محصولاتی که ارتش آمریکا به جهان معرفی کرد!

موبنا -در مورد مجتمع صنعتی ارتش آمریکا چه می دانید؟ این بخش به راستی تاکنون محصولات، ماشین آلات و دستگاه های متنوع زیادی را به مرحله تولید رسانده است. البته بعضی از این تولیدات نیز شاید هیچ گاه به کار مردم و حتی نظامیان نیایند و اصلا نیازی به وجود آن ها نباشد، با این …

موبنا -در مورد مجتمع صنعتی ارتش آمریکا چه می دانید؟ این بخش به راستی تاکنون محصولات، ماشین آلات و دستگاه های متنوع زیادی را به مرحله تولید رسانده است. البته بعضی از این تولیدات نیز شاید هیچ گاه به کار مردم و حتی نظامیان نیایند و اصلا نیازی به وجود آن ها نباشد، با این حال اختراعاتی نیز هستند که طراحی و ساخت آن ها بسیار مفید واقع شده است. در ادامه مطلب به مواردی از این قبیل تولیدات متعلق به ارتش آمریکا خواهیم پرداخت.

+ دستگاه مایکروویو؛ ماکروفر

گمان نمی رود که تاکنون هیچ سربازی داخل ماکروفر ذرت بو داده باشد! اما با این وجود، مایکروویو یا ماکروفر یکی از تولیدات ارتش آمریکا است که بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرد. امواج مایکروویو در سیستم های راداری آمریکا و انگلستان توسعه یافت که از آن برای شناسایی جنگنده های آلمانی استفاده می شد و در حقیقت هیچ تفاوتی بین امواج این وسیله خانگی با رادار ها وجود ندارد.

1

+ خشک کن انجمادی

خشک کردن انجمادی فرآیندی است که طی آن ماده را منجمد و سپس با کاهش فشار سامانه، آب منجمد درون ماده به صورت مستقیم تبدیل به بخار می شود. این فرآیند نقش مهمی در افزایش مدت نگه داری مواد غذایی و تازه ماندن آن ها و همچنین فرآورده های دارویی ایفا می کند. این نیز یکی دیگر از تکنولوژی های اختراع شده توسط ارتش در خلال جنگ جهانی دوم بوده است.

2

+ سیستم موقعیت یاب جهانی

بسیاری از مردم تصور می کنند که ماهواره های GPS (همان هایی که زمان را دور می زنند) اختراعی جدید هستند اما بیش از ۵۰ سال پیش وارد پروسه ساخت خود شدند. این اختراع به دهه ۱۹۵۰ باز می گردد، زمانی که ناسا ماهواره های خود را وارد مدار گردش به دور زمین کرد.

3

+ دوربین های دیجیتال

تکنولوژی دوربین های دیجیتال بر ماهواره های جاسوسی در سال ۱۹۷۶ آغاز به کار کرد. البته این دوربین ها امروزه با استقبال زیادی مواجه هستند و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که تجربه کار با یکی از آن ها را نداشته باشد، از ثبت عکس های متنوع گرفته تا فیلم برداری این اختراع تحولی دلچسب در زندگی بشر ایجاد کرده است.

4

+ غذا های کنسرو شده

داستان اختراع غذا های کنسرو شده به زمانی باز می گردد که ناپلئون جایزه ای ۱۲۰۰۰ فرانکی برای فردی که بتواند روشی در راستای نگه داری غذا های مورد نیاز ارتش بزرگش و جلوگیری از فاسد شدن آن ها ابداع کند، تعیین کرد. همان طور که می دانید این اختراع برای هر ارتشی بسیار مهم است چرا که جیره غذایی سربازان بدون نگرانی از فاسد شدن، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

5

+اپی پن

هر کسی که با آلرژی های شدید دست و پنجه نرم می کند، با اپی پن آشنا است. این تکنولوژی در واقع سرنگی است حاوی اپی نفرین که می تواند حین بروز واکنش های آلرژیک شدید، جان بیمار را نجات دهد ضمن این که خود فرد هم می تواند آن را به سادگی برای خود تزریق کند. از اپی پن برای درمان سربازانی که با گاز های اعصاب و مواد شیمیایی مواجهه داشته اند نیز استفاده شده است.

6

+ماشین ها، هواپیما ها و قایق های کنترلی

اختراع تمام وسایل نقلیه کنترلی نیز به یک ماموریت محرمانه در جنگ جهانی دوم باز می گردد. امروزه این دسته وسایل نه تنها از محبوبیت زیادی میان کودکان برخوردار هستند، بلکه بزرگسالان نیز از بازی با آن ها لذت می برند.

7

+نوار چسب

نوار چسب کاربرد های متعدد و مفیدی برای نظامیان خواهد داشت از تعمیر کفش گرفته تا میلیون ها کاربرد دیگر. قابلیت ویژه ضد آب بودن این نوار ها، کارایی زیادی را برای آن ها تعریف می کند.

8

+ترمز ضد قفل

این سیستم که به نوعی در بمب افکن های جنگ جهانی دوم نیز مورد استفاده قرار گرفت، در نهایت راه خود را به صنعت خودرو سازی نیز باز کرد. البته به جای بهره گیری از سیستم های هیدرو مکانیکی هواپیما ها، در خودرو های امروزی از سنسور های الکتریکی و تعدیل کننده استفاده می شود.

9

+کامپیوتر

در این مورد نیز رد پایی از ارتش آمریکا دیده می شود. تغییراتی که مرکز تحقیقات این ارگان بر سری کامپیوتر های Colossus انجام داد، منجر به تولید کامپیوتر هایی سریع تر، بسیار کوچک تر با قابلیت برنامه ریزی مجدد و پردازش پروسه های مختلف شد. در نهایت انیاک که پیچیده ترین دستگاه الکترونیکی جهان در زمان خود بود، ساخته شد. نکته جالب توجه این است که از این کامپیوتر در راستای محاسبه تعداد بمب های هیدروژنی لازم برای منفجر کردن روسیه استفاده شده است.

34

+تایر Run-Flat

تایر Run-Flat  یا به اصطلاح “پنچر رو” در واقع لاستیک های عادی اما با دیواره های اضافی ضخیم بودند که می توانستند خودرو را پس از اصابت گلوله به تایر همچنان در مسیر خود نگه دارند. گفته می شود که این تایر ها می توانند تا حدود ۱۵۰ کیلومتر وزن خودرو را تحمل کنند تا راننده بتواند خود را به مکانی مناسب برساند. این تکنولوژی مفید نیز یکی دیگر از اختراعات ارتش است.

10

+فناوری حفاظتی از منابع سوختی

فناوری حفاظتی از منابع سوختی که از آتش سوزی پس از حمله دشمن جلوگیری می کند، ابتدا در جنگنده ها و بمب افکن هایی مورد استفاده قرار گرفت اما این تکنولوژی نیز راه خود را به صنعت خودرو سازی و به ویژه ماشین های مسابقه باز کرد.

11

+محفظه نگه داری از مواد سوختی

محبوبیت این گونه محفظه ها به ویژه برای نیرو های جنگی بسیار زیاد است. می توان مواد مورد نظر را به راحتی خالی کرد و نیازی به استفاده از قیف ندارند. بعضی از این اختراع ها با وجود سادگی، بسیار کاربردی به نظر می رسند و تولید آن ها گام بزرگی در راستای پوشش دهی نیاز های نیرو های نظامی و در عین حال مردم برداشته است.

12

+شلوار کارگو

شلوار نظامی یا کارگو نخستین بار به منظور اهداف نظامی تولید شد. جیب های متعدد این شلوار ها برای دسترسی سریع نظامیان به وسایل ضروری طراحی شده است اما امروزه تبدیل به یکی از مد های محبوب نوجوانان شده و بخشی از پوشش معمول آن ها را تشکیل می دهد.

13

 منبع: مجله تصویری سلاح

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا