بورس تهران و انتخاب ترامپ؛ زلزله‌ای که پس‌لرزه نداشت

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مانند قیمت نفت، نرخ تورم، نرخ ارز، فضای کسب وکار، ریسک اعتباری کشور، سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی همگی در مسیر بازگشت رونق به بازار سرمایه است.

موبنا – اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ساعات آغازین معاملات روز چهارشنبه (۱۹ آبان) شوک شدیدی را به بورس‌های بین‌المللی و ازجمله ایران وارد کرد به‌طوری که سهام اغلب بورس‌ها در کشورهای مختلف سقوط کرد.

اما به‌تدریج با رفع نگرانی از تغییر عمده در رویکردهای اقتصادی آمریکا، آرامش به بازارهای مالی دنیا بازگشت به‌طوری که بورس تهران امروز (شنبه) ۶۰۰ واحد رشد کرد.

تصور بازارهای بین‌المللی این بود که بر مبنای سخنان پیشین دونالد ترامپ، بازارهای مالی، نفت و کامودیتی (مواد پایه و معدنی) با رویکردهای جدیدی که آمریکا در سیاست‌های اقتصادی خود اتخاذ خواهد کرد، تحت تاثیر قرار بگیرد.

در بازار سرمایه ایران علاوه بر این تصورات، تصور ایجاد مشکل در روند اجرای برجام با پیروزی ترامپ نیز مزید بر علت شد تا تنش در بورس تشدید شود.

در حالی که بازار سرمایه ایران بیش از این‌که بخواهد تحت تاثیر وضعیت آمریکا باشد، متاثر از تحولات اقتصاد چین است که در‌حال‌حاضر تاثیرگذارترین عامل بر بازار نفت و مواد اولیه و پایه در بازار جهانی نیز هست.

در هر حال بسیاری از صنایع بورسی به کف قیمتی رسیده‌اند و سودآوری و در نتیجه قیمت آن‌ها بیش از این کاهش نخواهد داشت و آن‌چه رقم خواهد خورد نیز عوامل قبلی دارد و تابعی از این انتخابات نخواهد بود.

این را نیز نباید از یاد برد که اتفاقا وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مانند قیمت نفت، نرخ تورم، نرخ ارز، فضای کسب وکار، ریسک اعتباری کشور، سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی همگی در مسیر بازگشت رونق به بازار سرمایه است.

تاثیرات برجام نیز به‌رغم انکارهای برخی افراد و گروه‌ها به‌خوبی رخ نموده است؛ هزینه‌های تجاری اعم از هزینه‌های صادرات و واردات کاهش یافته، درآمد کشور افزایش داشته و نقل و انتقالات پولی نیز تسهیل شده است.

پس عامل جدی برای تغییر رویه بورس وجود ندارد هرچند همچنان رونق یافتن بازار سرمایه زمان‌بر خواهد بود.

 منبع: پول‌نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا