گرده‌افشانی گل‌ها به کمک پهپاد برای نخستین بار در جهان (+عکس)

محققان برای آنکه بتوانند فرآیند گرده‌افشانی را با موفقیت انجام دهند به ساخت سیستم‌های پیشرفته و هوشمند فکر نکردند و در عوض یک دستگاه پهپاد معمولی را به قیمت ۱۰۰ دلار از فروشگاه اینترنتی خریداری کردند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – متاسفانه این واقعیت اعلام شده که جمعیت زنبورهای عسل در جهان رو به کاهش است و این اتفاق با سرعت هرچه بیشتر اتفاق می‌افتد. با این وجود به نظر می‌رسد محققان ژاپنی یک روش جایگزین برای گرده‌افشانی گل‌ها ارایه کرده‌اند و فناوری ویژه‌ای که آنها مورد استفاده قرار می‌دهد بسیار ساده‌تر از چیزی است که به نظر شما می‌رسد.

محققان موسسه ملی علوم صنعتی پیشرفته در شهر تسوکوبا ژاپن موفق شدند به صورت مصنوعی با یک دستگاه پهپاد ۱۰۰ دلاری که آن را از فروشگاه اینترنتی آمازون خریداری کرده بودند، فرآیند گرده‌افشانی در گل سوسن را انجام دهند.

گرده‌افشانی گل‌ها به کمک پهپاد برای نخستین بار در جهان (+عکس)

این محققان برای آنکه بتوانند فرآیند گرده‌افشانی را با موفقیت انجام دهند به ساخت سیستم‌های پیشرفته و هوشمند فکر نکردند و در عوض یک دستگاه پهپاد معمولی را به قیمت ۱۰۰ دلار از فروشگاه اینترنتی خریداری کردند و تکه‌هایی از موی اسب را روی این دستگاه قرار دادند. موی اسب برای ایجاد سطح بیشتری از فضای گرده‌افشانی و برای تولید بار الکتریکی مورد نیاز به کار گرفته شد.

این گروه تحقیقاتی سپس سطح مورد نظر خود در پهپاد را به نوعی ژل مایع آغشته کرد تا مرطوب و چسبنده شود. در یک آزمایش مجزا که از مگس‌ها برای گرده‌افشانی استفاده شود، این ژل برای به‌کارگیری قابلیت استتار کشف شده بود. محققان در این آزمایش دریافتند که این ژل در پاسخ به منابع نوری رنگ‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهد و در فرآیند گرده‌افشانی از حملات شکارچیان جلوگیری می‌کند.

گرده‌افشانی گل‌ها به کمک پهپاد برای نخستین بار در جهان (+عکس)

گروه تحقیقاتی مذکور دستگاه گرده‌افشان خود را به پرچم‌های گل سوسن ژاپنی صورتی و سفید رساندند و سپس با فرآیند گرده‌افشانی مصنوعی ذرات جذب شده را به گل‌های دیگر انتقال دادند.

به گفته «اِیجیرو میاکو» مدیر این پروژه، این نخستین باری است که پهپادها برای گردافشانی در گل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کارگیری این پهپاد گرده‌افشان ممکن است کار اشتباهی به نظر برسد. با این وجود میاکو بر این باور است فرآیند مذکور کاملا امکان‌پذیر است و در آینده پهپادها می‌توانند این مسؤولیت را برعهده بگیرند. البته باید توجه داشت که این پروژه به دوربین‌های بسیار باکیفیت نیاز دارد و می‌بایست به پهپاد مورد نظر آموزش داده شود که با استفاده از گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اِس و هوش مصنوعی بتواند این فرآیند را به بهترین شکل دنبال کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا