خاطره‌های رسته از فراموشی به روایت استاد ایرانی کمبریج

کتاب «حدیث نفس» در ۶۰۸ صفحه و با قیمت ۳۲ هزار تومان در نشر نی به چاپ رسیده است.

موبنا – این بخش در نظر دارد کتاب های مختلف (از تازه های نشر تا پرفروش ترین ها و آثار قابل اعتنا) را به مخاطبان معرفی کند. در این بخش در طول هفته کتاب های مختلفی به خوانندگان گرامی معرفی می شود تا با این اقدام تلاشی هر چند کوچک در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته باشد. مخاطبان عزیز می توانند کتاب های مورد نظر خود را برای معرفی به خوانندگان عصرایران به صورت نظر در انتهای خبر درج کنند.

حسن کامشاد، پژوهشگر ادبی و مترجم، در سال ۱۳۰۴ در شهر اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات اولیه را در دبیرستان ادب اصفهان گذراند و با ورود به دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران کارشناسی حقوق گرفت. پس از فارغ‌التحصیلی به جنوب رفت و در شرکت نفت مشغول به کار شد. پس از آن، مدتی به دعوت دانشگاه کمبریج به تدریس زبان فارسی در این دانشگاه پرداخت و هم‌زمان با تدریس، تحصیلات خود را ادامه داد و موفق به اخذ مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه کمبریج شد. پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان استاد زبان فارسی در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. او همچنین استاد مدعو دانشگاه کالیفرنیا بوده است.

کتاب «حدیث نفس» نوشته حسن کامشاد اثری است که این فرهیخته در مورد زندگی خود به نگارش درآورده است.

در توضیحات این کتاب آمده است: «نوشتن به زندگی شور و روشنی می‌بخشد. علت اصلی نوشتن، بیش‌تر آن است که نویسنده نمی‌تواند ننویسد. این خاطره‌های رسته از فراموشی که سالیان سال در کنه ذهن من خفته بود، در پیرسالی به خلجان درآمد و خود خود را نویساند. نوشتن در این حال بیش‌تر گوش‌دادن بود تا سخن‌گفتن و دستاورد هم، چنان‌که خواهید دید، یکسره مکاشفه است و بدون موعظه و مبالغه. نویسنده به جای آن‌که چیزی بیندیشد، دربارهٔ چیزی که می‌اندیشد می‌نویسد. ندانسته‌ای به قلم نیامده، اما دانسته‌ها هم، به دلایل آشکار، همه به قلم ننشسته ـ که جای تأسف است.

آن‌چه نوشته شده، به هر صورت، در هشتادوچند سال عمر بر نویسنده گذشته است، و ای‌بسا که او در این بازنگری به گذشته، ناخودآگاه می‌خواسته خود را بهتر بشناسد… مگر نه که آفتاب به لب بام رسیده؟»

کتاب «حدیث نفس» در ۶۰۸ صفحه و با قیمت ۳۲ هزار تومان در نشر نی به چاپ رسیده است.

 منبع: عصرایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا