دستور روحانی و پیام نفتی ایران به دنیا

تولید دو میدان نفتی نیمه‌کاره آزادگان جنوبی و یاران جنوبی را هم به این مجموعه بیفزاییم، مجموعاً ٧ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده تا تولید نفت ایران را روزانه ٣٠٠ هزار بشکه بالا ببرد.

موبنا – رئیس‌جمهور با یک تیم عالیرتبه به خوزستان آمد. از وزیر کشور گرفته تا وزرای نفت، نیرو، راه و تا رئیس شورای عالی امنیت ملی. سه پرده کنار رفت و سه طرح مهم توسعه میادین نفتی غرب کارون افتتاح شد. آزادگان شمالی (٧۵ هزار بشکه)، یادآوران (٣٠+٨۵ هزار بشکه) و یاران شمالی (٣٠ هزار بشکه) در روز.

ادامه داد: اگر تولید دو میدان نفتی نیمه‌کاره آزادگان جنوبی و یاران جنوبی را هم به این مجموعه بیفزاییم، مجموعاً ٧ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده تا تولید نفت ایران را روزانه ٣٠٠ هزار بشکه بالا ببرد. مراسم دیروز اما حاوی پیام‌های مهمی بود؛ دستورات استانی، ملی و پیام‌های بین‌المللی.

١- خوزستان رنج دیده در دوران جنگ از این به بعد باید روی مهربان نفت را بیشتر ببیند. «چهره منطقه نفتی برای مردم منطقه باید چهره رحمت باشد نه خشونت.» این دستور رئیس‌جمهور بود وقتی داشت طرح‌های نفتی را افتتاح می‌کرد. در اهواز و شهرهای خوزستان، از شدت گرد و غبار، گاه حتی نفس کشیدن سخت می‌شود. فلرهای گاز همراه نفت می‌سوزند و بر آلودگی می‌افزایند. جوانان دشت آزادگان و هویزه و تحصیلکرده‌های جویای کار استان روی نفت خوابیده خوزستان، کار مناسب می‌خواهند. نفت به خوزستان رسیده، اما مردم از نفت انتظار بیشتری دارند.

«در پنج سال آینده ١٠٠٠ میلیارد تومان در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. با این سرمایه‌گذاری، چهره خشن فقر از منطقه برداشته می‌شود.» این را وزیر نفت دولت، در تکمیل دستور رئیس‌جمهور روحانی گفت. دستوری که مکملش، استفاده بیشتر از نیروی کار بومی است که مهارت آموخته است. نمایندگان مردم و رسانه‌ها باید این قول‌ها را پیگیری کنند. خوزستان می‌تواند و باید گل سر‌سبدمان باشد؛ با تحقق وعده‌های دولت، با تلاش واقعی مردمانش.

٢- با انتخاب دونالد ترامپ در امریکا، برخی نسبت به آینده برجام بدبین شده‌اند. رئیس‌جمهور اما دیروز چنان از برجام و هوای تازه‌ای برای تنفس و حرکت به سمت جلو حرف زد که گویی هیچ نگرانی‌ای ندارد: «برجام یعنی یک فضای جدید و تنفس جدید که باید از این فضا بهره‌برداری کرد» واقعیت این است که ترامپ نمی‌تواند برجام را لغو کند که اگر چنین قصدی کند، نه اروپا و روسیه و نه چین امکان همراهی‌اش را ندارند. حتی بی‌تعهدی نسبت به برجام، وجهه بین‌المللی امریکا را به‌شدت مخدوش خواهد کرد. پس در همین فضاست که رئیس‌جمهور رشد تولید و صادرات نفت ایران در دوره کوتاه پس از برجام را، برای برخی اعجاب‌آور می‌داند.

٣-‌ چند روز دیگر صد و هفتاد و یکمین اجلاس وزرای اوپک برای تعیین سهم کشورها از کاهش تولید نفتی که اجلاس الجزایر تصویب کرده بود در وین تشکیل می‌شود. ایران خواهان معافیت از هرگونه کاهش تولید به خاطر تحریم سال‌های گذشته است. کسانی که در موضع ایران تردید دارند می‌توانند سخنان دیروز رئیس‌جمهور و وزیر نفت را مرور کنند: «امروز به رقم تولید ٢۵٠ هزار بشکه در این منطقه (غرب کارون) رسیده‌ایم، که توان تولید ٣٠٠ هزار بشکه را هم داریم، اما باید این رقم به بیش از یک میلیون بشکه برسد.» این دستور رئیس‌جمهور روحانی بود. وزیر نفت هم برای این دستور ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه لازم داشت. هرچند این برنامه برای چند سال آینده است، اما می‌توان حدس زد که ایران احتمالا آمادگی نخواهد داشت که امروز تولیدش را محدود کند تا مباد فردا با خط‌کش امروز اندازه گرفته شود.

۴-‌ طرح‌های دیروز نماد توانمندی ملی و مشارکت با خارجی‌هاست. آزادگان شمالی و یادآوران را چینی‌ها اجرا کرده‌اند و یاران شمالی را شرکت ایرانی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام. قرارداد دو طرح اول در دو ساله دوم دولت نهم امضا شد و قرارداد سوم در ابتدای دولت یازدهم. هم رئیس‌جمهور و هم وزیر نفت بر لزوم اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کردند. از قرائن پیداست که به احتمال فراوان فاز دوم توسعه یادآوران به ساینوپک چین و فاز دوم توسعه آزادگان شمالی هم به CNPC چین واگذار خواهد شد.

چارچوب کلی قرارداد توسعه فاز دوم یاران شمالی نیز اخیراً با شرکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شده است. هرچند وزیر نفت بارها بر راهبردی بودن رابطه صنعت نفت ایران با شرکت‌های چینی تاکید کرده، و توسعه کار با این شرکت‌ها در پسابرجام هم توجیه‌پذیر است اما، از نقطه نظر امنیت ملی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. متنوع‌سازی جذب شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی ایران، هم قیمت پروژه‌ها را پایین می‌آورد هم امنیت ملی را قوی‌تر می‌کند.

۵- حضور دریادار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در افتتاحیه سه طرح نفتی، نشان از نگاه همه‌جانبه مسئولان به صنعت نفت دارد. صنعتی که یک روز کارکنانش محکم در جنگ ایستادند و امروز چنان سرافراز از دوره پس از تحریم بیرون آمده‌اند که رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور بگوید: «صنعت نفت در چند ماه کاری کرد که جهانیان را به شگفتی واداشت و این تلاش‌ها جای تشکر و سپاسگزاری دارد.»

 منبع: روزنامه اعتماد

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا