آیفون ۱۰ ساله می‌شود: یک دهه تحولات گوشی هوشمند اپل به روایت تصویر

روزنامه گاردین مهم‌ترین تحولاتی که گوشی هوشمند آیفون طی یک دهه گذشته پشت‌سر گذاشته است را به روایت بررسی کرد.

رضا خواجه‌وند – «استیو جابز» مدیرعامل اسبق اپل سال ۲۰۰۷ میلادی نخستین گوشی هوشمند این شرکت را با نام آیفون معرفی کرد و طولی نکشید که این دستگاه بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد.

از آن زمان تا امروز آیفون از نظر اندازه، شکل ظاهری، قابلیت و امکانات دستخوش تحولات فراوان شد و از اپلیکیشن‌های کاربردی گرفته تا دستیار هوشمند Siri، نمایشگر باکیفیت، سیستم ضدآب، حذف ورودی هدفون و … برای آن در نظر گرفته شده است.

روزنامه گاردین مهم‌ترین تحولاتی که گوشی هوشمند آیفون طی یک دهه گذشته پشت‌سر گذاشته است را به روایت بررسی کرد.

۱

سال ۲۰۰۷ میلادی

«استیو جابز» مدیرعامل اپل نخستین مدل از گوشی هوشمند آیفون را معرفی کرد که البته در آن زمان فروشگاه اینترنتی برای عرضه اپلیکیشن‌ها، ارتباطات ۳G یا قابلیت کپی کردن در گوشی وجود نداشت.

۲

سال ۲۰۰۸ میلادی

اپل با دیگر شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه گوشی هوشمند همراه شد و امکان اتصال به شبکه مخابراتی ۳G را برای کاربران فراهم کرد. در این سال فروشگاه اینترنتی App Store همزمان با معرفی گوشی هوشمند آیفون ۳G راه‌اندازی شد. این گوشی هوشمند در دو رنگ مشکی و سفید عرضه شده بود که البته هنوز قابلیت کپی کردن در آن وجود نداشت.

۳

سال ۲۰۰۹ میلادی

نخستین محصول از سری S گوشی‌های اپل معرفی شد تا آیفون ۳GS در اختیار کاربران قرار گیرد. این محصول نسبت به آیفون ۳G سریع‌تر بود و سرانجام قابلیت کپی کردن اطلاعات را در اختیار کاربران گذاشت. این گوشی هوشمند توانست محبوبیت بازی‌های ویدیویی در فروشگاه App Store را افزایش دهد.

۴

سال ۲۰۱۰ میلادی

گوشی هوشمند آیفون ۴ تحول بزرگ را پیش‌ روی خود دید و باندهای آنتن گوشی در خارج از بدنه آن قرار گرفت، دوربین دیجیتالی ارتقا یافت، دوربین سلفی به گوشی اضافه شد، و طراحی دستگاه به گونه‌ای تغییر کرد که تا سال به همان شکل باقی ماند.

۵

سال ۲۰۱۱ میلادی

گوشی هوشمند آیفون ۴S در اصل همان آیفون ۴ بود که باندهای آنتن در آن با طراحی جدید عرضه شد تا اختلالات آنتن‌دهی برطرف شود. البته این گوشی هوشمند پرسرعت‌تر شده بود و البته قابلتی متفاوت و کاربردی زیر را در اختیار گرفت: دستیار دیجیتالی Siri. شرکت اپل با این کار برای نخستین بار از هوش مصنوعی در عرصه گوشی‌های هوشمند استفاده کرد.

۶

سال ۲۰۱۲ میلادی

در این سال رقابت برای عرضه گوشی‌های هوشمند بزرگتر از جانب شرکت‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی آغاز شد و اپل برای نخستین بار اندازه نمایشگر آیفون ۵ را از ۴ اینچ بزرگتر کرد. در این گوشی هوشمند همچنین از سیستم ارتباطی Lightning Connector استفاده شد تا سیستم ورودی قدیمی اپل کنار گذاشته شود. اپل با این کار پین ورودی برای اتصال شارژر به گوشی را کوچک‌تر کرد و این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا ورودی شارژر را از هر بخش که می‌خواهند وارد دستگاه کنند.

۷

سال ۲۰۱۳ میلادی

گوشی هوشمند آیفون ۵S سریع‌تر از آیفون ۵ بود و با این وجود یک قابلیت کاربردی و متفاوت داشت: برای این گوشی هوشمند حسگر اثر انگشت Touch ID در نظر گرفته شده بود. این حسگر زیر کلید اصلی Home جاسازی شده بود و به کاربران امکان می‌داد با سرعت بالاتر و لمس انگشت خود به راحتی بتوانند قفل امنیتی را باز کنند. همین اتفاق باعث شد در فاصله زمانی کوتاه حسگر اثر انگشت به یکی از اجزای جداناپذیر در عرصه تلفن‌های همراه تبدیل شود.

۸

سال ۲۰۱۳ میلادی

عرصه آیفون ۵S همچنین با عرضه یک گوشی هوشمند دیگر همراه بود و در این سال اپل برای نخستین بار در تاریخ فعالیت‌های خود تصمیم گرفت یک گوشی هوشمند ارزان هم عرضه کند: آیفون ۵C. این محصول در اصل همان آیفون ۵ بود که با بدنه پلاستیکی ساخته شده بود تا اندکی ارزان‌تر از مدل اصلی عرضه شود.

۹

سال ۲۰۱۴ میلادی

گوشی هوشمند آیفون ۶ به عنوان بزرگترین گوشی در تاریخ حضور آیفون معرفی شد و در آن طراحی ظاهری و اندازه گوشی به طور کامل تغییر کرد. اپل برای نخستین بار از نمایشگر بزرگ ۴.۷ اینچی در این گوشی هوشمند استفاده کرد و بدنه دستگاه به طور کامل از فلز ساخته شده بود. این گوشی محبوبیت بسیاری کسب کرد و توجه همه کاربران جهانی را به خود جلب کرد.

۱۰

سال ۲۰۱۴ میلادی

در آن زمان هنوز خبری از فبلت نبود و البته اپل به صورت همزمان یک گوشی هوشمند دیگر را با نام آیفون ۶ Plus روانه بازار کرد تا علاقمندان به سیستم عامل iOS بتوانند ازدستگاه بزرگتر ۵.۵ اینچی هم استفاده کنند. شکل ظاهری این گوشی هوشمند بزرگ دقیقا شبیه به آیفون ۶ طراحی شده بود و البته دوربین دیجیتالی آن قابلیت تثبیت تصویر را هم شامل می‌شد.

۱۱

سال ۲۰۱۵ میلادی

شرکت اپل استفاده از حرف S برای به‌روزرسانی سری گوشی‌های هوشمند خود را دنبال کرد و بر این اساس گوشی آیفون ۶S با سرعت بالاتر و قابلیت‌های بیشتر عرضه شد. البته اپل در این گوشی هوشمند برای نخستین بار سیستم ۳D Touch برای محاسبه میزان فشار وارد شده به نمایشگر گوشی را عرضه کرد و ضمن استفاده از فناوری Taptic Engine، برای نخستین بار آیفون با رنگ طلایی و صورتی هم عرضه شد.

۱۲

سال ۲۰۱۵ میلادی

آیفون بزرگتر با نام آیفون ۶S Plus نیز در همین سال به صورت همزمان عرضه شد و باتری آن ارتقا یافت. صاحبان این گوشی هوشمند می‌توانستند با هر بار شارژ بیشتر از یک روز از دستگاه موبایلی خود استفاده کنند که اتفاق مذکور در مدل آیفون ۶S اتفاق نمی‌افتاد. این گوشی هوشمند بزرگ بسیار مورد توجه قرار گرفت.

۱۳

سال ۲۰۱۶ میلادی

در این سال اپل یک اتفاق غیرمنتظره انجام داد. پیش از آنکه گوشی هوشمند آیفون ۷ وارد بازار شود، محصولی در قابل مدل به‌روز شده گوشی هوشمند آیفون ۵S عرضه شد که با نام آیفون SE در اختیار کاربران قرار گرفت و این گوشی هوشمند نمایشگر ۴ اینچی را در خود جا داده بود و البته شکل ظاهری آن مشابه آیفون ۵S طراحی شده بود. گوشی هوشمند مذکور حسگر Touch ID داشت و البته پردازنده و دوربین دیجیتالی آن شبیه به آیفون ۶S طراحی شده بود.

۱۴

سال ۲۰۱۶ میلادی

آیفون ۷ به عنوان نخستین گوشی هوشمند جهان بدون جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری مخصوص هدفون عرضه شد. کاربران در عوض می‌توانستند از سیستم ورودی Lightening برای اتصال هدفون استفاده کنند یا اینکه هدفون‌های بی‌سیم Lightning را مورد استفاده قارر دهند. این محصول همچنین نخستین گوشی هوشمند ضدآب اپل بود و البته با دوربین دیجیتالی پیشرفته‌تر وارد بازار شد.

۱۵

سال ۲۰۱۶ میلادی

مدل بزرگتر گوشی هوشمند مذکور با نام آیفون ۷ Plus عرضه شد که از نظر ظاهری شبیه به آیفون ۶ Plus بود و در قسمت پشت لنز دوربین بزرگتر داشت. این گوشی هوشمند دو دوربین مجزا را در قسمت پشت در خود جا داده بود که شامل زوم اپتیکال ۲x می‌شد و قابلیت‌های کابردی برای عکس‌برداری را هم در خود جا داده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا