بررسی اپلیکیشن گپ؛ پیام رسانی برای ایرانیان

حقیقت این است که تلگرام آنقدر در زندگی روزمره ما ریشه دوانده که حتی نمی توانیم استفاده از پیام رسان دیگری را تصور کنیم. اما این موضوع نباید سبب آن شود که متخصصین داخلی از تلاش برای ارائه اپلیکیشن های پیام رسان پا پس بکشند.

موبنا – خوشبختانه توسعه دهندگان ایرانی در حوزه پیام رسان ها آمار و ارقام خوبی از خود به جای گذاشته اند. طی دو سال گذشته شاهد انتشار پیام رسان های خوبی مثل هدهد و سروش بودیم که بر خلاف انتظارات هموطنان مان استقبال خوبی از آن ها به عمل آوردند.

اما این پایان راه نیست و ساخت محصولات بومی همچنان ادامه دارد. خانواده پیام رسان های ایرانی به تازگی دارای عضو جدیدی به نام «گپ» شده، اپلیکیشنی که با قدرت پا به میدان گذاشته و نسبت به برادران بزرگترش حرف های بیشتری برای گفتن دارد.

بررسی اپلیکیشن گپ؛ پیام رسانی برای ایرانیان

بررسی گپ کار چندان ساده ای نیست، چرا که نه می توان آن را با تلگرام مقایسه کرد و نه شباهت هایش را نادیده گرفت. دشواری کار اینجاست که از طرفی ظاهر و قابلیت هایش مستقیما از تلگرام الگوبرداری شده اند و از سوی دیگر نقص ها و مشکلات متعددی در آن می بینیم.

به عنوان یک پیام رسان «کراس پلتفرم» و مبتنی بر «فضای ابری» به گپ می توانید از طریق مرورگر و سیستم های عامل اندروید و iOS دسترسی داشته باشید. در گپ می توانید گروه و کانال بسازید، پیام هایتان را ویرایش کنید، استیکر بفرستید و پوسته دلخواهتان را روی پس زمینه بنشانید.

شخصا اعتراف می کنم که پیش از ورود به گپ انتظار زیادی از رابط کاربری نداشتم، اما از دیدن محیط به شدت غافلگیر شدم. به جرأت باید گفت که رابط کاربری گپ با ترکیب هنرمندانه طیف های گوناگون رنگ بنفش، فونت های زیبا و بک گراندهای چشم نواز حداقل از تلگرام جذاب تر از آب درآمده و سلایق گوناگون را پوشش می دهد.

بررسی اپلیکیشن گپ؛ پیام رسانی برای ایرانیان

قابلیت های گپ در نسخه فعلی اگر یارای رقابت با تلگرام را نداشته باشند اما حداقل رقبای ایرانی اش را به خوبی کنار می زنند. ارسال عکس، ویدیو، صدا، فایل، موقعیت مکانی، نقاشی و … در کنار قابلیت ویرایش پیام، پکیجی خوب و کامل از استیکرها و امکان لایک کردن پیام ها اصلی ترین خصوصیات گپ هستند.

گپ برای محافظت از پیام ها امکان تعیین پین کد را هم فراهم کرده و حتی می توانید موارد مهم را در فهرست علاقه مندی های خود ذخیره کنید. اگر شیفته دنبال کردن اخبار هستید هم بخشی به نام «دنیای خدمات و اطلاعات» در گپ وجود دارد که در واقع ویترینی از کانال هاست؛ کانال های ورزشی و خبری و سرگرمی که احتمالا توسط توسعه دهندگان گپ ساخته شده و اداره می شوند.

تا اینجا از خوبی های گپ گفتیم، اما کمی از نقص هایش هم بگوییم. شاید اولین نکته سرعت نسبتا کند بارگذاری محتوا باشد. وقتی میان منوها جابجا می شوید یا کانالی می سازید متوجه این افت سرعت می شوید. البته به عقیده ما این افت سرعت خیلی محسوس و آزاردهنده نیست.

بررسی اپلیکیشن گپ؛ پیام رسانی برای ایرانیان

گپ گزینه میوت کردن مکالمات را ندارد و بایستی این کار را از تنظیمات اپ و برای همه چت ها انجام بدهید. ضمنا امکان فوروارد بیشتر از یک پیام هنوز میسر نشده و به نظر می رسد که آیکن جستجو صرفا برای تزئین‬‎ در اپلیکیشن قرار گرفته، چرا که عملا قادر به جستجوی هیچ کلمه ای در مکالمات نیست.

اگر هم خیلی شیفته Last Seen Recently هستید بدانید که گپ همیشه وضعیت شما را آنلاین نشان می دهد و گزینه ای هم برای تغییر این وضعیت وجود ندارد.

با وجود این کم و کاستی ها اما بیاید و نیمه پر لیوان را در نظر بگیریم. نسخه فعلی گپ اگر چه نقص های بسیاری دارد اما پتانسیل آن برای پیشرفت بسیار بالاست. می دانیم که ربات ها هنوز به آن پا نگذاشته اند، چت رمزنگاری شده ندارد و بسیاری از عوامل محبوبیت تلگرام در آن حاضر نیستند، اما باید به یاد داشته باشیم که تلگرام هم یک شبه به این سطح از قابلیت ها نرسیده است.

گپ حتی با در نظر گرفتن مشکلاتی که دارد بهترین پیام رسان ایرانی بوده که تا به حال دیده ایم. اگر تا حالا رغبتی به استفاده از پیام رسان های ایرانی نداشته اید، فکر می کنیم گپ اولین اپلیکیشنی باشد که بتواند به میزان زیادی رضایت شما را جلب کند. این نکته را هم توجه داشته باشید که فقط حمایت شماست که می تواند راه را برای پیشرفت محصولات این چنینی هموار کند.

توسعه دهنده گپ به جز فارسی زبان های انگلیسی، عربی و ترکی را هم در اپلیکیشن گنجانده تا بتواند محصولش را به جز داخل کشور در خاورمیانه و سایر نقاط دنیا هم گسترش بدهد. در صورتی که تیم گپ افزار در رفع کم و کاستی های فعلی سرعت کافی به خرج بدهد، باید بگوییم که تحقق این مسئله چندان دور از انتظار نخواهد بود.

پیام رسان گپ
  • پیام رسان گپ
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: گپ افزار
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: ۵۱.۶ / ۱۸.۷ مگابایت
 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا