تلاش مردمی برای آزادی ملوانان از اسارت دزدان

درباره ماجرای غم‌انگیز هشت صیاد و ملوان ایرانی که با دست و پای به زنجیر بسته، در چنگ دزدان دریایی سومالی اسیر شده‌اند، موجی از اندوه در میان اقشار جامعه بوجود آورد و احساس و عواطف انسانی خوانندگان روزنامه را برانگیخت.

موبنا – خانواده‌های نیک‌سرشت در تماس با گروه حوادث «ایران» ضمن ابراز تأثر از اسارت صیادان و ملوانان در مخفیگاه راهزنان دریایی، می‌گویند حاضرند بهای آزادی‌شان را بپردازند تا مسئولان کشور از طریق وزارت امور خارجه برای نجات گروگان‌های هموطن اقدام کنند.

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت، در همکاری با گروه «جویندگان عاطفه» روزنامه ایران یادداشت کوتاه احساس برانگیزی درباره اسارت بیست ماهه صیادان و ملوانان ایرانی در صفحه حوادث ایران نوشته بود که پس از انتشار این مطلب، مسئولان برنامه فرمول یک صبحگاهی شبکه یک سیما نیز از وی دعوت کردند تا در این برنامه توضیحاتی پیرامون اسارت بیست ماهه گروگان‌ها توسط راهزنان دریایی سومالی برای اطلاع بینندگان این شبکه بدهد.

این روزنامه‌نگار ضمن توضیحاتی گفت: این صیادان و ملوانان سوار بر یک موتور لنج بودند که در آب‌های اقیانوس هند به اسارت دزدان دریایی درآمدند که از حدود دو سال پیش در اسارتگاه راهزنان روز و شب پردرد و عذابی را در اسارتگاه جنگلی در سومالی می‌گذرانند.

سرنشینان موتور لنج، ۱۲ تن بودند که ۴ تن از این گروگان‌ها تاکنون کشته شده‌اند
به گفته خانواده‌های صیادان و ملوانان اسیر، برخی تلاش‌های مسئولان در این‌باره تاکنون بی‌نتیجه مانده و اکنون گروگان‌ها از آخرین روزنه امیدشان چشم به یاری هموطنان‌شان دارند تا باج موردنظر راهزنان در قبال آزادی‌شان جمع‌آوری شود.

برگزارکننده برنامه فرمول یک پرسید: آیا از طرف وزارت امور خارجه اقدامی برای آزادی گروگان‌ها نشده است که بلوری توضیح داد: مسئولان مربوطه از یک سال پیش اعلام کرده بودند برای نجات گروگان‌ها اقدام خواهند کرد اما تاکنون خبری از آنها نشده است.

ضمن اینکه سخنگوی وزارت خارجه به تازگی و در آخرین اظهارنظرش گفته: این وزارتخانه تلاش‌های زیادی برای آزادی ایرانیان اسیر دزدان دریایی انجام داده اما به دلیل شرایط خاص گروگانگیران، کار مشکل شده و بر حساسیت موضوع افزوده و ماجرای پیش آمده کار ساده‌ای نیست.

وی عنوان کرد: این اسیران هموطن، در بیغوله‌هایی تنگ و تاریک در اعماق جنگل‌ها با دست و پای بسته در غل و زنجیر هستند. با تکه نانی خشکیده و کپک‌زده زنده مانده‌اند و روزها و شب‌های وحشتناکی را می‌گذرانند تا از این سوی آبهای اقیانوس هند مژده کمک مسئولان و هموطنان‌شان را بشنوند.

دزدان دریایی در آخرین تماس باخانواده‌های صیادان و ملوانان اسیر حاضر به دریافت ۵ هزار دلار بابت آزادی آنان شده‌اند که امیدواریم با اطمینان از این قول و قرار راهزنان ملوانان و صیادان اسیر با تدابیر مسئولان مربوطه هر چه زودتر آزاد شوند. این در حالی است که خانواده‌های نیکوکار در تماس با گروه جویندگان عاطفه اعلام کرده‌‌اند در صورت تأیید مسئولان حاضرند این پول را بپردازند.

ربودن چند لنج
طی سال‌های اخیر راهزنان دریایی با حمله به چند لنج ایرانی، گروه‌هایی از ملوانان و صیادان ایرانی را در آب‌های اقیانوس هند به گروگان گرفته‌بودند. در دومین حمله ۱۷ ملوان لنج‌صیادی جابراسفند ماه سال ۹۳ چند روز پس از خروج از بندر کنارک و ورود به آب‌های سومالی گرفتار دزدان دریایی شدند. تنها یک هفته پیش از این راهزنی دریایی یک لنج ربوده شده و ۲۲ سرنشین آن به اسارت دزدان درآمده بود. ۱۷ ملوان اسیر این لنج که تنها یک هفته پس از اسارت سرنشینان لنج دیگری در آب‌های سومالی گرفتار شده بودند که در تماس با خانواده‌هایشان از اسارتشان توسط دزدان سومالیایی خبر دادند که دزدان اعلام کرده‌اند ۲۵۰ هزار دلار برای آزادی‌شان باید پرداخت شود. تلاش‌ها برای نجات این ۱۷ ملوان ادامه داشت، تا اینکه ۴ شهریور سال ۹۴ ناخدای لنج با خانواده‌اش تماس گرفت و از اسارت ۴ دزد دریایی و فرار گروگان‌ها خبرداد. به این ترتیب ۱۰ شهریور ۹۴ این ملوانان پس از ۶ ماه رنج و سختی به آغوش خانواده‌بازگشتند.

آخر مهرماه سال گذشته نیز یک لنج صیادی از بندر کنارک با ۱۵ خدمه در آب‌های نزدیک شهر ایل سومالی گرفتار دزدان دریایی شدند. ملوانان این لنج در روی آب گرفتار دزدان شده بودند به این ترتیب راهزنان مسلح لنج آنها را به محاصره خود درآورده و به انتظار مانده بودند تا سرقت لنج تمام شود و ملوانان خودشان را به ناچار تسلیم آنان کنند تا اینکه یک ناوجنگی اروپایی موفق به خلع سلاح دزدان دریایی شد و سرنشینان لنج با یک کشته و دو مجروح از چنگال دزدان رهایی یافته و به سمت ایران بازگشتند.

 منبع: روزنامه ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا