مشترکان تعداد خطوط تلفن همراه ثبت شده به نام خود را استعلام کنند

امضای تفاهمنامه قوه‌قضائیه و تلفن همراه برای کاهش جرم در حالی صورت گرفت که بر این اساس ضرورت دارد، مشترکان نسبت به استعلام تعداد خطوط تلفن همراه ثبت شده به نام خود اقدام کنند.

موبنا – سال‌هاست که دنیای ارتباطات و فناوری مرزهای جدیدی را ایجاد کرده و متناسب با این مسئله کنترل تهدیدها در این فضا مهم و البته دشوارتر نیز شده است.
پیشرفت روز افزون دنیای ارتباطات و الکترونیک ما را بدین سمت رهنمون کرد تا برای پیشگیری از مشکلات احتمالی و سهولت در برطرف کردند آنها، راهکاری منطبق با تکنولوژی روز با هدف جلوگیری از وقوع تخلف و دفع اثرات ناشی از آن ارائه کنیم.

البته این را باید گفت که در برخورد با جرائمی که از طریق موبایل انجام می‌شود، قوانین موجود به ویژه قانون مجازات اسلامی قابل استفاده و استناد بوده اما برای رسیدن به نقطه‌ ایده‌آل، افزایش هماهنگی‌ میان دستگاه‌ها از ملزومات دیگری است که می‌تواند به مقوله‌ پیشگیری کمک شایانی کند.

 

انعقاد تفاهمنامه قوه‌قضائیه و تلفن همراه برای کاهش جرم

در همین راستا روز گذشته به منظور همفکری و گسترش پیشگیری از وقوع جرائم ناشی و مرتبط با سیمکارت‌های تلفن همراه، تفاهمنامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و شرکت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل منعقد شد.
تولید و پخش محتوای پیشگیرانه رسانه‌ای، نوشتاری، صوتی و تصویری، ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی در استفاده از ابزار بهره‌برداری از خدمات مخابراتی و ظرفیت‌های مجازی و ترغیب مشترکان به استفاده از تلفن‌های همراه از موضوعات مهم این تفاهمنامه بود که نظر به توضیحات بیشتر در اینباره ساوری، مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضائیه به «جوان» گفت:‌«با توجه به وجود تعداد قابل توجهی سیمکارت‌ که استفاده‌کنندگان آن غیر از صاحبان اصلی و قانونی آنها بوده‌اند و به منظور پیشگیری از جرائمی که به وسیله این قبیل سیمکارت‌ها در سطح جامعه شکل گرفته است، از قبیل سرقت‌ها، جعل، توهین و مزاحمت تفاهمنامه‌ای با مدیران عامل سه اپراتور همراه اول، رایتل و ایرانسل به امضا رسید.»

 

مشترکان تعداد خطوط تلفن همراه ثبت شده به نام خود را استعلام کنند

ساوری تصریح کرد: در بحث تولید محتوای پیشگیرانه در نظر داریم با تولیدات رسانه‌ای توسط شرکت‌های فرهنگی و اجتماعی (تولید انیمیشن و اینفو‌‌گرافی‌ها نسبت به ارتقای آگاهی‌های عمومی اقدام کنیم که البته محتوای تولیدی آنها توسط معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم از طریق یک کارگروه تخصصی صورت می‌گیرد. وی افزود: سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار(mobilecount. cra. ir) نیز راه‌اندازی شده است و مشترکان با ارسال پیامک می‌توانند از میزان تعداد سیمکارت‌هایی که به نامشان صادر شده مطلع شوند. بر این اساس اگر سیمکارتی بدون اطلاع فرد فعال باشد، باید از طریق دریافت استعلام، مورد بررسی قرار گیرد و در اولین فرصت نسبت به قطع سیمکارت مبادرت ورزند؛ چراکه در صورت استفاده از سیمکارت‌ها در حوزه جرم و تخلف قطعاً مالکان قانونی باید پاسخگو باشند.

وی در توضیح این هدف این تفاهمنامه در راستای سلب ابزارها و فرصت‌های جرم در جامعه خاطر نشان کرد: سلب ابزار ارتکاب جرم از اهداف ماست و امید است با امضای این تفاهمنامه و اجرایی شدن آن گام مهمی در این جهت برداشته شود.

 منبع: روزنامه جوان |نویسنده : نیره ساری

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا