آمار شگفت‌انگیز ‌حمل‌و‌نقل مواد مخدر در دریا‎

سالانه ۹ میلیون کانتینر مواد مخدر در قالب کشتی‌های غول‌پیکر و۱۵۷هزار کانتینر دیگر در قالب کشتی‌ها و قایق‌های کوچک‌تر در بسیاری از شهرهای ساحلی در سراسر ایالات متحده آمریکا به تخلیه و بارگیری می‌پردازند.

موبنا – استفاده از دریا یکی از سه راه اصلی قاچاق مواد مخدر توسط گروه‌های تبهکار دنیاست. این راه را همچنین می‌توان در زمره قدیمی‌ترین راه‌های قاچاق در حوزه مواد مخدر برشمرد. از پیشگامان قاچاق مواد مخدر در حوزه دریا می‌توان به مهاجران چینی اشاره کرد که مواد مخدر (تریاک) را در قالب محموله‌های تجاری و چمدان‌های مختلف به نقاط دیگر منتقل می‌کردند.

از آن زمان تا امروز، قاچاق مواد مخدر از مسیرهای دریایی از لحاظ حجم، وسعت و پیچیدگی با تغییرات بسیار بزرگی روبه‌رو بوده است. آمارهای غیررسمی در آمریکا نشان می‌دهند سالانه ۹ میلیون کانتینر مواد مخدر در قالب کشتی‌های غول‌پیکر و۱۵۷هزار کانتینر دیگر در قالب کشتی‌ها و قایق‌های کوچک‌تر در بسیاری از شهرهای ساحلی در سراسر ایالات متحده آمریکا به تخلیه و بارگیری می‌پردازند. این گروه های تبهکار، به قاچاق انواع مواد مخدر ازجمله کوکائین، هروئین، متامفتامین، آمفتامین و ماری جوانا می‌پردازند.

سهم بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر از درآمد قاچاق

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان به‌شمار می‌رود. این صنعت در حالی منبع درآمد و اشتغال بیش از ۴۰ درصد جمعیت این کشور است که از کل درآمد موادمخدر در دنیا تنها کمتر از نیم‌درصد این تجارت کثیف به دست این کشور می‌رسد. شاید از خود بپرسید بقیه این درآمدها میان چه کسانی تقسیم می‌شود. سوال بسیار خوبی است؛ جالب است بدانید مابقی این درآمدها میان قاچاقچیان، مافیای توزیع‌کننده و صد البته حمل‌کنندگان مواد‌مخدر دست به دست می‌چرخد.

استفاده از خلاهای بندری کشورهای آمریکای لاتین

افغانستان تمام موادمخدر خود را به صورت قاچاق وارد کشورهای همسایه می‌کند و بخش ناچیزی از آن برای استعمال توسط معتادان ذخیره می‌شود. مابقی این تولیدات از طریق دریا و با کمک لنج و قایق‌ها به امارات ارسال می‌شود و پس از بسته‌بندی و تقسیم، از طریق کانتینر و کشتی‌های غول‌پیکر و همچنین جعل اسناد به بنادر درجه ۳ می‌رسد تا با استفاده از بلبشوی حاکم بر قوانین دریایی کشورهای آمریکای لاتین، کمترین دردسر را برای ترخیص این مواد داشته باشند.

بهره‌گیری از زیردریایی‌های پیشرفته و ضد رادار

باندهای مواد‌مخدر در آمریکای لاتین فعالیت بسیار گسترده‌ای دارند. این باندها محموله‌های بزرگ موادمخدر را معمولا با ده‌ها فروند زیردریایی جابه‌جا می‌کنند. طبق گزارش‌های موجود، ارزش این زیردریایی‌ها در برخی موارد از ۲۰ میلیون دلار هم تجاوز کرده است. تا امروز گزارشی مبنی‌بر توقیف هیچ‌یک از این زیردریایی‌ها در دریا منتشر نشده است اما جالب اینجاست که این زیردریایی‌های پیشرفته و ضدرادار پس از حمل صدها میلیون دلار مواد‌مخدر در خشکی رها می‌شوند.

کارشناسان بر این باورند که بیش از ۲۰۰ فروند دیگر از این زیردریایی‌ها هم‌اکنون در این کشورها موجود است اما به دلیل ضد رادار بودن این حامل‌ها و همچنین قدرت بی‌نهایت این لابی‌ها و نفوذ آن ها در لایه‌های سیستم‌های نظارتی، امکان ردیابی آنها وجود ندارد.

بزرگ‌ترین مبدا و مقصد مواد مخدر جهان

آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده موادمخدر در دنیاست. موادمخدری که در افغانستان با ارزشی برابر با دو میلیارد دلار به فروش می‌رسد، در این کشور ارزشی بالغ بر هزار میلیارد دلار دارد. مواد مخدر معمولا به وسیله زیردریایی و قایق‌های پر‌سرعت از آمازون به آمریکا انتقال پیدا می‌کنند. در خود این کشور، قاچاقچیان با استفاده از قایق‌های تندرو، مواد‌مخدر را به شهرهای دیگر، به خصوص نیویورک منتقل می‌کنند.

قاچاقچیان موارد مخدر با استفاده از ناوگان عظیم دریایی که در اختیار دارند، به راحتی به گردش این مواد در سطح جهان می‌پردازند. به دلیل مصرف بیش از حد مواد‌مخدر و قیمت بسیار بالای آن در آمریکا، بدون شک این کشور بزرگ‌ترین مقصد مواد‌مخدر از مبدا افغانستان که تولید‌کننده بیش از ۹۰ درصد موادمخدر در دنیاست، به‌شمار می‌رود.

 منبع: روزنامه دنیای خودرو

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا