دستگیری وزیر توسعه اقتصادی روسیه به اتهام دریافت ۲ میلیون دلار رشوه

دفتر مطبوعاتی کمیته بازپرسی روسیه اعلام کرد که آلکسی اولیوکایف وزیر توسعه اقتصادی این کشور به اتهام گرفتن غیرقانونی دو میلیون دلار دستگیر شد.

موبنا – در این اطلاعیه که بامداد روز سه شنبه در پایگاه اینترنتی کمیته بازپرسی روسیه منتشر شده، آمده است: اداره اصلی کمیته بازپرسی ویژه تحقیق پرونده کیفری برای اتهام های سنگین آلکسی اولیوکایف گشوده است.

کمیته بازپرسی روسیه افزوده است: این پرونده به دلیل دریافت دو میلیون دلار از سوی اولیوکایف برای ارائه یک ارزیابی است که بر مبنای آن شرکت دولتی روس نفت امکان خرید سهام دولتی شرکت باشنفت (در باشقیرستان)را به دست آورد.

براساس برنامه اعلام شد، کمیته بازپرسی به زودی درخواست رسمی زندانی شدن وی را برای این اقدام ارائه خواهد کرد.

اولیوکایف که سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ دستیار معاون ایگور گایدار اولین نخست وزیر روسیه پس از فروپاشی سال ۱۹۹۱ بود، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ نیز معاون وزیر دارایی و از آوریل ۲۰۰۴ تا جولای ۲۰۱۳ معاون اول بانک مرکزی شد و سپس از ۲۴ ژوئن تا هنگام بازداشت مسئولیت اداره وزارت توسعه اقتصادی را بر عهده داشت.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که تاکنون بارها خواستار گسترش دامنه مبارزه با سودجویی های غیرقانونی در اقتصاد ملی و دولتی شده، در پیام سالانه خود به نمایندگان پارلمان در پایان سال ۲۰۱۵، فساد مالی را در ردیف تهدیدهای تروریستی قرار داد و گفت که رواج این پدیده امنیت ملی را تهدید می کند.

پوتین با تاکید بر ضرورت کنترل جدی کار سازمان های مسئول هزینه کردن بودجه های دولتی اظهار کرد: فساد مالی باید در نقطه تولد هدف مقابله قرار گیرد.

روسیه مبارزه قاطع تر با فساد مالی، تخلف و همچنین سهل انگاری در انجام مسئولیت اداری را در دستور کار قرار داده است که در مواردی با دستور مستقیم پوتین به صورت ضربتی به محکومیت قضایی متخلفان منجر شده است.

در روسیه سرعت عمل برای معرفی رسانه ای متخلفان و مجرمان فساد مالی و اداری گام نخست مبارزه با این پدیده به شمار می رود به گونه ای که پس از کشف مطمئن تخلف و نه احتمالی، موضوع رسانه ای و سپس برای محاکمه و تعیین میزان مجازات راهی بازداشتگاه می شود.

چندی پیش نیز رئیس کمیته مبارزه با فساد مالی وزارت کشور روسیه پس از کشف ۲۲۰ میلیون دلار وجه نقد دارای بسته بندی بانک های آمریکایی به صورت نو در خانه یکی از بستگان خود بازداشت شد.

مقام بازداشت شده سرهنگ دیمیتری زاخارچنکو ۳۸ ساله معرفی شد که بنا به اطلاعات انتشار یافته افزون بر پول های کشف شده، ۳۰۰ میلیون دلار نیز در بانک های سوئیس داشته است.

روزنامه کامرسانت در این باره نوشته بود: ماموران پول های نقد را در خانه خواهر متهم کشف کرده اند که در نایلون های ویژه بسته بندی پس از چاپ در آمریکا، قرار داشت.

سه ماه پیش نیز کشف حدود ۹۰۰ هزار دلار پول نقد از محل سکونت آندره بلیانینوف رییس وقت سازمان فدرال گمرکات روسیه، سبب استعفای فوری این مقام چند ساعت پس از انتشار خبر و تصویر وی کناره وجه نقد شد.

همچنین چندی پیش در یک اقدام ضد فساد، استاندار وقت منطقه کروف روسیه هنگام دریافت ۴۰۰ هزار یورو که رشوه نقدی اعلام شد، بازداشت و پس از مدت کوتاهی چهره وی داخل سلول انتشار یافت.

پیش از وی نیز استاندار ساخالین به جرم ارتکاب فساد مالی محکوم به مصادره تمامی اموال شد که بازتاب گسترده ای در روسیه یافت.

بازداشت شهردار ولادی وستوک با اتهام های مشابه که هنوز محاکمه وی جریان دارد نیز از دیگر اقدام های ضد فساد در روسیه است که بنا به تاکید مقام های مسئول در این کشور با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا