تغییرات علی عسکری در صدا و سیما چه نسبتی با منافع ملی دارد؟

افزایش تعداد مدیران و بازنشستگان حاضر در رسانه ملی رو به وخامت نهاده است و این موضوع در پرداختی تهیه کنندگان و حقوق کارکنان کاملاً مشهود است.

موبنا – شش ماه از آغاز فعالیت عبدالعلی علی‌عسکری بر ریاست سازمان صدا و سیما می گذرد. این شش ماه در سازمان صدا و سیما با اضافه شدن مجدد معاونت ها و شبکه های حذف شده در دوره ریاست محمدپشت سر گذاشته شد.

جالب است که این برگشت معاونت ها و شبکه ها دقیقاً با برگشت همان مدیران سابق که توسط سرافراز برکنار شده بودند و بعضاً بازنشسته هم بودند، همراه بود. مشخص نیست که این تغییرات چه نسبتی با انتظارات مقام معظم رهبری از صدا وسیما و منافع ملی دارد.

حجت الاسلام موسوی مقدم که زمان ریاست ضرغامی در رسانه ملی،قائم مقام وی بود و در زمان ریاست سرافراز به معاونت استان ها رفته بود مجدداً به سمت قائم مقامی ریاست سازمان رسید. پست قائم مقامی در زمان ریاست سرافراز حذف شده بود. با این تغییر دارابی نیز که در زمان ضرغامی معاون سیما بود جایگزین حجت الاسلام موسوی مقدم و معاون استان ها شد.

اضافه شدن مجدد دو معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نظارت و معاونت فضای مجازی که در زمان ریاست سرافراز به دلیل عدم داشتن خروجی مناسب از ساختار سازمان حذف شده بودند، بخش دیگر این تغییرات بود که نشان داد همه چیز در حال بازگشت به زمان ضرغامی است.

انتصاب میرباقری پس از سالها دوری از رسانه ملی به سمت معاونت سیما و بازگشت مجدد پورمحمدی به شبکه سه نیز مهمترین تغییرات در معاونت مهم سیما بود. گام بعدی در سیما حذف شبکه تازه تأسیس تهران (HD) بود که در زمان سرافراز افتتاح شد. پس از این اقدام راه اندازی مجدد شبکه تماشا و شبکه شما کلید خورد که در زمان ریاست سرافراز به دلیل موازی کاری از ساختار معاونت سیما حذف شده بودند. نکته جالب توجه این تغییرات بازگشت این شبکه ها با همان مدیران سابق(قبل از حذف شدن) بود.

اضافه شدن شبکه های ایران کالا و شبکه امید به جمع شبکه های سیما هم یکی دیگر از نشانه های توجه صرف کمیت به جای توجه به کیفیت در تولیدات رسانه ملی است. در حال حاضر با وجود مشکلات شدید مالی و نبود بودجه برای تولیدات مناسب در رسانه ملی چه دلیلی برای افزایش کمی شبکه های سیما وجود دارد؟

اوضاع مالی سازمان هم که در زمان سرافراز وضعیت جالبی نداشت و این امید وجود داشت که با آمدن علی عسکری بهبود یابد، در شش ماه گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه با اضافه شدن معاونتها، ساختارها و شبکه های قدیمی، و به طبع آن افزایش تعداد مدیران و بازنشستگان حاضر در رسانه ملی رو به وخامت نهاده است و این موضوع در پرداختی تهیه کنندگان و حقوق کارکنان کاملاً مشهود است.

در بخشی از ابلاغ راهبردهای کلان رسانه ملی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه ساختار و محتوا چنین آمده است: «چابک سازی ساختار، حذف فعالیت های موازی، برون سپاری وظایف غیرذاتی و خارج از مأموریت اصلی سازمان، و افزایش بهره وری، حفظ مخاطبان موجود و جذب مخاطبان جدید، نفوذ در میان اقشار تأثیرگذار و گروههای مرجع، تبدیل شدن به رسانه مرجع برای آحاد جامعه، ایجاد مصونیت در جامعه در قبال موج مخرب تهاجم فرهنگی و افزایش قدرت مدیریت سرگرمی و نشاط.»

آیا برنامه های در نظر گرفته شده جهت اجرای این رهنمودها در رسانه ملی اجرایی خواهد شد. آیا با گسترش ساختار و بازگشت مدیران قدیمی و بازنشسته ها می توان انتظارات رهبری و جامعه را در حوزه های مختلف برآورده ساخت؟ آیا با ادامه عریض طویل شدن سازمان صدا و سیما و ادامه نظام بروکراتیک قدیمی می توان امیدی به تغییرات مثبت در آن داشت؟

هم اکنون تجهیزات دریافت شبکه های ماهوارهای و گوشی های تلفن همراه حتی در روستاهای کشور هم به سادگی یافت می شوند و شبکه های فارسی زبان هم در حال افزایش چشمگیر هستند، در چنین شرایطی تعلل در جذب مخاطبان ایرانی هزینه سنگین و جبران ناپذیری برای آینده کشور در بر خواهد داشت. به گزارش عصر خبر ،بهتر است مدیریت جدید حاکم بر رسانه ملی با کنار گذاردن گذشته ها و گروهبندی ها در جهت منافع ملی برای آینده سازمان برنامه ریزی نماید. چیزی که مسلم به نظر می رسد این است ادامه روند کنونی نتیجه ای جز از دست دادن بیشتر مخاطبان و گرفتار شدن در گرداب ساختار پیچیده و بروکراتیک سازمانی در بر نخواهد داشت.

 منبع: عصر خبر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا