آیا “زلمای خلیل زاد” وزیر خارجه آمریکا می‌شود؟

به جز زلمای خلیل‌زاد،« جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «باب‌ کراکر» عضو مجلس سنا، «نیوت‌ گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان و «استنلی‌مک کریستال» فرمانده نظامی ارشد سابق در افغانستان از چهره‌های شاخص نامزد برای این پست هستند.

موبنا – رسانه‌های آمریکایی از احتمال جایگزینی «جان‌کری» وزیر امور خارجه آمریکا با «زلمی‌خلیل‌زاد» افغانستانی الاصل خبر دادند.

رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که «زلمای‌خلیل‌زاد» دیپلمات آمریکایی افغانستانی الاصل برای پست وزارت خارجه در دولت جدید آمریکا نامزد شده است.

«مایک پنس» معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا فهرست نامزدان برای مقام وزارت خارجه آمریکا را دریافت کرده است.

بر اساس گزارش «نیویورک‌ تایمز» در فهرستی که به معاون ترامپ ارائه شده است؛ شماری از مشاوران و تحلیل‌گران امور سیاسی نیز شامل هستند.

ولی به جز زلمای خلیل‌زاد،« جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «باب‌ کراکر» عضو مجلس سنا، «نیوت‌ گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان و «استنلی‌مک کریستال» فرمانده نظامی ارشد سابق در افغانستان از چهره‌های شاخص نامزد برای این پست هستند.

خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در امور افغانستان، عراق و سازمان ملل از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به کاخ سفید در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

او در دوران ریاست جمهوری جورج بوش از نزدیک با رئیس جمهور آمریکا کار می‌کرد و حالا هم احتمال بسیاری وجود دارد که دونالد ترامپ، هم حزبی آقای بوش نیز او را برای همکاری برگزیند.

خلیل‌زاد در سال ۱۹۵۱ در شهر مزارشریف ولایت بلخ متولد شد که پدرش پشتون و مادرش تاجیک بود.

وی در سال ۱۹۸۵ تابعیت آمریکا را به دست آورد که برای مدت کوتاهی به عنوان مشاور ویژه بخش “برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه امریکا” در کنار «پل ولفوویتز» کار کرد.

این دیپلمات آمریکایی از کارشناسان ارشد در امور افغانستان، عراق و کشورهای خاور میانه محسوب می‌شود.

 منبع: تسنیم

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا