از بهترین گوشی‌های هوشمند جهان در یک دهه گذشته (+عکس)

کارشناسان بر اساس آخرین تحلیل‌های خود لیست بهترین گوشی‌های هوشمندی که بر اساس شرایط زمانی خود در این یک دهه وارد بازار جهانی شدند را به قرار زیر منتشر کردند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – سال ۲۰۰۷ میلادی در صنعت جهانی تلفن همراه اهمیت زیادی دارد. در این سال برای نخستین بار چند گیگابایت حافظه داخلی وارد دستگاه‌های موبایلی شد و این صنعت برای ساخت گوشی‌های پیشرفته و پرقدرت نخستین گام‌های جدی خود را برداشت.

در سال ۲۰۰۷ میلادی قابلیت‌های ارتباطی بیشتری در تلفن‌های همراه عرضه شد،‌ برای نخستین بار نمایشگر لمسی مورد استفاده قرار گرفت، حافظه داخلی دستگاه‌های موبایلی افزایش یافت و به عبارت دیگر بزرگترین تحولات در این زمینه انجام شد.

در آن روزها نوکیا با سیستم عامل سیمبین حاکمیت بازار جهانی را در دست گرفته بود و اپل با آیفون خود نخستین گام‌ها را برای ورود به عرصه گوشی‌های هوشمند برمی‌داشت. آن زمان هنوز اندروید متولد نشده بود و بازار جهانی گوشی‌های هوشمند معنی دیگری داشت.

با همه این توضیحات، ۲۰۰۷ سال مهمی برای صنعت جهانی تلفن همراه بود و هم‌اکنون که وارد سال ۲۰۱۷ میلادی شدیم، این یک دهه را می‌توان با دقت بیشتر بررسی کرد. کارشناسان بر اساس آخرین تحلیل‌های خود لیست بهترین گوشی‌های هوشمندی که بر اساس شرایط زمانی خود در این یک دهه وارد بازار جهانی شدند را به قرار زیر منتشر کردند.

گوشی هوشمند آیفون اپل

منظور از این محصول نخستین آیفونی بود که «استیو جابز» در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۰۷ آن را به صورت رسمی معرفی کرد. این اولین و آخرین باری بود که یک مدل از آیفون مدت طولانی پس از معرفی رسمی وارد بازار شد.

۱

توسعه و ساخت این گوشی هوشمند بیش از دو سال به طول انجامید و این محصول در اصل سه دستگاه مجزا را در خود جا داده بود: دستگاه چندرسانه‌ای iPod با نمایشگر بزرگ، تلفن همراه، و دستگاه قابل حمل برای اتصال به اینترنت.

این محصول نخستین گوشی هوشمند لمسی موفق در بازار جهانی بود که توانست رکورد فروش را بشکند و بر اساس اطلاعات موجود اپل موفق شد در دوره زمانی کمتر از سه ماه بیش از یک میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند. به هر حال چه این اتفاق را دوست داشته باشید یا نه، باید اعتراف کرد که آیفون بزرگترین تحول را در صنعت جهانی گوشی‌های هوشمند به وجود آورد.

۲

نخستین مدل از گوشی هوشمند آیفون نمایشگر لمسی ۳.۵ اینچی داشت که تصاویر در آن با کیفیت ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل به نمایش درمی‌آید و قابلیت‌های چندرسانه‌ای و اینترنتی آن بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته برخی انتقادات به اولین مدل آیفون وارد بود که از جمله آن می‌توان به عدم پشیتبانی از شبکه مخابراتی ۳G و نداشتن گیرنده ماهواره‌ای GPS اشاره کرد.

آیفون ابتدا فقط در آمریکا و از طریق شرکت مخابراتی AT&T عرضه می‌شد و برای آن حافظه داخلی ۴ و ۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده بود.

گوشی هوشمند بلک‌بری Curve 8300/8310/8320

در سال ۲۰۰۷ میلادی بلک‌بری یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان بود و با سری محصولات Pearl توانسته بود توجه کاربران جهانی را جلب کند. پس از آن خانواده محصولات Curve بلک‌بری بسیار مورد توجه قرار گرفت و نخستین محصول در این خانواده Curve 8300 نام داشت.

۳

این گوشی نسبت به محصولات قبلی بلک‌بری صفحه‌کلید کامل QWERTY را شامل می‌شد، طراحی بسیار زیبیی داشت، قابلیت‌های چندرسانه‌ای را در خود جا داده بود، دوربین اصلی ۲ مگاپیکسلی را شامل می‌شد، سیستم پخش موسیقی داشت، و برای آن بلوتوث استریو در نظر گرفته شده بود. مدل‌های بعدی این گوشی هوشمند یعنی Curve 8310 و Curve 8320 که سال ۲۰۰۷ میلادی وارد بازار شدند قابلیت‌های دیگر از جمله گیرنده GPS و Wi-Fi را هم شامل می‌شدند.

۴

گوشی هوشمند HTC TyTN II

نخستین مدل از گوشی TyTN سال ۲۰۰۶ وارد بازار شده بود و گوشی HTC TyTN II سرانجام توانست به عنوان بهترین گوشی هوشمند جهان مبتنی بر سیستم عامل ویندوز موبایل خود را معرفی کند. این محصول تقریبا یک گوشی هوشمند کامل بود و به جز بخش نرم افزاری که روی آن سیستم عامل ویندوز موبایل ۶ نصب شده بود، قابلیت‌های پیشرفته دیگر از جمله گیرنده مخابراتی ۳G، گیرنده ماهواره‌ای GPS، گیرنده بی‌سیم Wi-Fi، دو دوربین مجزا در قسمت پشت و جلو، و … را شامل می‌شد.

۵

گوشی هوشمند TyTN II صفحه‌کلید کامل QWERTY داشت و برای آن نمایشگر ۲.۸ اینچی با کیفیت ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل در نظر گرفته شده بود. برخلاف نمایشگرهای لمسی امروزی، نمایشگر TyTN II بر اساس سیستم غیرهادی ساخته شده بود که با مشخصه‌های این دستگاه بسیار سازگاری داشت و همچنین یک قلم هوشمند کار را برای استفاده از آن آسان می‌کرد.

۶

گوشی هوشمند N95 نوکیا

در سپتامبر ۲۰۰۶ گوشی هوشمند N95 نوکیا برای نخستین بار معرفی شد، ولی فروش آن از مارس ۲۰۰۷ در بازار جهانی آغاز شد و به سرعت توانست خود را به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند جهان معرفی کند.

این محصول پیشرفته‌ترین گوشی هوشمندی بود که تا آن زمان با سیستم عامل سیمبین ساخته شده بود و البته پیشرفته‌ترین محصول در سری N محصولات نوکیا محسوب می‌شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی این محصول توانست عنوان بهترین گوشی هوشمند جهان را از آن خود کند.

Capturefile: D:NOKIAAALTOJun192006_170102_000040.cr2 CaptureSN: 302089.046990 Software: Capture One PRO for Windows

این گوشی به گونه‌ای ساخته شده بود که بدنه آن به صورت کشویی از دو بخش مجزا باز می‌شد تا در یک حالت کاربران بتوانند به صفحه‌کلید شماره‌ای دسترسی داشته باشند و در حالت دیگر از کلیدهای مخصوص سیستم چندرسانه‌ای استفاده کنند.

طراحی زیبا، دوربین دیجیتالی ۵ مگاپیکسلی با لنز Carl Zeiss، قابلیت تصویربرداری با کیفیت ۴۸۰  پیکسل و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، اسپیکرهای استریو، پشتیبانی از تمام سیستم‌های ارتباطی موجود، حافظه داخلی ۴ و ۸ گیگابایتی، قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه و … از مهم‌ترین مشخصه‌های این گوشی هوشمند بود.

۸

این گوشی هوشمند نمایشگر ۲.۶ اینچی داشت که تصاویر در آن با کیفیت ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل پخش می‌شد و البته نمایشگر آن لمسی نبود. در آن زمان نمایشگر لمسی چندان مرسوم نبود و به همین خاطر N95 نوکیا بدون این قابلیت هم توانست جای خود را بین کاربران باز کند.

گوشی هوشمند W960 سونی‌اریکسون

شرکت سونی‌اریکسون در سری محصولات Walkman خود دستگاهی را با نام W960 روانه بازار کرد در اصل یک گوشی هوشمند پیشرفته مبتنی بر سیستم عامل سیمبین بود و قابلیت‌های چندرسانه‌ای پیشرفته‌ای را شامل می‌شد.

۹

این گوشی هوشمند نمایشگر ۲.۶ اینچی با کیفیت ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشت. این نمایشگر لمسی غیرهادی با یک قلم ویژه کار می‌کرد و در قسمت پایین نمایشگر کلیدهای لمسی مخصوص پخش موسیقی و صفحه‌کلید معمول تعبیه شده بود.

از دیگر قابلیت‌های قابل ملاحظه این محصول می‌توان به پشتیبانی از شبکه مخابراتی ۳G، گیرنده بی‌سیم Wi-Fi، دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی، فلش دوگانه LED، و حافظه داخلی ۸ گیگابایتی اشاره کرد. این محصول یکی از زیباترین گوشی‌هایی بود که سونی‌اریکسون در تاریخ فعالیت‌های خود تولید کرد و البته این شرکت سال ۲۰۱۲ میلادی برای همیشه از عرصه گوشی‌های هوشمند خارج شد تا سونی به تنهایی تولید گوشی را دنبال کند.

۱۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا