کمیته مشترک فیلترینگ سایت های متخلف تشکیل می شود/نجات «خاک آشنا»

قائم مقام و معاون هنری ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری در واکنش به تکثیر غیر قانونی دو فیلم «ابد و یک روز» سعید روستایی و «فروشنده» اصغر فرهادی توضیحاتی را ارائه داد.

موبنا – نوید آقایی در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی فیلم «یاس» در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به انتشار غیر قانونی ۲ اثر سینمایی در هفته های گذشته گفت: از طریق یکی از دستگاه های نظارتی کشور مطلع شدیم برخی افراد به شکل گسترده در حال تکثیر فیلم های سینمایی «ابد و یک روز» و«فروشنده» در استان اصفهان هستند. در همین راستا هماهنگی لازم با معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان اصفهان در کمترین زمان ممکن انجام و با مساعدت دادستان محترم این استان دستور قضایی لازم برای برخورد با متخلفان صادر شد.

قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری تصریح کرد: نیروی انتظامی این استان نیز به سرعت وارد عمل شده و در نهایت حدود ٢٠ هزار لوح فشرده آماده توزیع جمع آوری شد. خوشبختانه بعد از ورود به موقع در این مساله، گزارشی درباره توزیع این فیلم ها در تهران و دیگر کلانشهرها به دستم نرسیده است. نکته قابل توجه آنکه ساز و کاری در راستای روشنگری برای عوامل و سازندگان فیلم ها در حال انجام است تا دقت کنند که به چه نحوی و به چه افرادی نسخه فیلم های خود را می دهند. پیش از این نیز چند مورد انتشار غیرقانونی فیلم های سینمایی داشتیم که این نسخه ها همان نسخه بین المللی فیلم ها بود که برای حضور در جشنواره ها به برخی افراد سپرده شده است.

آقایی درباره انتشار نسخه آثاری که در زمان نمایش عمومی به بازار قاچاق آمدند، عنوان کرد: پیگیری های نشان داد که نسخه ها موجود این آثار در بازار همان نسخه هایی است که صاحبان آثار آن را برای حضور در جشنواره های بین المللی ارسال کرده اند. در نهایت صاحبان آثار نیز در این زمینه توجیه شدند و خوشبختانه دیگر خبری از انتشار فیلم ها به صورت غیرمجاز در بازار نیست.

وی تاکید کرد: به هر حال نباید فراموش کرد که صاحبان آثار باید حساسیت لازم برای ارائه فیلم های خود به افراد غیر مطمئن را مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال یکی از تهیه کنندگان مطرح سینمای ایران برای رساندن اثر خود به فرد دیگری از پیک استفاده کرده بود که فرد مورد نظر نیز با شناختن تهیه کننده، فیلم را فروخته بود.

قائم مقام ستاد صیانت از آثار سینمایی یادآور شد: در حال حاضر با وجود فناوری های نوین آثار به راحتی در اختیار افراد قرار می گیرد و فیلترینگ سایت های مورد نظر بسیار سخت است. البته با وجود اطلاع رسانی های انجام شده شرایط بهتر شده است و آمار نشان می دهد که فیلم های ایرانی به صورت گسترده قاچاق نمی شود.

به گفته آقایی، در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از نسخه قاچاق آثاری که جمع آوری می شوند مربوط به سینمای ایران نیست.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری سریع در مقابله با انتشار غیر مجاز آثار اظهار کرد: دو هفته پیش با من تماس گرفته شد که فیلم سینمایی «خاک آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا در یکی از سایت ها منتشر شده است و ما نیز به سرعت نسبت به این مساله واکنش نشان دادیم. اگر چند ساعت دیرتر اقدام کرده بودیم سرمایه صاحب فیلم از بین می رفت.

قائم مقام ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری با خبر دادن از اینکه قرار است کمیته ای با همراهی وزارت ارتباطات تشکیل دهیم تا پروسه فیلترینگ این دست سایت ها سرعت بیشتری داشته باشد، گفت: امیدوارم این اتفاق در هفته آینده رخ دهد. البته با مساعدت نیروی انتظامی و مقام های قضایی استان البرز کارخانه هایی که امکان تکثیر میلیونی آثار را دارند به صورت روز به روز مورد بازدید قرار می گیرند و همین امر سبب شده تا ۳۰ درصد از عرضه آثار غیر قانونی در پایتخت کاسته شود.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا