کیسینجر: از انتخاب ترامپ شگفت‌ زده‌ام/ توافق با ایران بیش از هر زمانی شکننده است

من به ترامپ دسترسی نخواهم داشت اما رویکرد من از زمان ترک دفترم این بوده که اگر از من بخواهند با آنها دیدار می‌کنم.

موبنا – هنری کیسینجر درباره انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آتی آمریکا ابراز شگفتی کرده و گفت که انتظار داشته هیلاری کلینتون پیروز انتخابات باشد.

به نقل از آتلانتیک، هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا گفت: من فکر می‌کردم هیلاری کلینتون پیروز می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حالا با انتخاب ترامپ نقش آمریکا در سطح جهانی چه می‌شود، گفت:‌ این امر می‌تواند ما را قادر سازد تا میان سیاست خارجی و شرایط داخلی خود انسجام و هماهنگی ایجاد کنیم. مشخص است که میان مردم و تصورات نخبگان درباره نقش سیاست خارجی آمریکا شکاف وجود دارد. به نظرم رییس جمهوری جدید آمریکا این فرصت را دارد تا این دو را با هم مرتبط کند. او این فرصت را دراد اما این به خودش بستگی دارد.

کیسینجر در پاسخ به سوالی در مورد اینکه حالا پس از انتخاب ترامپ نسبت به او یا جدیتش احساس بهتری دارید، گفت: ما باید بحث در مورد این سوال را متوقف کنیم. او رئیس جمهور منتخب است، ما باید به او فرصت دهیم تا فلسفه خودش را بهتر کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به او کمک می‌کنید، گفت: من به او دسترسی نخواهم داشت اما رویکرد من از زمان ترک دفترم این بوده که اگر از من بخواهند با آنها دیدار می‌کنم.

کیسینجر در پاسخ به این سوال که نگرانی بزرگ شما در مورد ثبات جهانی با توجه به نتایج این انتخابات چیست، گفت: کشورهای خارجی به این مساله با شوک پاسخ خواهند داد. من این احتمال را می‌دهم که مذاکرات جدیدی صورت بگیرد. اگر ترامپ به مردم آمریکا بگوید این فسلفه من در مورد سیاست خارجی است و برخی از سیاست‌هایش با سیاست‌های گفته شده قبلی‌اش مغایرت داشته باشد اما اهداف مورد نظر کشورهای دیگر را تامین کند، این احتمال وجود دارد که روند ادامه یابد.

وی در مورد اینکه واکنش چین به انتخاب ترامپ چه خواهد بود، گفت: من مطمئنم که چین به طور حتم گزینه‌های خودش را مورد بررسی قرار می‌دهد و روسیه نیز همین کار را می‌کند.

کیسینجر در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید که ترامپ دوستدار پوتین است، گفت: نه او به این دلیل به لفاظی پرداخت که پوتین اظهارنظرهای خوبی در موردش گفته بود و ترامپ نیز به او جواب داد.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا روسیه از این اوضاع نفی می‌برد، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که پوتین منتظر بماند که اوضاع چه تغییری در آمریکا خواهد داشت. روسیه و آمریکا در مواردی نظیر اوکراین و سوریه که کنترل همه چیز دست دو طرف نیست با یکدیگر تعامل داشته‌اند. این احتمال وجود دارد که پوتین منتظر بماند تا گزینه‌های موجود را در سیاست آمریکا ببیند.

کیسینجر درباره فرصت بی ثباتی بیشتر گفت: من اظهارنظر کلی دارم، به نظرم اکثر سیاست خارجه جهان به مدت شش تا ۹ ماه به حالت تعلیق درآمده و منتظر نتایج انتخابات آمریکا مانده است. آنها یک انقلاب داخلی در آمریکا را شاهد بوده‌اند و می‌خواهند برای یک بازه زمانی آن را مورد مطالعه قرار دهند اما در همین حال تصمیمات لازم و ضروری گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تهدید داعش درحال حاضر جدی‌تر خواهد بود، گفت: گروه‌های غیردولتی ممکن است این ارزیابی را داشته باشند که ترامپ به یک حمله تروریستی به روشی پاسخ دهد که به نفع آنها باشد. در مورد ایران نیز باید بگویم توافق اتمی با ایران بیش از هر زمان دیگری شکننده است. هیچ کس چیز زیادی درباره سیاست خارجه ترامپ نمی‌داند. پس همه منتظر می‌مانند تا شاهد آن باشند.

این سیاستمدار آمریکایی با بیان اینکه پدیده ترامپ امری است که تاحدود زیادی ساخته و پرداخته واکنش جوامع آکادمیک و روشنفکر به ارزش‌های اوست، به او توصیه کرد تا در چشم جهانیان خود را در فراتر از چالش‌های موجود نشان دهد.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا