آشنایی با یک بیماری شایع آرنج

بیماری آرنج تنیس‌بازان موجب شکل گیری درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می شود. با انجام حرکات شدید و تکراری در بلند مدت، این بیماری می تواند به فرسودگی و آسیب عضلات و همچنین ایجاد حساسیت منجر شود.

موبنا – آرنج تنیس‌بازان (Tennis Elbow) یک بیماری بسیار شایع است که هر ساله میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، اما درمان هایی طبیعی برای از بین بردن درد این بیماری وجود دارند که از آن جمله می توان به زنجبیل، ماساژ و انجام تمرینات تخصصی اشاره کرد.

به نقل از “ارگانیک فکتس”، بیماری آرنج تنیس‌بازان در نتیجه حرکات تکراری بازو، آرنج و تاندون ها و عضلات مرتبط با آنها رخ می دهد و انتخاب چنین نامی برای آن بر این اساس است که ورزش هایی مانند تنیس شامل استفاده مداوم از عضلات اکستانسور یا باز کننده در آن بخش از بدن می شوند.

بیماری آرنج تنیس‌بازان موجب شکل گیری درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می شود. با انجام حرکات شدید و تکراری در بلند مدت، این بیماری می تواند به فرسودگی و آسیب عضلات و همچنین ایجاد حساسیت منجر شود. آرنج تنیس‌بازان می تواند افرادی که از دست های خود زیاد استفاده می کنند، مانند کارگران ساختمانی یا نجاران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از شایع‌ترین نشانه های آرنج تنیس‌بازان شامل درد در مچ و آرنج، و ضعف در عضلاتی که برای گرفتن اشیا و بسط دست مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره کرد. فرد مبتلا به بیماری آرنج تنیس‌بازان از دردی تیز در آرنج هنگام انجام وظایفی ساده مانند چرخاندن دستگیره در یا حمل اجسام سنگین رنج می برد.

دلایل شکل گیری بیماری آرنج تنیس‌بازان

افزون بر استفاده بیش از اندازه در طول زمان، آرنج تنیس‌بازان می تواند به واسطه یک سری رویدادهای خاص شکل بگیرد. پارگی های بسیار ریز می توانند در عضلات و تاندون های ساعد، به ویژه در نتیجه فعالیت های تکراری شدید مانند ضربه زدن به توپ یا کار با چکش شکل بگیرند. گاهی اوقات تنها یک حرکت یا پیچش ناگهانی در ناحیه آرنج نیز می تواند به ایجاد بیماری آرنج تنیس‌بازان منجر شود و پس از آن فشارهای تکراری این پارگی های ریز را بزرگتر و دردناک‌تر می سازند تا در نهایت فرد دیگر قادر به انجام وظایف عادی نخواهد بود. اگر به پارگی ها اجازه بهبودی ندهید، این شرایط وخیم‌تر شده و فرد به نقطه ناتوانی می رسد.

درمان های خانگی برای بیماری آرنج تنیس‌بازان

ماساژ: یکی از آسان‌ترین درمان ها برای آرنج تنیس‌بازان انجام ماساژ است. با توجه به محل درد، انجام ماساژ توسط خود فرد روی ناحیه دردناک نیز امکان پذیر است. ماساژ جریان خون را افزایش می دهد و گردش خون بهتر به تاندون ها و عضلات آسیب دیده موجب می شود تا فرآیند درمان تسریع شود و از قفل شدن عضلات جلوگیری می کند. گرم کردن بدن پیش از هر گونه فعالیت بدنی نیز تصمیمی عاقلانه برای پرهیز از آسیب بیشتر است.

زردچوبه: ماهیت ضد التهابی زردچوبه آن را به گزینه ای ارزشمند برای بسیاری از بیماری های جسمانی از جمله آرنج تنیس‌بازان مبدل کرده است. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، یک ضد درد طبیعی و سرشار از آنتی اکسیدان ها است که فرآیند درمان تاندون های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

زنجبیل: ریشه زنجبیل جوشیده در آب می تواند ترکیبی قوی از مواد مغذی را تولید کند و می توان این ترکیب را به صورت مستقیم روی آرنج متورم یا ملتهب قرار داد و تسکین سریع و بلند مدت را تجربه کرد. همچنین، شما می توانید زنجبیل را با عسل و آب مخلوط کرده و این ترکیب را یک یا دو بار در روز بنوشید. ویژگی های ضد التهابی زنجبیل و ماده فعال آن به نام جینجرول می تواند از داخل بدن نیز کارآمد باشد.

کیسه یخ: هنگامی که عضلات و تاندون های شما دچار تنش، آسیب دیدگی یا التهاب شده اند کیسه یخ روشی فوق العاده برای کنترل تورم و درد محسوب می شود. کیسه یخ را می توانید به مدت ۲۰ دقیقه روی آرنج خود قرار دهید. پس از استفاده از این روش فعالیت جسمانی و حرکات سریع با آرنج خود انجام ندهید زیرا عضلات سرد و انعطاف پذیری پایینی دارند و مستعد آسیب دیدن هستند.

بندهای محافظ: اگر نمی توانید انجام فعالیتی تکراری که موجب بیماری آرنج تنیس‌بازان می شود را متوقف کنید از تجهیزات محافظ یا حمایتی استفاده کنید. با این وجود، توقف فعالیت همچنان گزینه نخست است که توصیه می شود.

تمرینات تخصصی: ساعد خود را روی سطحی صاف قرار دهید. شما می توانید یک وزنه در دست گرفته و به آرامی مچ خود را به سمت بالا و پایین خم کنید. این حرکت را به تعداد ۱۰ یا ۱۵ بار انجام دهید. انجام منظم این تمرین به ترمیم عضلات کمک کرده و به تدریج درد و التهاب از بین می رود و اجازه وخیم‌تر شدن بیماری آرنج تنیس‌بازان را نمی دهد.

استراحت عضلانی: بهترین روش برای مقابله با آرنج تنیس‌بازان استراحت عضلانی کامل است. از هر گونه اعمال فشار پرهیز کرده و عضلات مچ و ساعد را تا حد ممکن در حالت آرامش حفظ کنید. میزان خواب شبانه خود را حتی به میزان یک یا دو ساعت افزایش دهید. از این طریق، بدن زمان بیشتری برای بهبودی طبیعی در اختیار خواهد داشت.

سیر: سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ضد التهاب، گوگرد، و سلنیم است و گزینه ای مناسب برای درمان درد و ناراحتی حاصل از بیماری آرنج تنیس‌بازان محسوب می شود. چهار یا پنج حبه سیر را له کرده و به صورت مستقیم روی ناحیه ملتهب و دردناک قرار دهید. مواد فعال موجود در سیر از جمله آلیسین می توانند به سرعت درد و تورم را کاهش دهند.

برگ سنفیتون: یکی از درمان های گیاهی کمتر شناخته شده برای آرنج تنیس‌بازان استفاده از برگ های سنفیتون است که دارای مواد ضد التهابی و مسکن طبیعی هستند. شما می توانید برگ های این گیاه را در آب خیس کرده و به صورت مستقیم روی ناحیه ملتهب قرار دهید و سپس آرنج را با یک پارچه ببندید. مواد فعال موجود در برگ سنفیتون تورم و درد را کاهش خواهند داد. البته استفاده از سنفیتون در برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس ممنوع است و پیش از استفاده باید با پزشک یا متخصص سلامت مشورت کنید.

 منبع:  عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا