شناسه‌دار کردن انبارهای کالا؛ گامی مؤثر در مبازره با قاچاق

مهم‌ترین تفاوت این طرح با طرح‌هایی همچون شبنم و ایران‌کد حرکت از بالا به پایین طرح با هدف شناسایی گلوگاه‌های پخش و توزیع این‌گونه کالاهاست.

موبنا – براساس ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس جمهوری سامانه های الکترونکی و هوشمند جدید مورد نیاز برای نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه اندازی کند.

همچنین در ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور تجمیع داده ها و یکپارچه سازی اطلاعات و به منظور کاهش زمینه های بروز قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفت است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک جمهوری اسلامی و سایر دستگاه های ذی ربط، اقدام به تهیه، اجرا و بهره برداری از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت کنند.

اهمیت این امر وقتی بیش از پیش نمایان شد که دولت پس از احراز ناکارآمدی طرح‌های شبنم و ایران‌کد که با توجه به خلأهای بسیار به‌راحتی توسط سود جویان دور زده شده و گاه خود به پوششی برای توزیع کالای قاچاق تبدیل می‌شدند، آن‌ها را کنار گذاشت.

حال پس از سه سال آسیب‌شناسی و کار کارشناسی، با اجرای طرح شناسه‌دار کردن مراکز ذخیره‌سازی کالا، همه مراکز نگهداری و ذخیره کالا موظف به ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبار می‌شوند تا حلقه مبارزه با قاچاق کالا تنگ‌تر شود.

در گام نخست اجرای این طرح، اطلاعات کل کارخانه‌ها، ‌واحدهای صنفی مربوطه و معادن کشور در این سامانه ثبت می‌شوند و در گام‌های بعدی اطلاعات انبارهای گمرکات، بنادر، واحدهای تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت به این سامانه اضافه می‌شود.

براساس مصوبات ستاد هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این سامانه باید تا پایان سال راه اندازی و طبق قوانین موجود لازم است از آن تاریخ به بعد محدودیت‌هایی در صدور بارنامه و بیمه ایجاد شود.

از آن‌جایی که روح حاکم بر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمایت از تجارت رسمی و فعالیت واحدهای مجوز دار است، مقرر شده با اجرای این قانون، همه واحدهای تجاری و تولیدی که مجوز فعالیت اخذ نکرده‌اند، از گردونه تجارت خارج شوند.

از این رو، از همه واحدهای تولیدی بدون مجوز و صنوف بدون پروانه خواسته شده است با مراجعه به اتحادیه و سازمان‌های مربوطه اقدام به اخذ جواز فعالیت کنند تا بعد از اجرای طرح با مشکل روبه‌رو نشوند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین تفاوت این طرح با طرح‌هایی همچون شبنم و ایران‌کد حرکت از بالا به پایین طرح با هدف شناسایی گلوگاه‌های پخش و توزیع این‌گونه کالاهاست. امید آن‌که این طرح در مراحل عملیاتی هرچه تکمیل‌تر و دقیق‌تر شود تا کارایی لازم را برای مبارزه با معضل قاچاق پیدا کند.

 منبع: پول‌نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا