شکست‌های ترامپ در کشتی‌سازی

بررسی تاریخچه کشتی‌های مرد پرسر وصدای این روزهای دنیای سیاست…

موبنا – دونالد ترامپ، مجری معروف و میلیاردر آمریکایی که به‌تازگی با بهت‌زده کردن رسانه‌ها و مردم جهان موفق به راه‌یابی به کاخ سفید شده، علاوه بر ساخت برج و در اختیار داشتن هواپیمای معروف بوئینگ خود، از سال ۱۹۸۰ میلادی تا امروز توانسته است با خرید یک شرکت کشتی‌سازی و یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های تفریحی دنیا در صنعت دریایی، نامی برای خود دست‌و‌پا کند اما برخلاف آنچه تصور می‌کنید، این فعالیت‌ها نه تنها با توفیقی همراه نبوده است، بلکه در میان آن‌ها شکست‌هایی بزرگ نیز به چشم می‌خورد.

«نابیلا»، کشتی ۸۶ متری ساخت شرکت «بنتی»، هشتمین کشتی تفریحی در دنیا، در سال ۱۹۸۰ به عدنان خاشوجی، تاجر اسلحه سعودی تحویل داده شد. این کشتی تفریحی در سال ۱۹۸۳ در فیلم «هرگز نگو هرگز» جیمز باند دیده شد. هنگامی که خاشوجی با مشکلات مالی روبه‌رو شد، سلطان برونئی مالکیت این قایق را در اختیار گرفت تا یکی از بدهی‌های وی را پوشش دهد. طولی نکشید تا این کشتی تفریحی با ارزشی معادل ۲۹ میلیون دلار در سال ۱۹۸۷ توسط دونالد ترامپ خریداری شد. در سال ۱۹۸۸، ترامپ اعلام کرد با هزینه یک‌میلیون دلاری نام این کشتی را از «نابیلا» که نام دختر عدنان خاشوجی بود، تغییر داده است.

پس از دستیابی به «نابیلا»، ترامپ نام این کشتی را به «پرنسس ترامپ» تغییر داد، سپس با کمک یک کشتی‌سازی هلندی و با هزینه‌ ۱۰ میلیون دلاری تجهیزات داخلی این کشتی را به کلی تغییر داد. به این ترتیب، آرم روی هلی‌پد این کشتی از «H» به «T» که نشانه‌ای از نام ترامپ است، تغییر کرد. در ژوئن سال ۱۹۸۹، دونالد ترامپ در مصاحبه با روزنامه «نیوزدِی» اعلام کرد قصد دارد کشتی بزرگ‌تری بسازد؛ یک کشتی به طول ۴۰۰ فوت که ممکن است تا ۵۰۰ فوت هم طول داشته باشد و برای واگذاری پروژه ساخت آن بین شرکت‌های پیشنهادی مناقصه برگزار خواهد شد. پس از برگزاری مناقصه، ۴ بریتانیایی مسئولیت سرمایه‌گذاری برای ساخت این کشتی را بر عهده گرفتند؛ کشتی ۱۲۸ متری که «پرنسس ترامپ ۲» نام گرفت.

در ماه مه سال ۱۹۹۰، اعلام شد که ترامپ مسئولان کشتی‌سازی «آمِل» را که وظیفه ساخت کشتی جدید ترامپ را بر عهده داشت، گرد هم آورده است. در یک کنفرانس خبری که در همین سال برگزار شد، جف واکر، معاون ترامپ در شرکت سرمایه‌گذاری که به نام وی نام‌گذاری شده است. این خبر را که شرکت کشتی‌سازی ترامپ به دلیل مشکلات مالی ناشی از فعالیت‌های مالک قبلی را به فروش رسیده است، رد کرد؛ خبری که بسیاری از کارشناسان آن را مبنی‌بر لغو ادامه روند ساخت «پرنسس ترامپ ۲» می‌دانستند.

در سپتامبر ۱۹۹۰، ترامپ شرکت کشتی‌سازی خود را که با مشکلات مالی بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، به پیتر کوتل، تاجر آمریکایی فروخت. در همان زمان، «پرنسس ترامپ» نیز به فروش گذاشته و تمام فعالیت‌ها روی «پرنسس ترامپ ۲» متوقف شد. در سال ۱۹۹۱، کشتی «پرنسس ترامپ» با ارزشی برابر با ۱۹ میلیون دلار به شاهزاده ولید فروخته و نام آن به «Kingdom 5KR» تغییر داده شد.

بدنه نیمه‌ساخته «پرنسس ترامپ ۲» نیز تا تابستان سال ۲۰۰۱ میلادی در شرکت «آمِل» نگهداری می‌شد و پس از آن به مکان نامعلومی انتقال داده شد. تا امروز هنوز اطلاعاتی از این‌که این کشتی تا چه مرحله‌ای از ساخت پیش‌ رفته بود و چه بر سر بدنه نیمه‌ساخته آن آمد، در دست نیست.

حال ۴ سال فرصت باقی است تا ببینیم آیا توانایی ترامپ در امر کشورداری بهتر از فعالیت‌های دریایی وی است یا خیر!

 منبع:  روزنامه دنیای خودرو

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا