گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره اوضاع سوریه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا از نقض آتش بس توسط گروههای مسلح در حلب که بسیاری از آنها تحت حمایت واشنگتن هستند، انتقاد کرد.

موبنا – وزارت خارجه روسیه عصر دوشنبه اعلام کرد: در گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه دو کشور که به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت، لاوروف و کری به گفت وگوهای خود در باره آخرین اوضاع سوریه و راههای حل و فصل مناقشه این کشور ادامه دادند.

اوضاع شرق حلب با توجه به موارد متعدد نقض آتش بس از سوی گروههای مسلح در کانون مذاکرات وزیران خارجه روسیه و آمریکا قرار داشت.

وزیرخارجه روسیه در این گفت وگوی تلفنی خاطرنشان کرد که گروه های مسلح در نواحی شرقی حلب و شورای محلی این نواحی از همکاری برای حل و فصل اوضاع خودداری می کنند.

وی یادآوری کرد هواپیماهای روسی و سوری برای چهارمین هفته متوالی در این منطقه (نواحی شرقی حلب) پرواز نمی کنند.

لاوروف افزود: اما واشنگتن از جدا کردن گروههای معارض میانه رو متمایل به خود از گروههای تروریستی خودداری می کند هر چند که متعهد شده بود در هفت روز پس از توقف پرواز هواپیماها (روسیه و سوریه) این اقدام را انجام دهد.

دو طرف در این مذاکره توافق کردند که رایزنی های کارشناسان دو کشور برای یافتن راه حل مسائل سوریه ادامه یابد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت و گوی تلفنی از اقدام آمریکا در خودداری از صدور روادید آمریکا برای ایلیومژینف رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج (تبعه روسیه) برای حضور در مسابقات جهانی شطرنج در نیویورک ابراز انزجار کرد.

آمریکا براساس توافق ۱۹ شهریور ماه در ژنو با روسیه متعهد به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از گروههای تروریستی به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترک با تروریست ها، همکاری در کمک رسانی به ساکنان حلب و تسهیل روند مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه شد، ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

مقام های روس بارها از اینکه آمریکا به وعده خود در باره معارضان به اصطلاح میانه رو عمل نکرده است، انتقاد کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تازگی گفته است: آمریکا با مشکلاتی (در سوریه) برخورد کرده و بخش اصلی نیز مربوط به این موضوع می شود که نمی تواند معارضان سوری را از عناصر تروریستی و نیمه تبهکار جدا کند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا