تولید ۸۵ هزار بشکه ای نفت آزادگان شمالی تثبیت شد

عملیات توسعه میدان آزادگان شمالی به روش بیع متقابل و به منظور ایجاد ظرفیت تولید، فرآورش و انتقال روزانه حداکثر ۷۵ هزار بشکه نفت خام در فاز اول طراحی شده بود که این رقم درمرحله بهره برداری اولیه به ۸۵ هزار بشکه افزایش یافته است.

موبنا – ظرفیت تولید نفت در فاز اول آزادگان شمالی به ۸۵ هزار بشکه در روز رسید.

مدیرعامل شرکت متن در مراسم افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در غرب رودخانه کارون از دستیابی به ظرفیت ۸۵ هزار بشکه ای تولید نفت در فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان شمالی خبر داد و گفت: رقم تولید نفت این میدان نفتی از پیش بینی های اولیه فراتر رفته است.

سید نورالدین شهنازی زاده در مراسم افتتاح رسمی سه میدان نفتی در غرب کارون که ظهر امروز، یکشنبه (۲۳ آبان ماه) با حضور رییس جمهوری انجام شد، گفت: میزان تولید نفت خام از فاز اول میدان نفتی آزادگان از مقادیر پیش بینی شده پیشی گرفته است.

وی توضیح داد: عملیات توسعه میدان آزادگان شمالی به روش بیع متقابل و به منظور ایجاد ظرفیت تولید، فرآورش و انتقال روزانه حداکثر ۷۵ هزار بشکه نفت خام در فاز اول طراحی شده بود که این رقم درمرحله بهره برداری اولیه به ۸۵ هزار بشکه افزایش یافته است.

شهنازی زاده افزود: نفت فرآوری شده با استفاده از خط لوله به تلمبه خانه غرب کارون و امیدیه ارسال می شود.

وی همچنین از حفر ۵۸ حلقه چاه در طرح توسعه میدان آزادگان شمالی خبر داد و افزود: از این تعداد حلقه چاه، ۵۰ حلقه چاه تولیدی و ۸ حلقه چاه دفع پساب، ازدیاد برداشت و توصیفی است.

طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در ۲ فاز با تولید ۷۵۰۰۰ بشکه نفت خام و برداشت گاز همراه روزانه به میزان ۳۹.۰۸ میلیون فوت مکعب گاز در هر فاز مدنظر است که فاز اول با افزایش ظرفیت تولید و فرآورش ۱۰ هزار بشکه ای نفت در روز امروز و با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسمی رسید.

میزان نفت درجای این میدان معادل ۵.۶ میلیارد بشکه نفت خام است که با احتساب ضریب بازیافت ۵.۵ درصد، نفت قابل استحصال از این میدان معادل ۳۳۰ میلیون بشکه نفت خام در روز خواهد بود.

میدان نفتی آزادگان با مساحتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مربع بخشی از میــدان نفتی آزادگان است که در حدود ۱۲۰ کیلومتـری غرب اهـواز (غرب رودخانه کارون) در منطقه مرز مشترک بین ایران و عــراق در جنوب غرب ایران و عمدتاً در تالاب هورالهویزه واقع شده است.

 منبع: نامه نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا