نظربایف بار دیگر رئیس جمهور قزاقستان شد

کمیسیون انتخابات قزاقستان، نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری فعلی را با کسب ۹۷.۵درصد آراء برنده انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور اعلام کرد. میزان مشارکت در این انتخابات نیز بیش از ۹۵ درصد اعلام شده است. نورسلطان نظربایف، از زمان استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ رئیس جمهوری این کشور بوده و باردیگر برای یک دوره …

کمیسیون انتخابات قزاقستان، نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری فعلی را با کسب ۹۷.۵درصد آراء برنده انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور اعلام کرد.

میزان مشارکت در این انتخابات نیز بیش از ۹۵ درصد اعلام شده است.

نورسلطان نظربایف، از زمان استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ رئیس جمهوری این کشور بوده و باردیگر برای یک دوره پنج ساله دیگر برای این سمت انتخاب شده است.

قزاقستان کشوری است در آسیای میانه. پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب که بزرگ‌ ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.

آستانه، پایتخت کنونی قزاقستان شهری است بسیار سرد و بادخیز که دمای هوا در زمستان در آن به منفی ۴۰ درجه می‌ رسد. گروه‌ هایی از ملی‌گرایان روس در روسیه و داخل قزاقستان دعوی الحاق مجدد شمال قزاقستان به روسیه را داشتند، و این یکی از انگیزه‌های رئیس‌ جمهوری قزاقستان برای انتقال پایتخت به شهری در مرکز کشور و نزدیک به روسیه بود و این امر باعث شد که شمار زیادی از قزاق‌ها به این شهر منتقل و این دعوی به خودی خود خاموش شود.

اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.

این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیار غنی است و از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش انجام شده است. همچنین تخمین زده می‌شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. این کشور همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا