تولید واکسن سرطان تکذیب شد

هم اکنون ۴۰۰ نفر از دانشمندان ایرانی جزو پراستنادترین محققان دنیا محسوب می شوند و نام هیچ کدام از این ۴۰۰ نفر در لیست آن ۵۸ مقاله وجود ندارد.

موبنا -معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تکذیب خبر تولید واکسن سرطان گفت: این موضوع قویا از سوی وزارت بهداشت تکذیب می شود، چرا که این تنها یک کار تحقیقاتی محدود در مرحله حیوانی بوده است.

رضا ملک‌زاده صبح دیروز در نشست خبری درباره خبری مبنی بر تولید واکسن سرطان گفت: به هیچ عنوان واکسنی برای سرطان وجود ندارد و این موضوع که خبر آن متاسفانه از رسانه‌های متعدد منتشر شده است را تکذیب می کنیم.

وی یادآور شد: یک کار تحقیقاتی که تنها در مرحله حیوانی نشان داده که ممکن است بتوان واکسنی را برای تاثیر در سرطان تولید کرد منتشر شده که گروهی در یک مرکزی آن را به عنوان واکسن سرطان مطرح کردند.

ملک زاده افزود: برای اینکه یک واکسن تولید شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال کار تحقیقاتی نیاز است و ما ادعای این گروه و آن مرکز را تایید نمی کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ گونه واکسن سرطانی کشف نشده و ما در نامه ای اعلام کردیم که این موضوع مورد تایید ما نیست و این خبر تنها یک کار تحقیقاتی در مرحله حیوانی بوده است.

وی تاکید کرد: هر واکسنی که می خواهد تولید شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال پس از کارهای تحقیقاتی در مرحله حیوانی و همچنین نهایی شدن کار تحقیقاتی بر روی انسان و دریافت تاییدیه های لازم از سوی وزارت بهداشت می تواند با عنوان واکسن مطرح شود.

ملک‌زاده درباره خبر تخلفات علمی و برخورد با اعضای هیات علمی متخلف در ۵۸ مقاله «اشپرینگر نیچر» گفت: اخیرا موضوعی مطرح شده که ۵۸ مقاله ایرانی از بین ۴۰ هزار مقاله ایرانی که سالیانه در نشریات خارجی به چاپ می رسد، حذف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: پدیده حذف مقالات از نشریات علمی یک کار معمول در همه جای دنیاست. شما در جستجوی گوگل هم می توانید میزان رد مقالات را به صورت معمول مشاهده کنید. در واقع این تعداد مقالات حذف شده ۰.۰۷ درصد کل مقالات ایرانی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این ۵۸ مقاله توسط یک شرکت انتشاراتی که مورد تایید هیچ مرجع علمی نبوده و توسط عده معدودی که اکثریت عضو هیات علمی دانشگاه نیز نبوده اند، تهیه شده بود.

متخلفان مقالات علمی به مقامات قضایی معرفی شدند

ملک زاده گفت: تمامی افرادی که اسم شان در این مقالات آمده بود به مقامات قضایی و قانونی معرفی شده‌اند و مورد شناسایی قرار گرفتند و تمامی امتیازاتی که از طریق این مقالات به این افراد داده شده بازپس گرفته شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: مردم مطمئن باشند که این گونه موارد هیچ گونه خللی در فرآیند تحقیقات علمی کشور ایجاد نمی کند.

وی افزود: هم اکنون ۴۰۰ نفر از دانشمندان ایرانی جزو پراستنادترین محققان دنیا محسوب می شوند و نام هیچ کدام از این ۴۰۰ نفر در لیست آن ۵۸ مقاله وجود ندارد.

ملک زاده یادآور شد: ما تمام افرادی که در این مقالات نام شان درج شده بود به کمیته های اخلاق دعوت کردیم تا از خودشان دفاع کنند و جالب اینکه اکثریت اعضای هیات علمی در آنجا درج شده بود روح شان از این مقالات خبر نداشت و در این زمینه گناهکار نبودند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: البته ما به این موضوع به طور جدی رسیدگی کردیم و تمام امتیازاتی که در زمینه این قصور آموزشی و پژوهشی صورت گرفته بود را باز پس گرفتیم.

 منبع:مهر 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا