جولان قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی

بیگلو گفت: نداشتن حق مالکیت معنوی روی قطعات اجازه کپی‌کاری‌های غیراستاندارد داخلی یا سفارش کپی به چینی‌ها را به سودجویان می‌دهد.

موبنا – نخستین نشست خبری هیأت‌مدیره جدید انجمن قطعه‌سازان امروز با حضور رییس، نایب‌رییس، دبیر، سخنگو و دو تن از مسئولان کمیته‌های داخلی این انجمن برگزار شد.

به گزارش پول‌نیوز، رضا رضایی، رییس این انجمن با اشاره به توان قطعه‌سازان داخلی برای داخلی‌سازی ۶۰درصدی قطعات مورد نیاز برای محصولات مشترک خودروسازان داخلی و خارجی گفت: داخلی‌سازی قطعات ساده تا هشت ماه و داخلی‌سازی قطعات پیچیده حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

سهم ۹۰ درصدی کپی‌کاران از بازار لوازم یدکی

در ادامه این نشست، مازیار بیگلو، دبیر این انجمن درخصوص برنامه انجمن برای سامان‌دهی بازار لوازم یدکی گفت: گردش مالی این بازار سالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی است، در حالی‌که خودروسازان تنها ۱۰ درصد از این فروش را به خود اختصاص داده‌اند و ۹۰ درصد بقیه مشخص نیست از کجا تأمین می‌شود و چرا تا این حد قطعات مشابه چینی در بازار وجود دارد.

وی افزود: از انجمن واردکنندگان قطعات یدکی خواسته‌ایم در تایید کیفی قطعات وارداتی با ما هماهنگی لازم را داشته باشند. بیگلو ادامه داد: معضل بعدی در بازار لوازم یدکی، نداشتن حق مالکیت معنوی روی قطعات شرکت‌هاست که اجازه کپی‌کاری‌های غیراستاندارد داخلی یا سفارش کپی به چینی‌ها را به سودجویان می‌دهد.

طلب ۴هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان

در ادامه این نشست فرهاد بهنیا، سخنگوی این انجمن، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را ۴هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به دنبال اجرای طرح تحریک تقاضا، تاکنون ۱۶هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شده است.

رضایی نیز در تایید این سخنان با بیان این‌که انتظار قطعه‌سازان پرداخت ۴۵روزه وجه قطعات است، اظهار داشت: البته روند پرداخت بهتر از گذشته شده، به طوری که پرداخت‌ها حداکثر ۱۲۰ روزه است.

کمیته‌های انجمن

بیگلو در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های هیات‌مدیره جدید انجمن قطعه‌سازان پرداخت و گفت: پنج کمیته بانکی، بیمه و مالیات، گمرک و تعرفه ها، ارتباط با خودروسازان و توسعه کسب‌وکار‌ برای رسیدگی به مباحث مبتلابه قطعه‌سازان تشکیل شده است.

 منبع: پول نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا