مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی برگزار می‌شود

مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی معاصر ایران به همت معاونت صنایع‌دستی و دانشگاه سوره برگزار خواهد شد.

موبنا – در نشستی که ۲۵ آبان ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی و برگزار شد، مهران هوشیار مدیرگروه صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی ایران گفت: ما می‌خواستیم تناسبی بین مفاهیم نظری و عملی در صنایع دستی برقرار شود چرا که این اتفاق موجب حفظ و دوام فرآورده های دستی و هنرهای سنتی ما می شود. امروز تعریف ما از صنایع دستی با آنچه در قدیم وجود داشته تفاوت کرده و ما باید تعاریف جدید را بشناسیم و بومی‌سازی کنیم.

مدیرگروه صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به محورهای موضوعی مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی گفت: در این مسابقه به اشیا و ظروف کاربردی، پوشاک و تزیینات وابسته و همچنین به عناصر غیرثابت و منقول معماری داخلی توجه خواهد شد.

هوشیار هدف از برگزاری این مسابقه را همراه کردن ذائقه و سلیقه نسل جدید با ارزش‌های فرهنگی و هنر دینی ایران دانست و افزود: هدف ما این است که دغدغه های جهان معاصر را بشناسیم و به بومی و به روز کردن این دغدغه ها بپردازیم در واقع می کوشیم تا خوانشی دوباره از هنرهای صنایع خود داشته باشیم به همین خاطر قرار است به محصولات کاربردی و مورد نیاز زندگی امروز توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آثار ارسال شده به دبیرخانه مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی طی دو مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: در مرحله نخست ایده‌های اولیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و شناخته می‌شوند. در دومین مرحله این ایده‌ها به مرحله اجرا می‌رسند. هر هنرمند یا گروه هنری مجاز به ارسال ۵ اثر خواهد بود و تمامی آثار ارسالی باید ضمن دارا بودن تعاریف محتوایی و متعارف صنایع دستی شناسنامه هم داشته باشد. به این معنی که نام اثر، طراح و سازنده و همچنین تاریخ تولید و مواد مورد استفاده در تولید اثر در شناسنامه قید شده باشد. همچنین آثار تولید شده باید دارای بسته‌بندی مناسب باشد و قیمت تمام شده روی هر کدام از آثار ذکر شده باشد.

هوشیار همچنین بیان کرد: آثار راه یافته به مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران باید کاربردی باشند، به معیارهای متعارف زیبایی در عصر حاضر توجه کرده و نیازهای مادی و معنوی متناسب با سبک زندگی معاصر را تامین کنند همچنین در ساخت این آثار باید از مواد طبیعی و روش‌های دوستدار محیط زیست بهره گرفته شده باشد.

مدیرگروه صنایع دستی دانشگاه سوره به آخرین مهلت دریافت آثار اشاره کرد و بیان کرد: هنرمندان تا ۱۵ آذر ۱۳۹۵ می توانند ایده‌های اولیه خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. این ایده‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آخرین مهلت برای دریافت اصل آثار ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۶ است. همچنین نمایشگاهی از آثار برگزیده از ۲۴ فروردین تا سوم اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد و هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه این است که آثار برتر به تولید برسند و پیش‌بینی چرخه تولید یکی از معیارهای اصلی ما در برگزاری این مسابقه است و علاوه بر هنرمندان صنایع دستی از هنرمندان فعال در رشته طراحی صنعتی، معماری و هنرهای تجسمی نیز می‌خواهیم در این مسابقه شرکت کنند.

حاجی علی شیزری مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور نیز تکرار را آفت مهم فرآورده‌های دستی دانست و افزود: ما به تکرار رسیده و از اصالت‌های خود فاصله گرفته‌ایم، بازار از محصولاتی که تکراری است استقبال نمی‌کند و اگر صنایع دستی پویایی خود را از دست دهد به ورطه فراموشی می افتد. جایزه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی بر آن است که ضرورت نوآوری را به هنرمندان این عرصه یادآور شود.

وی به شکل گیری رشته‌ای مرتبط با طراحی صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما سرفصل‌های رشته‌ای مستقل برای طراحی صنایع دستی را مشخص کرده‌ایم و به زودی این رشته یکی از رشته های دانشگاه های ما خواهد شد.

شیزری با اشاره به ضرورت ارتباط میان دانشگاه و هنرمندان صنایع دستی گفت: در تمام این سال‌ها ارتباط چندانی بین فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی و هنرمندان وجود نداشته است ما می کوشیم تا نظریه و تجربه را به یکدیگر پیوند بزنیم.

مرضیه ترکمانیان از کارشناسان اداره کل توسعه و ترویج صنایع دستی نیز طراحی را از دغدغه‌های معاونت صنایع دستی دانست و افزود: روزگاری صنایع دستی در زندگی روزمره مردم جایگاه ویژه ای داشت اما با وقوع انقلاب صنعتی و ورود صنایع اقتباسی به کشورمان صنایع دستی به حاشیه رانده شد اما همچنان مردم ما به اینگونه فرآورده‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و حس نوستالیژیکی نسبت به صنایع دستی دارند در نتیجه وظیفه ماست که به بازنگری طراحی در زمینه صنایع‌دستی که یک روز پیوند اساسی با سبک زندگی و آداب و رسوم ما داشته بپردازیم.

او در ادامه بیان کرد: عصر امروز، عصر اطلاعات است سرعت تحولات هم قابل پیش بینی نیست به همین خاطر باید با این تغییر و تحولات همراه شد و از جامعه دانشگاهی و ظرفیت‌های آن برای به روز کردن صنایع دستی استفاده کرد.

ترکمانیان به‌ ضرورت به روز شدن بخش طراحی در صنایع دستی اشاره و بیان کرد: در اداره کل توسعه و ترویج صنایع دستی بخش ویژه‌ای به طراحی تعلق گرفته و ما با مشارکت بخش خصوصی بر آن شده ایم تا طرح‌های خود را به روز کنیم بلکه فرآورده‌های دستی ما فراتر از مرزهای داخلی ما در عرصه‌های بین‌المللی نیز ظهور و بروز بیشتری داشته باشند چرا که ما هنرمندان برجسته‌ای داریم که برای مثال در موزه ویکتوریا آلبرت نمایشگاه برگزار می کنند پس اگر فرآورده‌های دستی ما خلاق باشد با استقبال بیشتری مواجه می‌شود.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا