رئیس جمهور کره جنوبی بازجویی می شود

دادستانی کره جنوبی این هفته رئیس جمهور را بازجویی می کند.

موبنا – دادستانی کره جنوبی اعلام کرد خانم پارک گئون-های رئیس جمهور این کشور اواسط این هفته در چارچوب تحقیقات درباره رسوایی دخالت در امور دولتی و استفاده از قدرت توسط چوی سون سیل، دوست صمیمی و نزدیک وی، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

این نخستین بازجویی از رئیس جمهور در تاریخ جمهوری کره جنوبی محسوب می شود.

دادستانی کره جنوبی صبح امروز اعلام کرد واحد ویژه رسیدگی به این پرونده در مرحله نهایی بررسی‌های خود برای بازجویی از رئیس جمهور است.

خبرگزاری یونهاپ از سئول، گزارش داد: یکی از مسئولان این واحد ویژه امروز گفت: « باید روز سه شنبه یا چهارشنبه، در آخرین مهلت، از رئیس جمهور پارک بازجویی کنیم. ما درخواست خود را به کاخ ریاست جمهوری اعلام کرده ایم و منتظر پاسخ آن هستیم.»

دادستانی کره جنوبی به علت افکار عمومی منفی در مورد اعتبار این نهاد، از بازجویی کتبی اجتناب می کند و بهترین گزینه این است که این بازجویی نه در دادستانی و نه در دفتر ریاست جمهوری، بلکه در یک مکان ثالث انجام شود.

این منبع ضمن تأیید «اصل انجام بازجویی حضوری (چهره به چهره) و همچنین مکان بازجویی »، گفت لازم است که در این باره با دفتر ریاست جمهوری نیز مذاکره شود.

با توجه به اینکه مصونیت رئیس جمهور در قانون اساسی کشور آمده است، پارک گئون-هی می تواند با این بازجویی مخالفت کند، اما از آنجا که وی چهارم نوامبر در عذرخواهی خود از مردم وعده داد در صورت نیاز تن به بازجویی می دهد، دادستانی برای روشن شدن نقش وی و دخالت وی در این پرونده، از او بازجویی خواهد کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی ۲۵ اکتبر در نخستین اظهاراتش درباره این پرونده اعتراف کرد که متن سخنرانی هایش و همچنین اسناد ریاست جمهوری را در اختیار چوی سون-سیل قرار داده است.

دادستانی قرار است روی دو مسئله مهم، یعنی افشای اسناد طبقه بندی شده و جمع‌آوری اجباری کمک های مالی برای دو بنیاد غیرانتفاعی میر (Mir) و کی-اسپورتس (K-Spors) متمرکز شود.

 منبع: خبرگزاری صدا و سیما

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا