کودکان بابلی همچنان در کما/ شپش مهمان ۵% جمعیت دانش آموزان شهرستان

۲ کودک بابلی که جمعه گذشته به خاطر استفاده از سم کشاورزی برای از بین بردن شپش سر دچار مسمومیت شدند، پس از ۷۲ ساعت همچنان در کما هستند.

موبنا – این کودکان که یک پسر ۱۰ ساله و دختر هفت ساله برادر و خواهر هستند، هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید بهشتی بابل بستری هستند.

مادر این کودکان ساکن یکی از روستاهای بخش بندپی شرقی بابل، هنگامی که متوجه وجود شپش در سر کودکان خود می شود از سم کشاورزی برای از بین بردن آن استفاده می کند.
این ۲ کودک بعد از مسمومیت به بیمارستان منتقل می شوند اما با گذشت سه روز همچنان از هوشیاری پائینی برخوردارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : وضعیت هوشیاری پسر ۱۰ ساله رو به بهبودی است، ولی حال خواهر هفت ساله اش تاکنون تغییری نکرده است.

سید عارف هاشمی با اعلام این که مادر این کودکان به اشتباه از سم کشاورزی برای از بین بردن شپش استفاده کرده، افزود : در اینگونه موارد مادران باید از شامپوهای مخصوص استفاده کنند.

وی گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل این شامپوها را به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار می دهد و هیچ محدودیتی برای توزیع آنها وجود ندارد.

هاشمی افزود : آن چیزی که نگرانی در این زمینه را افزایش داده است ، خود درمانی برخی از خانواده هاست که متاسفانه این روش سبب وقوع حوادث ناگواری می شود که گاهی غیر قابل جبران است.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل از خانواده ها خواست تا به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنند و قبل از هر اقدام بهداشتی از کارشناسان و صاحب نظران مشورت بگیرند.

شپش، مهمان ناخوانده مدارس
هاشمی در عین حال وجود شپش در پادگان ها، مدارس و برخی از مکان های جمعی کار و زندگی را طبیعی دانست و بر ضرورت رعایت بهداشت فردی برای ریشه کنی آن تاکید کرد.

وی گفت: خانواده ها باید توجه داشته باشند که در مدارس، معلمان، مدیران و مربیان بهداشتی در این زمینه آگاهی های لازم را دارند و می توانند آنان را برای مقابله با این گونه مسایل غیربهداشتی یاری کنند.

مدیر آموزش و پرورش بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت که بنا به نظر کارشناسان و تائید پزشکان ، پنج درصد از دانش آموزان شهرستان مبتلا به شپش هستند.

همت احمدی افزود : ۷۰ کارشناس مراقب سلامتی دانش آموزان در مدارس شهرستان بابل هستند که از این تعداد ۳۰ نفر در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیر دولتی فعالیت دارند.

وی ادامه داد بنا به نظر کارشناسان و تجویز پزشک ، شامپوهای مخصوص ضد شپش بطور رایگان به این دانش آموزان داده می شود.

احمدی گفت : شامپوهای مخصوص ضد شپش که از طریق مراکز بهداشتی به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار می گیرد در کنترل این مشکل بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود : به طور جدی از طریق مدیران مراکز به دانش آموزان و خانواده ها هشدار داده می شود که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک دست به خوددرمانی برای رفع این مشکل نزنند.

مدیر آموزش و پرورش بابل گفت : در روستاها بهورزان و خانه های بهداشت با مدارس تعامل بسیار خوبی دارند که امیدواریم خانواده ها و دانش آموزان نیز با آنها همکاری کنند.

شهرستان ۵۲۰ هزار نفری بابل دارای ۷۴ هزار دانش آموز است که در حدود ۵۰۰ مدرسه تحصیل می کنند.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا