مشکل بزرگ ولادیمیر پوتین؛ آمریکا دیگر دشمن روسیه نیست!

“حالا که یک فرد نومحافظه‌کار کاخ سفید را در آمریکا به دست آورده، اکنون کرملین دورنمای سختی برای تطبیق دادن خود با وضعیت به وجود آمده خواهد داشت.”

موبنا – روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: «شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ۲۴، دو روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شمارش معکوسی را با ساعت و دقیقه تا زمان برگزاری انتخابات نشان می‌داد.

این سطح از هیجان و چشم‌انتظاری را پیش از این در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در روسیه دیده‌ بودیم اما به رغم همه تحسین‌های دوجانبه رد و بدل شده میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا اکنون فضای حاکم در روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر آکنده از سردرگمی است تا شور و شوق البته پاسخ برخی مقامات سطح پایین‌تر در روسیه همراه با خوشحالی بود. نمایندگان مجلس دومای روسیه پیروزی ترامپ را تشویق کردند.

ویکتور نازاروف، فرماندار منطقه امسک اعلام کرد: حزب ولادیمیر پوتین موسوم به حزب روسیه متحد در آمریکا پیروز شده است.

مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه راشاتودی نیز در توئیتر گفت که می‌خواهم با ماشین خود در شهر مسکو در حالی که پرچم آمریکا از پنجره آن به اهتزاز در آمده رانندگی کنم.

با این حال مقامات سطح بالاتر در روسیه واکنش محتاطانه به نتیجه انتخابات آمریکا نشان دادند.

دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفت: روسیه مسائل مهمتری برای پرداختن دارد تا پیروزی ترامپ در آمریکا.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از مردم کشورش خواست تا به لفاظی‌های ترامپ اکتفا نکرده و منتظر باشند ببینند او چه کارهایی انجام می‌دهد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین هم گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم پیروزی ترامپ باعث تقویت روابط روسیه با آمریکا که به سطح بسیار پایینی رسیده خواهد شد.

شاید سیاستمداری در روسیه این حقیقت را به زبان نیاورد اما روسیه برای تعامل با پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا که موجب تداوم سیاست خارجه فعلی آمریکا و لفاظی‌های تقابلی سیاستمداران روسیه برای چند سال دیگر می‌شد، خیلی بیشتر آماده بود.

ماشین تبلیغاتی روسیه به رغم اظهارات علنی در حمایت از ترامپ اصلاً انتظار پیروز شدن او را نداشت. هنگامی که انتخابات روز سه شنبه در آمریکا آغاز شد، سیمونیان در توئیتر نوشت: “دموکراسی آرام بخواب”!

از سال ۲۰۱۲ تاکنون یعنی زمانی که ولادیمیر پوتین به سومین دور ریاست جمهوری رسید، اتهام‌زنی علیه نظام آمریکا و گفتن اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست در روسیه محبوبیت زیادی پیدا کرد.

روسیه در تبلیغات خود اعلام می‌کند که آمریکا کشورهایی مثل عراق، لیبی و سوریه را دچار آشوب کرده و می‌خواهد روسیه را هم به همان سرنوشت دچار کند. براساس این گفته ولادیمیر پوتین تنها کسی بوده که توانسته آمریکا را عقب نگه داشته و روسیه را از فاجعه نجات دهد. در عین حال روسیه، آمریکا را متهم به سازماندهی انقلاب اوکراین و مدیریت عناصر مخالفان روسی می‌کند.

مسکو همچنین واشنگتن را متهم به تشویق اروپا به تحمیل تحریم‌ها علیه خود و پاسخ به بحران اوکراین کرده است. در ۵ سال گذشته مفهوم ساده دشمن آمریکایی با زندگی روزمره مردم روسیه عجین شده است. طی چند سال گذشته استیکرهای تزیینی خودرو با مضمون‌های توهین به اوباما بسیار رواج یافته و تلویزیون دولتی روسیه همواره تصاویری را از مکان‌هایی مثل کافه‌ها و آرایشگاه‌هایی که در آنها علامتی با جمله “ما اوباما را اینجا نمی‌پذیریم” نصب شده، پخش می‌کند.

پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا موجب می‌شد این دست احساسات حفظ شود اما پیروزی ترامپ این دورنما را از بین برد.

نمایندگان پارلمان روسیه در حالی ترامپ را به خاطر پیروزی‌اش تشویق کردند که نمی‌دانند او عملا باعث تضعیف نظام سیاسی کشورشان خواهد شد چراکه روسیه مجبور است بررسی کند حالا که آمریکا دیگر دشمن این کشور نیست چگونه به مسیرش ادامه دهد.

یک مشکل دیگر هم وجود دارد: پوتین همواره از این لذت می‌برد که بخشی از روند نومحافظه‌کارانه جهانی است که زاده نارضایتی از نظم جهانی بوده است؛ نارضایتی که از ابتدای قرن ۲۱ آغاز شد.

روسیه متعلق به پوتین دوست دارد غرب را به خاطر علاقه مفرط به حقوق اقلیت‌ها، به سیاست پذیرش مهاجران و دیگر ارزش‌های لیبرال مورد حمله قرار دهد.

حالا که غرب برای تعامل با این مسائل، به خودش دل مشغولی پیدا کرده و بریگزیت و دونالد ترامپ پیروز شده‌اند، کرملین نمی‌داند به کدام سمت برود.

کرملین به ترامپ نیاز داشت اما نه به عنوان یک برنده بلکه به عنوان یک بازنده. آنها می‌خواستند همچنان بتوانند به مخالفت با جریان اصلی بین‌المللی ادامه دهند نه اینکه خودشان بخشی از آن شوند. اکنون هدف سیاست خارجی اصلی پوتین باید شوریدن علیه ترامپ باشد زیرا کرملین بدون این کار کسی را برای آنکه مقصر مشکلات روسیه بداند، نخواهد داشت و مقصری بجز خود روسیه نخواهد بود.»

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا