بیش از ۴.۵ میلیون ایرانی دیابت دارند

دبیر دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت گفت: بیش از ۴.۵ میلیون ایرانی دیابت دارند. ۴۰ درصد این افراد از بیماری خود خبر ندارند و میزان شیوع این بیماری به سرعت در حال افزایش است.

موبنا – دکتر فرزاد پیرویان روز پنجشنبه در دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت که با محوریت سند ملی دیابت در هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: هم اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند، ۸.۸ درصد جمعبت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است و تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر می رسد.
photo_2016-11-24_11-32-36
وی اضافه کرد: بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.
دبیر دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل مرتبط با بیماری ها، عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند، فقر، اقتصاد و فرهنگ است و در مورد بیماری دیابت نیز این عوامل نقش بسیار مهمی در رشد این بیماری دارد.
photo_2016-11-24_13-40-08
شهرام غفاری، کارشناس اقتصاد سلامت نیز در این همایش گفت: بررسی ها نشان می دهد بین دو تا ۱۰ درصد جمعیت کشورها به بیمای دیابت مبتلا هستند، اگر خوشبینانه نگاه کنیم و آمارهای حداقلی را در نظر بگیریم سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران دیابت دارند.
وی اضافه کرد: البته با توجه به تعاریف مختلف تعداد بیماران مبتلا به دیابت در ایران تا هشت میلیون نفر نیز برآورد می شود.
غفاری گفت: بیماران مبتلا به دیابت بین دو تا شش برابر بیشتر از سایر افراد بستری می شوند و با توجه به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور هر سال بستری می شوند، هر سال ۶۴۰ هزار مورد بستری افراد دیابتی را در کشور داریم.

photo_2016-11-24_13-40-05
وی افزود: متوسط هزینه بستری هر بیمار مبتلا به دیابت، در سال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت هر سال هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان برای بستری به کشور هزینه تحمیل می کنند. با احتساب هزینه های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت هر سال سه هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کنند و با توجه به آمارهای بدبینانه این میزان تا ۱۷ هزار میلیارد تومان قابل برآورد است.
غفاری گفت: دیابت شوخی ندارد اما به طور کلی سیستم بهداشتی- درمانی و مردم این بیماری و سایر بیماری های غیر واگیر را شوخی گرفته اند، پروتکل درمانی برای این بیماری ها وجود ندارد و اگر هم باشد، اجرا نمی شود.
وی افزود: سند ملی دیابت تدوین شده است اما کار اصلی و سخت، اجرای آن است و برای اجرای آن باید خدمات پیشگیری و درمان این بیماری در کشور با همکاری وزارت بهداشت و بیمه ها افزایش یابد.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا