امکان دیدار پوتین و اوباما در پرو

سخنگوی کاخ کرملین از امکان مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و باراک اوباما همتای آمریکایی وی در هفته آینده و اوج سردی و تیرگی روابط خبر داد که در صورت انجام می تواند آخرین ملاقات باشد.

موبنا – دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری روسیه در اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (آ.سه.آن) در پرو که ۲۹ آبان آغاز می شود، شرکت می کند.

رونامه روسی کامسامولسکایا پراودا به نقل از پسکوف نوشت: دیدار جداگانه پوتین و اوباما برنامه ریزی نشده است، ولی با با توجه به اینکه در حاشیه نشست پرو در یک محل خواهند بود، احتمال دیدار و گفت وگوی سران آمریکا و روسیه بعید نیست.

سخنگوی کرملین گفت: در شرایط کنونی به زحمت می توان پیش بینی کرد که پوتین و اوباما گفت وگویی کوتاه یا دیداری کامل خواهند داشت.

پسکوف همچنین خاطرنشان کرد که در صورت برگزاری چنین دیداری حتما مساله سوریه مطرح خواهد شد.

پسکوف همچنین احتمال برقراری تماس بین پوتین و دونالد ترامپ پیش از تحلیف به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا را که ژانویه ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت، رد کرد.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل ۲۵ مهرماه اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال ۱۹۷۳ (شوروی) است.

روابط واشنگتن و مسکو از سال ۲۰۱۴ در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا