توسعه گردشگری تجاری ایران و گرجستان

کشور گرجستان یکی از کشورهای قاره اروپا است. البته به طور دقیق باید گفت کشوری است که در منطقه اوراسیا قرار دارد که مرز بین اروپا و آسیا است.

موبنا – همایش توسعه روابط گردشگری – تجاری ایران و گرجستان با حضور سرکنسول گرجستان در ایران، برخی مسئولان این کشور و جمعی از سرمایه گذاران ایرانی در هتل آزادی تهران برگزار شد.

این همایش را شرکت گرجستانی “مشاوره و سرمایه گذاری دریم لند”، شرکت ایرانی “یکتا سفر” و با حمایت شرکت “ردکو” گرجستان در تهران برگزار کردند.

امیران ایوانیدزه مدیر ارشد تحقیق و توسعه روابط وزارت توریست گرجستان در این همایش با اشاره به این که، طی ۱۰ سال اخیر گرجستان تغییرات زیادی کرده است و افراد مختلفی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری به این کشور آمده اند، گفت: کشور ما دارای آب و هوای متنوعی است و چهار فصل را می توان در این کشور مشاهده کرد.

وی افزود: از جمله قابلیت های کم نظیر سرزمین گرجستان در عرصه گردشگری سواحل دریا، جنگل، طبیعت بکر و آثار تاریخی زیادی است که علاقه مندان می توانند در تمامی این حوزه ها سرمایه گذاری کنند.

امیران با اشاره به این که، گرجستان برای گردش و تفریح خانواده های ایرانی بسیار مناسب است، گفت: این کشور پیست های اسکی زیادی دارد که می تواند در زمستان پذیرای ایرانیان دوستدار ورزش اسکی باشد.

وی افزود: علاوه بر این کشور ما دارای سه فرودگاه بین المللی است که سرمایه گذاران خارجی می توانند با استفاده از این ظرفیت در بخش گردشگری و هتل سازی، ایجاد فروشگاههای بزرگ، آب درمانی و پزشکی سرمایه گذاری کنند.

آکاکی آدامیا مشاور سرمایه گذاران در آژانس ملی سرمایه گذاری در گرجستان نیز در این همایش گفت: کشورهای زیادی تاکنون برای سرمایه گذاری در گرجستان وارد مذاکره با مسئولان و سرمایه گذاران این کشور شده اند.

وی با تاکید بر این که، گرجستان سیستم بانکی پایداری دارد و از نظر امنیت جزو کشورهای امن جهان است، افزود: این کشور در حال حاضر در رده ششم سرمایه گذاری و هشتم کسب و کار دنیا قرار دارد.

وی همچنین گفت: وقتی سرمایه گذاری در گرجستان کاری را شروع کند، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای مربوطه موظف هستند به وی کمک کنند تا در سریع ترین زمان ممکن پروژه اش به پایان برسد.

آکاکی تاکید کرد: سیستم اداری در گرجستان به گونه ای برنامه ریزی شده که کسی نمی تواند از سرمایه گذاران تقاضای رشوه و یا خارج از قانون پول طلب کند.
وی با اشاره به این که، سرمایه گذاری در مناطق آزاد گرجستان معاف از مالیات است، گفت: دولت گرجستان به دلیل دریافت مالیات کم از شهروندان محبوبیت زیادی در بین مردم دارد.

وی افزود: دولت این کشور برای جذب سرمایه بیشتر به سرمایه گذاران اطمینان می دهد که در زمان سرمایه گذاری و پس از آن، مالیات تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت.

مشاور سرمایه گذاران در آژانس ملی سرمایه گذاری در گرجستان با اشاره به این که، گرجستان زمین رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد، گفت: دولت گرجستان از افرادی که بخواهند در زمینه انرژی در این کشور سرمایه گذاری کنند حمایت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نیروگاه آبی در گرجستان وجود دارد که به کشور روسیه برق صادر می کند و درصدد صدور برق به قاره اروپاست.

بر پایه این گزارش، مدیر عامل شرکت هواپیمائی گرجستان، مدیر کل روابط بین الملل وزارت توریست گرجستان و رئیس هیأت مدیره و مدیر فروش شرکت ردکو، مدیر عامل شرکت مشاوره و سرمایه گذاری دریم لند و مدیر عامل شرکت یکتا سفر نماینده انحصاری خطوط هواپیمایی جورجین ایرویز با پروازهای متعدد به مقصد ایران و سایر کشورها از جمله سخنرانان این همایش بودند.

گفتنی است که گرجستان یکی از کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است که در منطقه قفقاز واقع شده و از نظر جغرافیای سیاسی اهمیت زیادی دارد. این کشور از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از شرق با آذربایجان همسایه است. در غرب این کشور دریای سیاه قرار دارد.

کشور گرجستان یکی از کشورهای قاره اروپا است. البته به طور دقیق باید گفت کشوری است که در منطقه اوراسیا قرار دارد که مرز بین اروپا و آسیا است.

گرجستان دومین کشور در جهان بود که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی در قرن چهارم پس از میلاد انتخاب کرد. مردم آن به میهمان ‌نوازی معروفند و سنت‌ها و غذاهای آن طرفداران زیادی دارد.

این کشور عضو سازمان جهانی تجارت است و تلاش می‌کند به عضویت اتحادیه اروپا و ناتو درآید. تولید ناخالص داخلی این کشور ۶۵/۱۹ میلیارد دلار است و دو میلیون و ۲۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

محصولات صادراتی گرجستان شامل ضایعات آهن، آب معدنی، سنگ آهن، وسایل نقلیه و میوه و خشکبار است که به کشورهای ترکیه(۷/۱۲ درصد)، آذربایجان(۴/۹ درصد)، روسیه(۷/۷ درصد)، ارمنستان(۵/۷ درصد)، ترکمنستان(۳/۷ درصد)، بلغارستان(۴/۶ درصد)، آمریکا(۶ درصد)، اوکراین (۸/۵ درصد)، کانادا (۵ درصد) و آلمان (۶/۴درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل سوخت، وسایل نقلیه، ‌ماشین‌آلات، حبوبات و دیگر مواد خوراکی و دارو است که از کشورهای روسیه (۲/۱۵ درصد)، ترکیه (۲/۱۴ درصد)،آلمان(۵/۹درصد)، اوکراین (۷/۸ درصد) و آذربایجان (۷/۸ درصد) وارد می‌شود.

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۶۳۰ هزار نفر با میانگین سنی ۳۸ سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است. امید به زندگی برای زنان ۸۰ و برای مردان ۷۳ سال است.
زبان رسمی این کشور گرجی است که الفبای ویژه خود را هم دارد. حدود ۸۴ درصد از مردم این کشور مسیحی ارتودوکس و ۱۰ درصد مسلمان هستند.

 منبع: پول‌نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا