محسن رضایی: آماده ادامه همکاری در برجام هستیم

دبیر مجمع تشخیص گفت: باید منتظر باشیم ببینیم بعد از این که ترامپ روی صندلی ریاست‌جمهوری نشست مواضعش چیست.

موبنا – محسن رضایی در حاشیه همایش بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اگر آمریکا بخواهد در خصوص برجام تجدیدنظر کند، تجدید نظر ایران اساسی‌تر خواهد بود و ما همه گزینه‌ها را روی میز آماده داریم.

او گفت: یعنی هم آماده ادامه همکاری در برجام هستیم و این آمادگی را هم داریم که اگر آمریکا بخواهد تجدید‌نظر کند، ما تجدیدنظر اساسی‌تری در برجام خواهیم کرد.

محسن رضایی با اشاره به سرانجام برجام پس از انتخاب ترامپ با توجه به تغییر مواضع او از انتخابات گفت: باید منتظر تا ببینیم بعد از این که ایشان روی صندلی ریاست‌جمهوری نشست مواضعش چیست.

دبیر مجمع تشخیص در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی از بحران‌های منطقه گفت: منطقه آسیای جنوب غربی که ما در آن قرار داریم، استعدادهای فراوانی برای همگرایی و ایجاد یک اتحادیه بزرگ اقتصادی و سیاسی را دارد.

او با بیان اینکه عواملی است که این استعداد طبیعی را به تاخیر می‌اندازد، گفت :صهیونیزم به رهبری اسرائیل، وهابیت به رهبری عربستان سعودی و سرمایه‌داری غربی به رهبری آمریکا اجازه نمی‌دهند که ثبات و امنیت در این منطقه برقرار شود و کشورهای منطقه بتوانند یک همکاری دسته جمعی را به وجود آورند وگرنه خود منطقه استعداد این همکاری را دارد.

رضایی با اشاره به راهکارهای این همکاری گفت: ما باید به وفاق جمعی در منطقه بر اساس چند اصل برسیم. یکی این که مرزهای سیاسی همه کشورها را به رسمیت بشناسیم و ادعاهای مرزی کنار برود و همچنین اجازه دهیم خود مردم کشورها سرنوشت سیاسی خود را به دست بگیرند و از بیرون کسی برای هیچ ملتی تعیین تکلیف نکند.

رضایی افزود: مساله دیگر اقتصادی است که ما باید در مسائل اقتصادی به یک بازار مشترک دسته جمعی برسیم که بتوانیم منافع بیشتری از فعالیت هایمان به دست آوریم.

او در خصوص هدف ترکیه از عملیات سپر فرات در شمال سوریه گفت : ترکیه به یک برداشتی رسیده و فکر می‌کند که با دخالت در عراق و سوریه می‌تواند به منابع نفت و گاز منطقه دسترسی یابد و هاب انرژی برای صادرات این محصول به اروپا شود. البته مسائل ایدئولوژیک و اعتقادی هم کمک کرده و مساله سوم تحریک‌های اسرائیل در این رابطه است. این عوامل دست به دست هم داده تا ترکیه به سیاست جدیدی در سه، چهار سال اخیر برسد اما ما مطمئن هستیم این سیاست به ترکیه آسیب می‌زند و ترکیه را با آسیب‌های جدی مواجه می‌کند.

رضایی با اشاره به نبود همگرایی در برخی کشورهای اسلامی گفت: مردم منطقه همگرایی را می‌خواهند و خواهان ادامه جنگ و ناامنی‌ها نیستند و زندگی مردم در این منطقه با همگرایی بهتر پیش می‌رود. ثروت بیشتری تولید و امنیت بیشتری به وجود می‌آید. بنابراین باید ببینیم مردم منطقه چه می‌خواهند.

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا