تشخیص ۳۰ دقیقه‌ای اچ.آی.وی با استفاده از «یواس‌بی» (+عکس)

تیم تحقیقاتی از دانشگاه امپریال کالج لندن و شرکت دی‌ان‌ای الکترونیکس نوعی فلش یواس‌بی ساخته‌اند که از یک قطره خون برای آزمایش “اچ‌.آی.وی” استفاده می‌کند.

موبنا – این دستگاه سپس یک سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند که هر رایانه یا دستگاه دستی می‌تواند آن را خوانده و نتیجه را نشان دهد.

بر اساس این تحقیق که در مجله Scientific Reports” “منتشر شده، آزمایش یکبار مصرف مذکور در تشخیص میزان ویروس موجود در جریان خون فرد بسیار دقیق بوده و می‌تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه نتایج را نشان دهد.

با توجه به رایج بودن فلش‌های یواس‌بی، می‌توان از آن برای بیماران مبتلا به اچ‌.آی.وی به منظور نظارت بر بیماریشان استفاده کرد و همچنین نتایج را برای مدیریت موثرتر مبتلایان به این بیماری در مناطق دورافتاده به کار برد.
فرآیندهای کنونی برای تشخیص میزان ویروس اچ‌.آی.وی در خون فرد حداقل سه روز طول می‌کشد؛ زیرا نمونه‌ها باید برای تحلیل به آزمایشگاه ارسال شوند. علاوه بر آن، آزمایشات کنونی برای تشخیص وجود ویروس و نه میزان آن طراحی شده‌اند. تشخیص تعداد ویروس‌ها می‌تواند به نمایش عملکرد درمان ضد رتروویروسی بپردازد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، حداقل دو میلیون نفر تا سال ۲۰۱۵ به برنامه‌های درمان ضد رترو ویروسی پیوسته‌اند. این تعداد به میانگین ۴۶ درصد بیماران دریافت‌کننده این درمان در همان سال افزوده شده است.

رویکرد جدید از یک تراشه تلفن همراه استفاده می‌کند و تنها به میزان بسیار کمی خون برای آزمایش نیاز دارد. این نمونه خون بر روی نقطه‌ای از دستگاه قرار داده شده و در صورت وجود ویروس اچ.آی.وی، اسیدیته آن تغییر می‌کند. این تغییر سپس به یک سیگنال الکتریکی تبدیل و به دستگاه ارسال می‌شود که در نهایت توسط یک برنامه بر روی یارانه یا دستگاه دستی قابل خوانش خواهد بود.

محققان برای این تحقیق، ۹۹۱ نمونه خون را آزمایش کرده و به نرخ دقت ۹۵ درصد دست یافتند. میانگین زمان مورد نیاز برای دستیابی به پاسخ در این دستگاه، ۲۰.۸ دقیقه بود.

آنها در حال بررسی برای استفاده از این دستگاه به منظور تشخیص ویروس‌های دیگر مانند هپاتیت هستند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا