چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

شرکت Qoros Auto که این روزها خود را به عنوان یک از بزرگترین خودروسازان چین معرفی می‌کند به صورت مستقل در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش اتومبیل‌های سواری فعالیت دارد.

موبنا، رضا خواجه‌وند -این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای واقع شده است محصولات خود را با برند Qoros در بازار جهانی به فروش می‌رساند و فعالیت آن از سال ۲۰۰۷ میلادی با نام CQAC) Chery Quantum) آغاز شد و البته در نوامبر ۲۰۱۱ شرکت مادر تصمیم گرفت نام آن را به Qoros Auto Co تغییر دهد. شرکای این خودروساز بزرگ هم‌اکنون شرکت چینی Chery و شرکت سنگاپوری Kenon هستند.

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

شرکای مذکور ابتدا با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری این مرکز را تاسیس کردند و نخستین خودرویی که با این برند وارد بازار شد Qoros 3 نام داشت که در مارس ۲۰۱۳ در نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو در معرض دید عموم قرار گرفت و از نوامبر همان سال فروش این خودرو در کشور چین آغاز شد.

عبارت Qoros در اصل کلمه‌ای است که مدیران شرکت آن را ساختند و لوگوی نصب شده روی خودروهای آن هم حرف Q است که علاوه بر نخستین حرف از نام شرکت، مخفف کلمه Quality به معنی کیفیت هم محسوب می‌شود. کلمه Chorus که ریشه اصلی این نام محسوب می‌شود و از زبان یونانی گرفته شده به معنی گروه کُر است و این شرکت با نامگذاری مذکور نشان داده است که یک برند چندملیتی و جهانی محسوب می‌شود.

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

شرکت Chery Quantum که آن را می‌توان شرکت مادر معرفی کرد، در دسامبر ۲۰۰۷ در شهر ووهو در استان آنهو چین نام خود را به ثبت رساند. تاسیس و راه‌اندازی این شرکت و آغاز فعالیت‌های آن در صنعت خودروسازی چین مدتی طول کشید و سرانجام این مرکز توانست به عنوان یکی از اعضای «سازمان جهانی تجارت» فعالیت خود را آغاز کند و طولی نکشید که از طریق گام‌های جهانی خودرا برداشت و فروش محصولات آن در دیگر بازارها هم آغاز شد. سپتامبر ۲۰۰۸ زمانی که شرکت مذکور با نام مخفف CQAC دفتر خود را در شانگهای تاسیس کرد.

در ژوئن ۲۰۰۹ شرکت Chery Automobile پنجا‌ه‌وپنج درصد از سهام مرکز خودروسازی را در اختیار داشت و ۴۵ درصد دیگر در اختیار سرمایه‌گذار اصلی بود که از آن زمان میزان سهام هر یک از آنها ۵۰ درصد در نظر گرفته شد و با این اتفاق کنترل و مدیریت اصلی شرکت از دستان Cherry خارج شد. در اکتبر ۲۰۰۹ نیز CQAC قرارداد همکاری را با شرکت Manga Steyr منعقد کرد و ژوئن سال بعد خط تولید آن به کارخانه Changshu Economic منتقل شد. یک ماه بعد این شرکت به صورت رسمی اعلام کرد دو سهامدار اصلی آن تصمیم دارند میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را معادل ۲.۲۵ میلیارد یوآن چین افزایش دهند.

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

با این سرمایه‌گذاری اکتبر ۲۰۱۱ نخستین مدل مفهومی از خودرو این شرکت چینی ارایه شد و در تاریخ ۲۸ نوامبر همان سال CQAC با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به صورت رسمی نام خود را به Qoros Auto Co تغییر داده است. برای این اتفاق یک جشن بزرگ در شهر شانگشو در استان جینگسو چی برگزار شد و از این مراسم به بعد نام Qoros وارد صنعت خودرسازی شد.

سال ۲۰۱۴ نخستین سالی بود که Qoros به صورت عملی وارد بازار خودروسازی شده بود و طی این دوره زمانی توانست حدود ۷ هزار دستگاه اتومبیل را به فروش برساند که البته بر اساس ظرفیت پیش‌بینی شده، توان این شرکت برای تولید و فروش خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه اعلام شده بود. این اتفاق باعث شد در سیستم مدیریتی شرکت مذکور تغییرات اساسی ایجاد شود و بر اساس آن «گو کیان» رئیس هیئت مدیره شرکت برکنار شد و «چِن آنینگ» معاون شرکت Chery و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت خودروسازی Jaguar Land Rover جای او را گرفت. در فوریه ۲۰۱۵ این شرکت مدیرعامل جدید خود را معرفی کرد و اظهار داشت از آن تاریخ به بعد «فیل مورتاف» سکان آن را در دست گرفته است. از همین تاریخ شرکت سنگاپوری Kenon نیز به عنوان سهامدار اصلی در کنار آنها حضور یافت و فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت با فراز و نشیب‌هایی که در چندسال گذشته پشت سر گذاشت توانست محصولات قابل قبولی روانه بازار کند. در دسامبر ۲۰۱۱ شرکت چینی تصاویر مربوط به مدل مفهومی نخستین خودرو خود را به صورت عمومی منتشر کرد و سرانجام در مارس ۲۰۱ در جریان برگزاری «نمایشگاه خودرو ژنو» نخستین محصول آن به صورت رسمی در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو سواری Qoros 3 نام داشت که در اصل پیش‌تولد مدل‌های مفهومی Qoros 3 Estate و Qoros 3 Cross Hybrid بود.

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

سپتامبر ۲۰۱۳ اتومبیل سواری Qoros 3 توانست در آزمایش‌های تخصصی Euro NCAP پنج ستاره دریافت کند و این نخستین خودرو چینی بود که چنین امتیاز بالایی را دریافت کرد. این محصول همچنین توانست در سال ۲۰۱۳ میلادی بین تمام‌ خودروهای بررسی شده توسط مرکز Euro NCAP بالاترین سطح امتیاز در بخش ایمنی به دست آورد.

فروش این خودرو از دسامبر ۲۰۱۳ در کشور چین آغاز شد و پس از گذشت چهار ماه،‌ یعنی در پایان نخستین فصل از سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۴۹۰ دستگاه Qoros 3 فروخته شده بود. این خودرو سواری اندکی تغییر یافت و از ژوئیه ۲۰۱۴ مدل هاچبک آن هم روانه بازار شد. در گوست ۲۰۱۴ شرکت Qoros توانست ۲۵۴۰ دستگاه از ان را به فروش برساند. اگرچه Qoros در نخستین سال‌های فعالیت خود نتوانست به سوددهی قابل قبول برسد، ولی باید گفت که مانند دیگر کارخانه‌های نوپا عمل کرد و طی سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۱۴ هزار دستگاه اتومبیل فروخت. در نوامبر ۲۰۱۵ خودرو Qoros 5 طی نمایشگر اتومبیل گوانگژو چین برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت و فروش آن از مارس ۲۰۱۶ آغاز شد.

این شرکت چینی طی سال گذشته در مجموع ۲۴ هزار و ۱۸۸ دستگاه اتومبیل را به فروش رساند که رقم مذکور نسبت به فروش خودروهای Qoros در سال ۲۰۱۵ میلادی رشد ۷۰ درصدی را نشان داد و نسبت به میانگین رشد دیگر فعالان صنعت جهانی خودرو بسیار بیشتر بود. اتومبیل Qoros 5 این شرکت در سری محصولات ۵ آن توانست ۴۵ درصد از تمام خودروهایی که طی یک سال گذشته فروخته شد را به خود اختصاص دهد و این شرکت اعلام کرد که طی سال جاری میلادی نخستین اتومبیل برقی خود را هم روانه بازار می‌کند. در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت Qoros بیش از ۱۱۵ مرکز فروش محصولات خود را در کشور چین راه‌اندازی کرد که این رقم نسبت به تعداد مراکز فروش آن در سال ۲۰۱۵ حدود یک‌سوم بیشتر شده بود. این شرکت در آخرین بیانیه خود اظهار داشت شبکه فروش آن بیش از ۹۰ درصد شهرهای بزرگ در استان‌های مختلف چین را تحت پوشش قرار داده است.

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

به جز محصولات مذکور، این شرکت چینی چند مدل مفهومی را هم به نمایش گذاشت. به عنوان مثال در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۱۴ شرکت Qoros مدل مفهومی یک دوچرخه برقی را با نام eBIQE عرضه کرد و در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۲۰۱۵ نیز مدل مفهومی Qoros 2 در کنار یک اتومبیل شاسی‌بلند دیگر برای نخستین بار به نمایش درآمد.

شرکت چینی Qoros هم‌اکنون چند خودرو باکیفیت و قابل قبول را در بازار عرضه می‌کند که آنها را می‌توان به قرار زیر معرفی کرد.


خودرو شاسی‌بلند Qoros 5 SUV

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

مهم‌ترین مشخصات این اتومبیل به قرار زیر است:

  • عرض خودرو ۱۸۶۹ میلیمتر
  • چراغ‌های جلو به صورت ترکیبی مدور و خطی برای روشن کردن فضای گسترده‌تر
  • چراغ عقب مجهز به سه لامپ LED
  • سقف بازشو از جنس شیشه و آلومینیوم
  • موتور Turbo Engine با حجم ۱.۶ لیتر
  • سیستم انتقال ۶ سرعته DCT
  • سیستم تنظیم پویا و ماژول کنترل پایداری الکترونیکی برای ایمنی بیشتر هنگام رانندگی
  • مجهز به ۶ کیسه هوا، کمربند ایمنی با قفل در سه گانه، کیسه‌های هوا مجهز پیشگیرانه دوگانه برای محافظت بیشتر در هنگام تصادف

خودرو سواری Qoros 3 Sedan

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

مهم‌ترین مشخصات این اتومبیل به قرار زیر است:

  • چراغ‌های جلو مجهز به سیستم خطی پرنور برای جلب توجه بیشتر رانندگان مقابل، مجهز به چراغ‌های LED Turning
  • چراغ‌های عقب LED در سه لاین مجزا
  • سقب بازشو از جنس شیشه و آلومینیوم به صورت الکتریکی
  • صندلی‌های الگونومیک الکتریکی در سه حالت مختلف، مجهز به سیستم گرمکن
  • موتور Turbo Engine با حجم ۱.۶ لیتر، مجهز به فناوری VIS & WT
  • سیستم انتقال ۶ سرعته DCT
  • سرعت صفر تا ۱۰۰ در ۹.۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت

خودرو شاسی‌بلند شهری Qoros 3 City SUV

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

مهم‌ترین مشخصات این اتومبیل به قرار زیر است:

  • صندلی برقی شش حالته برای راننده، چهار حالته برای سرنشین جلو، مجهز به سیستم گرمکن
  • مجهز به سیستم هوشمند QorosQloud 3.0 برای اتصال بی‌سیم به انواع دستگاه‌های موبایلی
  • موتور ۱.۶ لیتر از نوع Turbo Charge
  • سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
  • موتور ۶ سرعته از نوع QorosTroniq 6DCT

خودرو سواری Qoros 3 HATCH

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

مهم‌ترین مشخصات این اتومبیل به قرار زیر است:

  • سیستم هوشمند ورود بدون کلید، فناوری هوشمند تشخیص راننده از فاصله دور
  • سقف بازشو الکترونیکی مجهز به حسگرهای نوری
  • دوربین مخصوص پارک خودرو نصب شده در قسمت پشت
  • صندلی برقی شش حالته مخصوص راننده، صندلی برقی چهار حالته مخصوص سرنشین جلو
  • مجهز به سیستم ارتباطی QorosQloud 3.0 برای اتصال به انواع مختلف دستگاه‌های بی‌سیم
  • موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندری
  • سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ظرف ۹.۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

خودرو Qoros 3 GT

چند قدم در کارخانه خودروسازی Qoros با محصولات جهانی (+عکس)

مهم‌ترین مشخصات این اتومبیل به قرار زیر است:

  • موتور ۱.۶ لیتری از نوع Turbo Engine
  • سیستم هوشمند QorosQloud 3.0 برای اتصال به انواع مختلف دستگاه‌های موبایلی
  • مجهز به نمایشگر لمسی ۸ اینچی برای نمایش تمام اطلاعات مربوط به خودرو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا