سید حسین موسویان: ایران برای آغاز بدون پیش‌شرط گفت‌وگوها با کشورهای عربی آمادگی دارد

ایران معتقد است امنیت منطقه در قالب یک همکاری دسته‌جمعی حفظ شود

موبنا – سومین نشست سالیانه مناظره استراتژیک ابوظبی با حضور ۴۰۰ میهمان و همچنین ۳۰۰ نفر از کشورهای عربی و یک ایرانی، با موضوع بررسی تحولات منطقه، جهان عرب و سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه برگزار شد.

شخصیت‌هایی همچون: عمرموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب، محمد جبریل، رییس جبهه متحد ملی لیبی و نخست‌وزیر سابق این کشور، جیمز جونز از فرماندهان سابق ناتو و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، میشل چرتوف، رئیس سابق سازمان امنیت داخلی امریکا و شیخ محمد الصباح وزیر امور خارجه پیشین کویت در این نشست حضور داشتند.

این نشست با سخنرانی انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات آغاز شد و سخنرانان عرب از حوزه شورای همکاری‌های خلیج فارس جملگی ایران را متهم به مداخله در امور داخلی جهان عرب، ترویج فرقه‌گرایی، توسعه هژمونی بر منطقه، حمایت از تروریسم کرده و ایران را مهمترین عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی کردند.

از جمهوری اسلامی ایران هم تنها سید حسین موسویان شرکت کرده بود که پاسخ اتهامات اعراب را داد.

شورای همکاری‌های خلیج فارس با قصد مهار ایران تشکیل شد

این دیپلمات عالی‌رتبه اسبق ایران در این نشست، در مورد تشکیل پیمان امنیتی شورای همکاری‌های خلیج فارس متشکل از عربستان، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات متحده عربی گفت: شورای مذکور در اولین سال پیروزی انقلاب ایران و به قصد مهار ایران تشکیل شد و ابتدا از تجاوز نظامی صدام به خاک ایران حمایت کرد تا جایی که عربستان ۴۰ میلیارد دلار و کویت ۳۰ میلیارد دلار برای نابودی ایران به صدام کمک کردند.

شورای همکاری برای حفظ امنیت خود روز به روز بیشتر به آمریکا وابسته شده است

او با یادآوری ناتوانی‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس اظهار داشت: صدام ۱۰ سال بعد از تشکیل این شورا، به کویت حمله کرد و این شورا قادر به کمترین اقدام برای دفع تجاوز به خاک عضوش نبود و به آمریکا پناه برد. پیمان شورای همکاری‌های خلیج فارس به رهبری عربستان به یمن حمله نظامی کرد که به جز نابودی و کشتار مردم یک کشورعربی هیچ دستاوردی نداشته است. اعضای شورا همچنین به کشور لیبی حمله نظامی کردند و یک کشور دیگر عربی را نیز از هم پاشاندند. شورای همکاری خلیج فارس تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار پیشرفته‌ترین تسلیحات را از آمریکا و کشورهای اروپایی وارد کرده، در پنج تجاوز نظامی به کشورهای منطقه شرکت کرده و بیشترین نقش را در بی‌ثباتی منطقه و کشورهای عربی ایفا کرده است. ضمن اینکه برای حفظ امنیت خود هم روز به روز بیشتر به آمریکا وابسته شده است.

چرا ایران از سوریه حمایت می‌کند؟

مسئول پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به اتهامات مداخله ایران در سوریه و عراق تصریح کرد: شما اگر امروز از عربستان بپرسید برای چه به بحرین لشگرکشی نظامی کرده و این کشور را برای سرکوب اکثریت شیعه اشغال کرده‌اید، جواب خواهد داد که ما به درخواست دولت قانونی بحرین ورود پیدا کرده ایم. براساس همین استدلال هم بپذیرید که دولت‌های فعلی در سوریه و عراق از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی، دولت‌های قانونی این کشور هستند و از دولت ایران برای مبارزه با تروریسم کمک خواسته‌اند که ایران هم اجابت کرده است. ضمن اینکه فراموش نکنید وقتی شما از صدام در تجاوز به ایران حمایت کردید، سوریه در کنار ایران ایستاد. امروز هم ایران پاسخ مثبت به خواست سوریه داده است.

سیاست‌های شکست‌خورده ۳۶ ساله مداخله اعراب درباره ایران

یکی از شرکت‌کنندگان عرب در این نشست گفت: دولت‌های شورای خلیج فارس باید با بلوچ‌ها و کردها و سنی‌های ایران کمک کنند تا ایران تجزیه شود. موسویان در پاسخ به این اظهارات خاطرنشان کرد: این کاری است که دولت‌های شما در ۳۶ سال گذشته انجام داده‌ و شکست خورده‌اند. اگر روزی گفت‌وگوها بین ایران و شورای همکاری‌های خلیج فارس برای حل اختلافات آغاز شود، سازمان‌هایی امنیتی ایران هزاران کیلو از اسناد و مدارک از این نوع مداخلات را روی میز خواهند گذاشت و حتی مبالغ پرداخت شده با ذکر نام افراد را به شما خواهند داد.

اگر اعراب از تجاوز عراق به ایران حمایت نمی‌کردند، صدام به عراق حمله نمی‌کرد

یکی دیگر از حضارعرب مدعی شد که آمریکا با تجاوز نظامی به عراق و افغانستان، زمینه سلطه ایران بر منطقه را فراهم کرد. موسویان در پاسخ به وی ابراز داشت: اگر شما اعراب حاشیه خلیج فارس از تجاوز نظامی عراق به خاک ایران حمایت نمی‌کردید، صدام به کویت حمله نمی‌کرد. بعد هم که قادر به دفع تجاوز صدام به کویت نبودید، بازهم این شما اعراب بودید که از آمریکا دعوت کردید که برای نجات کویت، به عراق حمله کند.

او ادامه داد: آمریکا بعد از حمله تروریستی به برج‌های دو قلو در نیویورک که منجر به کشته شدن حدود ۳۰۰۰ تن شد، به افغانستان حمله کرد و حقیقت هم این بود که ۱۵ نفر از ۱۹ نفر عاملین عملیات حمله به برج‌های نیویورک از کشور عربستان بودند. لذا باز هم اتباع شما بهانه به آمریکا دادند تا به افغانستان حمله کند. در حقیقت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس زمینه حمله آمریکا به عراق و افغانستان را فراهم کردند. حالا برای چه ایران را محکوم می‌کنید؟ حالا هم مرتب آمریکا را محکوم می‌کنید که چرا حمله کرد و ایران را تقویت کرد!

اساس استراتژی منطقه‌ای ایران دفاعی است و نه هژمونی

موسویان در پاسخ به اتهام سیاست هژمونی ایران بر منطقه بیان کرد: این آمریکا بود که قبل از انقلاب شاه را ژاندارم منطقه کرد و انقلاب ایران هم علیه شاه بود. منتهی ایران بعد از انقلاب با تجاوز اعراب به خاک خود مواجه شد. بعد از آن هم کشورهای عربی همسایه ایران مرتب به آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم‌ها و حمله نظامی به ایران فشار آورده‌اند. از طرف دیگرهم نیروهای ‌نظامی آمریکا در اطراف تمام مرزهای ایران حضور پیدا کرده‌‌اند. اینها باعث شده که ایران برای دفاع از خود تمهیدات لازم را اتخاذ کند. لذا اساس استراتژی منطقه‌ای ایران دفاعی است و نه هژمونی.

ایران معتقد است امنیت منطقه در قالب یک همکاری دسته‌جمعی حفظ شود

سخنگوی پیشین هسته‌ای ایران در تشریح استراتژی منطقه‌ای ایران عنوان کرد: ایران و کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس دو استراتژی متفاوت برای حفظ امنیت منطقه دارند. شورای همکاری عربی معتقد است که قدرت‌های خارجی باید امنیت منطقه را حفظ کنند. چند دهه به آمریکا تکیه کرده و حالا هم که آمریکا قصد ترک منطقه را دارد، به دنبال دیگر قدرت‌ها افتاده است اما ایران معتقد است که امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه و در قالب یک همکاری دسته‌جمعی مشترک حفظ شود.

چرا اصرار دارید سلطه آمریکا را در منطقه حفظ کنید؟

او اضافه کرد: در این جلسه هم شما عرب‌ها به اوباما و آمریکا حمله کردید که چرا قصد ترک منطقه را دارد. حرف من با شما این است که آمریکا در شصت سال گذشته بر منطقه سلطه بلامنازع داشته و نتیجه آن هم این شده که منطقه در آستانه نابودی و سقوط است. چرا بازهم اصرار دارید سلطه آمریکا را در منطقه حفظ کنید؟

راهکار موسویان برای ایجاد سیستم امنیت دسته‌جمعی منطقه‌ای

موسویان در پاسخ به سوال مجری در مورد راهکار پیشنهادی یادآور شد: راهکار ایجاد یک سیستم جمعی منطقه‌ای برای همکاری و امنیت است. شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس، ایران و عراق می‌توانند این سیستم را ایجاد کنند. پیشنهاد من این است که وزرای امور خارجه شش کشورعرب از وزرای خارجه ایران و عراق برای گفت‌وگو در این مورد دعوت کنند. اگر بازهم نگرانید و ضامن بین‌المللی می‌خواهید، می‌توانید از وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت یا شش کشوری که با ایران مذاکره هسته‌ای کردند نیز دعوت کنید.

گفت‌وگوها ایران و شورای همکاری بدون هیچ پیش‌شرطی آغاز شود

معاون پیشین شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه موضوعاتی همچون امنیت انرژی، امنیت خلیج فارس، عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتارجمعی، مدیریت بحران‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هم باید محور گفت‌وگوها باشد، گفت: این گفت‌وگوها باید فوری و بدون هیچ پیش‌شرطی آغاز شود. در این جلسه گفته شد ایران اول باید ازسوریه خارج شود تا گفت‌وگو کنیم. ایران هم می‌تواند شرط بگذارد که عربستان باید اول از بحرین خارج شود و حمله نظامی به یمن را متوقف کند تا مذاکره کند. این مسیر بجایی نمی‌رسد. ایران برای آغاز فوری و بدون پیش‌شرط گفت‌وگوهای کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی دارد.

نقش حزب‌الله در دفع تجاوزات اسرائیل به لبنان

در این نشست رئیس سابق سازمان امنیت داخلی امریکا و برخی از نمایندگان کشورهای عربی جمهوری اسلامی و حزب‌الله را متهم به اقدامات تروریستی کردند. سفیر سابق کشورمان در آلمان در پاسخ به آنها گفت: پیدایش حزب‌الله به خاطر نجات تمامیت ارضی لبنان و مقابله با تجاوزات اسراییل بود. زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۸۲ تا بیروت را اشغال کرد کشورهای عربی کمترین اقدامی برای نجات لبنان نکردند. حزب‌الله با حمایت ایران تشکیل شد و به دفعات تجاوز اسراییل را دفع کرد اما شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته، داعش و گروه‌های تکفیری تروریستی را تهدید اصلی صلح و امنیت جهان خواند. اوباما و کلینتون و ترامپ نیز تصریح کردند که عربستان و کشورهای عرب شورای خلیج فارس منبع اصلی حمایت از این گروه‌ها هستند. وقتی از ژنرال دمپسی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا در کنگره سوال شد که منبع مالی داعش کیست، او پاسخ داد کشورهای عرب متحد آمریکا.

او تاکید کرد: بعد از حادثه تروریستی برج‌های دوقلو در نیویورک هم در آمریکا و اروپا ده‌ها حادثه تروریستی رخ داده که تماما توسط اتباع کشورهای متحد آمریکا بوده و یک ایرانی یا عضو حزب‌الله هم در این جنایت حضور نداشته است. در این اجلاس باید برای تهدید تروریستی اول جهان که شورای امنیت سازمان ملل تعیین کرده و مسبب آنهم وهابی‌ها و سلفی‌ها هستند، راهکار پیشنهاد شود.

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا