۵- شرکت خودروسازی تویوتا

تویوتا را باید از زیرمجموعه تولیدکننده خودروهای لوکس آن یعنی لکسوس جدا کرد. این شرکت ژاپنی توانسته است در بازار جهانی نفوذ کند و طی یک دهه گذشته همواره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان باشد. مشتریان خودروهای لوکس گزینه‌های فراوان پیش روی خود دارند، ولی تویوتا محصولاتی را برای عموم مردم عرضه می‌کند و به همین خاطر طیف گسترده‌تری از مشتریان را پیش روی خود می‌بیند. خودروهای تویوتا بسیار قابل اطمینان هستند و در عین حال قیمت آنها ارزان است. این محصولات ژاپنی کم‌مصرف محبوبیت جهانی دارند و باعث شده‌اند شرکت تولیدکننده از نظر میزان رضایتمندی مشتریان در رتبه پنجم این لیست قرار بگیرد.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۴- شرکت خودروسازی سوبارو

این برند هم یکی دیگر از شرکت‌های ژاپنی محسوب می‌شود که بین مردم جهان محبوبیت زیاد دارد. صاحبان خودروهای سوبارو به قدری این محصولات را دوست دارند که نزدیک به ۸۵ درصد آنها اعلام کردند بازهم سراغ این برند می‌روند. سوبارو هم شبیه به مزدا فعالیت خود را با ساخت خودروهای مخصوص خانواده‌ها آغاز کرد و پس از گذشت مدتی توانست سری‌های مختلف برای گروه‌های سنی مختلف تولید کند. این شرکت ژاپنی که دفتر مرکزی آن در شهر توکیو واقع شده است این روزها به گسترش فعالیت‌های خود در بازار جهانی فکر می‌کند و دلایل بیشتری را در اختیار مشتریان می‌گذارد تا بازهم سراغ محصولات سوبارو بیایند.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۳- شرکت خودروسازی آئودی

این شرکت آلمانی پس از گذشت مدت طولانی توانست نام خود را به عنوان یکی از سه تولیدکننده برتر جهان در زمینه میزان رضایتمندی مشتریان معرفی کند. شرکت خودروسازی آئودی از نظر مرکز «کانسیومر ریپورتز» بیشترین رشد را در بین همه خودروسازان جهانی داشت تا رتبه سوم را به دست آورد. مشتریان آئودی شباهت زیادی به مشتریان شرکت سوبارو دارند: آنها به دنبال برندی می‌گردند که انواع مختلف خودروها را تولید کند، زیبا و پیشرفته باشد، و قیمت نهایی آن قابل قبول باشد. شاید بتوان گفت بهترین گزینه در این زمینه آئودی باشد و هیچ شرکت دیگری نتواند به خوبی آئودی به این نیاز مشتریان پاسخ دهد. اتومبیل‌های آئودی در همه آزمایش‌های استاندارد سربلند بیرون می‌آیند و قیمت محصولات آن بسیار قابل قبول است. بنابراین دور از ذهن نیست که این شرکت بتواند خود را به عنوان سومین برند خودروساز جهان از نظر میزان رضایتمندی مشتریان معرفی کند.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۲- شرکت خودروسازی پورشه

این شرکت آلمانی که محصولات آن قیمت نسبتا بالایی دارند، رضایت مشتریان جهانی را به گونه‌ای جلب کرده است که در جایگاه دوم این لیست می‌ایستد. پورشه محصولات منحصر به‌فرد و متفاوتی را روانه بازار می‌کند که چه از نظر طراحی و یا امکانات داخلی می‌تواند توجه هر فردی را به خود جلب کند. خودروهای پورشه بسیار قابل اطمینان هستند و موتور متفاوت با قابلیت‌های آن باعث شده است تا در خانواده خودروهای اسپورت این شرکت بتواند بیشترین رضایتمندی را به دست آورد.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

 

۱- شرکت خودروسازی تِسلا

شاید این برند به عنوان برترین خودروساز جهان از نظر میزان رضایمندی مشتریان اندکی عجیب به نظر برسد. ولی شرکت آمریکایی تِسلا که در زمینه خودروهای برقی فعالیت می‌کند توانسته است بالاترین سطح رضایت مشتریان را به دست آورد. تِسلا نیز مانند آئودی، سوبارو و پورشه پس از گذشت مدت طولانی به رتبه‌ بالای لیست رسیده است. باید توجه داشت صاحبان خودروهای تِسلا وضع مالی خوبی دارند و به همین خاطر راضی نگه داشتن آنها کار دشواری است. ولی باید گفت برند مذکور با مدیریت «ایلان ماسک» توانسته است به هدف مذکور برسد تا رتبه نخست این لیست را از آن خود کند. بر اساس آمار به دست آمده بیش از ۹۱ درصد مشتریان تِسلا اعلام کردند که هر زمان بخواهند اتومبیل خود را عوض کنند باز هم سراغ همین برند می‌روند و این بزرگترین موفقیتی است که یک شرکت خودروساز می‌تواند به دست آورد.

۱۰ برند برتر خودروسازی جهان بر اساس میزان رضایت مشتریان (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا