۷ تکنیک کاربردی برای عکاسی بهتر با گوشی‌های Lumia

یکی از مشهورترین عکاسان نشریه بین‌المللی National Geographic تجربه شخصی خود از عکاسی با سری گوشی‌های هوشمند Lumia را به اشتراک گذاشت و به هفت تکنیک اصلی برای گرفتن عکس‌های بهتر در این زمینه اشاره کرد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – «استیون آلوارِز» یکی از مهشوترین عکاسان نشریه بین‌المللی National Geographic محسوب می‌شود پیشنهداتی برای عکاسی بهتر با Lumia 1020 و Lumia 1520 برایتان دارد. هر چند این هوشمندهای ویندوزی دیگر مد روز نیستند اما در زمینه دوربین همچنان عملکردی به مراتب بهتر نسبت به بسیاری از پرچمداران روز دارند. شاید برایتان جالب باشد توضیه های آلوارز در برزیل را دنبال کنید.

در اینجا هفت توصیه اصلی استیون برای بهترین عکاسی با گوشی‌های هوشمند آورده شده است و البته او به صورت ویژه بر قابلیت‌های دوربین سری گوشی‌های Lumia تاکید دارد و می‌توان گفت که استیون با رعایت همین نکته‌ها موفق شده است چنین عکس‌های بی‌نظری را با گوشی هوشمند Lumia تهیه کند.

bokeh

تمیز نگه داشتن لنز

عکاسی در محیط‌های گرم و رطوبتی باعث می‌شود گوشی هوشمند شما به مرور زمان کثیف شود. خاک، گردوغبار، کرم ضدآفتاب آغشته شده به پوست صورت، گرمای هوا، رطوبت و … از جمله مواردی هستند که به صورت مستقیم روی لنز گوشی تاثیر می‌گذارند و می‌توانند شفافیت عکس‌ها را کاهش دهند. برای آنکه تازگی و شفافیت در عکس‌های شما دیده شود، مطمئن باشید لنز دوربین در گوشی هوشمند شما تمیز باشد. من همیشه یک دستمال ویژه برای تمیز کردن لنز دوربین همراه خود دارم و البته این دستمال مشابه همان تکه پارچه‌ای است که به صورت معمول برای تمیز کردن شیشه عینک از آن استفاده می‌شود و البته همیشه تمیز، نرم و خشک است.

۱۳۷۴۶۶۴۲۱۹lumia_1020_hero_shot

عکاسی از زیبایی‌های شهر

اگر شما هم به شهری مانند ریودوژانیرو بروید، ممکن است فکر کنید همه زیبایی‌های آن به غروب آب محدود می‌شود. باید اعتراف کرد این لحظه یکی از زیباترین حالت‌های شهر ریو است، ولی برای من لحظات زیبای دیگری هم وجود دارد که بتوانم از آنها عکاسی کنم. پس از آنکه خورشید ریو غروب می‌کند، تا قبل از آنکه تاریکی کامل به شهر غالب شد هنوز لحظات زیبا و دست‌نیافتی وجود دارد که با عکاسی خوب می‌توان آنها را ثبت کرد. ممکن است شما صبر کنید تا هر زمان که نور بود عکس‌های خوب بگیرید، ولی من معتقدم وقتی نور کافی هم وجود ندارد می‌توان زیبایی‌های شهر را به تصویر کشید. من فکر می‌کنم بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از غروب خورشید می‌توان عکس‌های بسیار زیبا و به یادماندنی را ثبت کرد. البته توجه داشته باشید اگر هوا به طور کامل تاریک شود ممکن است دوربین نصب شده روی گوشی هوشمند شما نتواند عکس‌های قابل قبولی را بگیرد.

alvarez-7-tips-in-line

نور کم

هر دو گوشی هوشمند Lumia 1020 و Lumia 1520 در نور کم بسیار خوب عکاسی می‌کنند. این اتفاق نه تنها واسطه به واسطه حسگرهای هوشمند آنها متناسب با فضای تاریک صورت می‌گیرد، بلکه حسگر تصویربرداری در هر دو گوشی هوشمند سیستم تثبیت تصویر دارد و بنابراین حتی با سرعت‌های پایین شاتر هم عکس‌های شما شفاف و قابل قبولند. با این وجود اگر در شرایطی قرار دارید که تاریکی مطلق حاکم است، حتما از یک سه‌پایه استفاده کنید. گوشی هوشمند Lumia 1020 آداپتور ویژه‌ای برای دوربین خود دارد که روی سه‌پایه به راحتی نصب می‌شود. با این گوشی به راحتی می‌توان روی سه‌پایه عکاسی کرد. برای گوشی هوشمند Lumia 1520 از یک قلاب ویژه استفاده کردم تا آن را روی سه‌پایه نگه دارم. به هر حال توجه داشته باشید که برای این کار به سه‌پایه حرفه‌ای نیاز ندارید و حتی یکی از مدل‌های سبک و معمولی را هم مورد استفاده قرار دهید به نیاز شما پاسخ می‌دهد.

Rian Azeredi Jumps from the rocks in between Ipanema and Copacab

به اشتراک گذاشتن تصاویر

قابلیت این گوشی‌های هوشمند برای به اشتراک گذاشتن تصاویر بازی را عوض می‌کند. من عکس‌هایی را به اشتراک گذاشتم که در نقاط مختلف به بهترین شکل گرفته شدند و حتی در برخی موارد آنها را در کنار خانواده یا دوستان گرفته بودم. با این وجود بیشتر عکس‌هایی که به اشتراک گذاشتم از افراد و اشخاصی بود که دوست‌شان داشتم. هیچ چیز بهتر از آن نیست فردی که به دوست دارید، از او عکس‌های زیبا تهیه کنید و سپس در کوتاه‌ترین زمان از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … عکس‌ها را به دست او برسانید. این دو گوشی هوشمند کار را برای شما آسان می‌کنند.

Gustovo Limon (gugalima2@hotmail.com), Fabio Demgrivbor (Flemgrv

افزایش سرعت عکس‌برداری

وقتی می‌خواهید از مسابقه ورزشی که سرعت بالایی دارد عکس بگیرید، کار سخت می‌شود. زمانی که می‌خواستم از مسابقه فوتبال ساحلی عکاسی کنم، سعی کردم با دوربین دیجیتالی گوشی هوشمند خود با بالاترین سرعت ممکن عکاسی کنم. من در بیشتر مواقع از قابلیت‌های کنترلی دستی استفاده می‌کند تا بتوانم روی اتفاقی که در حال انجام است فوکوس کنم. این اتفاق باعث می‌شود تا به جای آنکه دوربین به صورت خودکار روی یک اتفاق فوکوس کند، به راحتی بتوانم روی اتفاق پرسرعتی که در حال رخ دادند است به راحتی فوکوس کنم و عکس‌های باکیفیت بگیرم.

این راهکارها همچنین در زمانی که «استیون آلوارِز» تصمیم به عکاسی از منظره‌ها را داشت هم کاربرد فراوان داشت. او می‌گوید وقتی که قصد عکاسی با گوشی هوشمند را دارد دچار هیچ گونه نگرانی نمی‌شود، زیرا مطمئن است با رعایت کردن چند نکته ساده می‌تواند عکس‌هایی بگیرد که با دوربین‌های حرفه‌ای برابری می‌کند.

nokia_808_pureview_41mp_camphone_19a

زاویه عکاسی

حتی برای عکاس باتجره‌ای مثل من، پیدا کردن زاویه مناسب کار چندان آسانی نیست. بالانس کردن نور و فضاهای تاریک با زاویه عکاسی باعث می‌شود که کار اندکی دشوارتر شود و وقتی که پشت نمایشگر گوشی هوشمند قرار می‌گیرید تا همه این موارد را به درستی رعایت کنید، به این نتیجه می‌رسید مشکل بزرگی پیش‌رو دارید. من در این شرایط همان روندی را دنبال می‌کنم تا قبل با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR دنبال می‌کردم.

در حقیقت باید بگویم گوشی هوشمند همان کاری را می‌کند که یک دوربین حرفه‌ای برای من انجام می‌دهد. شما از داخل منوی گوشی هوشمند در بخش دوربین می‌توانید قابلیت‌های مختلف را در اختیار بگیرید تا با هر شرایطی که هستید بهترین عکس‌ها گرفته شوند. من از داخل منوی گوشی هوشمند تعداد عکس‌ها و نحوه تنظیمات نور در زاویه‌های مختلف را تعیین می‌کنم. در گوشی هوشمند خود ترجیح می‌دهم معمولا سه عکس در حالت ۱EV- و ۱EV+ گرفته شود. در این شرایط بی‌تردید یک فریم با بهترین کیفیت به دست می‌آید، یک فریم با نور کمتر گرفته می‌شود و فریم دیگر با نور بیشتر ذخیره می‌شود. سپس می‌توانم عکس مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنم.

nokia_lumia_1020_yellow_camera_app

عکاسی با فرمت RAW

این مسئله برای من بسیار عجیب است که سری گوشی‌های هوشمند Lumia می‌توانند در حالت RAW عکاسی کنند. شما می‌دانید فرمت RAW در عکاسی چه قابلیتی دارد؟ این فرمت در اصل به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس آن تمام داده‌هایی که حسگر دوربین تهیه می‌کند، در عکس نهایی ارایه می‌شود. توجه داشته باشید بیشتر داده‌هایی که حسگر تولید می‌کند معمولا بین فرآیند فشار دادن شاتر و ذخیره عکس نهایی حذف می‌شوند و فقط برخی داده‌های ضروری در عکس لحاظ می‌شود. دلیل اصلی این است که حسگر دوربین اطلاعاتی که در خود ذخیره می‌کند بیشتر از اطلاعاتی است که به نمایش می‌گذارد. این روزها گوشی‌های پیشرفته DSLR می‌توانند همه اطلاعات را در عکس به نمایش بگذارند و نکته جالب اینجاست که دوربین‌های Lumia هم این کار را می‌کنند.

آنچه که گوشی Lumia انجام می‌دهد و دیگر گوشی‌ها به چشم نمی‌خورد این است که به کمک آن می‌توانم به اطلاعات اضافی هم دسترسی داشته باشد. بنابراین می‌توانم عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا تهیه کنم. با این اتفاق می‌توانم تصمیم بگیرم بالانس رنگ سفید، شفافیت تصویر، کنتراست، وضوح و … را در هر فریم بنا به سلیقه خود تغییر دهم. به عنوان مثال اگر در فضایی قرار دارم که سایه‌ها من را احاطه کرده‌اند با این کار به راحتی می‌توانم به داده‌هایی که حسگر جمع‌آوری کرده است دسترسی پیدا کنم و از این طریق بتوانم عکس‌های باکیفیت‌تر بگیرم. این اتفاق عکاسی زیر نور مستقیم خورشید، در فضای تاریک و … را آسان می‌کند و اگر عکاسی با دوربین حرفه‌ای را تجربه کرده باشید، به راحتی درمیابید که این کار می‌تواند برای شما مزایای فراوان به همراه داشته باشد. البته برای دوربین دیجیتالی در گوشی‌های Lumia 1020 و Lumia 1520 قابلیت تصویربرداری اتوماتیک هم در نظر گرفته شده است که به کمک آن می‌توانید به راحتی عکس‌های خوب بگیرید. دوربین دیجیتالی این گوشی‌ها در حالت پیش‌فرض با فرمت jpg عکس‌ می‌گیرید و می‌توان گفت همه عکس‌های آن در حالت اتوماتیک هم قابل قبول است.

lumia1020camera

گوشی هوشمند Lumia 1020 که ژوئیه ۲۰۱۳ وارد بازار شد، دوربین دیجیتالی ۴۱ مگاپیکسلی را در خود جا داده است که البته در حالت تاثیرگذار با کیفیت ۳۸ مگاپیکسل عکسبرداری می‌کند. لنز این دوربین f/2.2 و اندازه آن ۲۶ میلیمتری است. لنز اپتیکال دوربین از نوع Carl Zeiss است و فوکوس آن به صورت اتوماتیک و دستی تنظیم می شود. این دوربین دیجیتالی همچنین فلش Xenon و LED را هم در خود جا داده است و در تاریخ تولید گوشی‌ها، هیچ محصول دیگری تاکنون حسگر ۴۱ مگاپیکسلی نداشته است.

گوشی هوشمند Lumia 1520 هم اکتبر ۲۰۱۳ به صورت عمومی وارد شد و برای آن دوربین دیجیتالی ۲۰ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده بود که آن روزها یک اتفاق متمایز محسوب می‌شد. این دوربین دیجیتالی به لنز f2.4 با اندازه ۲۶ میلیمتر مجهز شده است و از دیگر قابلیت‌های مهم به کار رفته در آن می‌توان به اتوفوکوس، فلش دوگانه LED، فناوری PureView، سیستم برچسب‌گذاری هوشمند برحسب موقعیت جغرافیایی عکس، سیستم تشخیص چهره، قابلیت عکاسی پانوراما، تصویربرداری ویدیویی با کیفیت ۲۱۶۰ با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، ذخیره استریو صدا و … اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا