پنجشنبه آسمان شهاب باران می شود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: شامگاه پنجشنبه ۲۷ آبان شاهد بارش شهابی اسدی خواهیم بود که تا بامداد جمعه ۲۸ آبان ادامه دارد.

موبنا – مهندس ‘مسعود عتیقی’ روز شنبه گفت: بارش شهابی شیری یا همان بارش مشهور ‘اسدی’ از شناخته شده ترین بارش های شهابی سالیانه است.
وی افزود: کانون این بارش که در اواخر آبان به اوج خود می رسد، در صورت فلکی شیر است؛ و منشا آن دنباله دار ‘تمپل تاتل ۵۵p’ است که در حقیقت پنجاه و پنجمین دنباله داری است که مدار آن به محاسبه درآمده است.

به گفته عتیقی، این دنباله دار در سال ۱۸۶۵ میلادی کشف شد و هر ۳۳ سال به ملاقات خورشید می آید؛ آخرین بار در زمستان سال ۱۳۷۶ شمسی دنباله دار مذکور از حضیض خورشیدی خود گذشت و معمولا سه تا چهار سال قبل و بعد از عبور دنباله دارها از کمترین فاصله با خورشید، ذرات به جا مانده از دنباله آنها در مداری باقی می ماند که اگر با مدار زمین تلاقی داشته باشند، از برخورد این ذرات با جو زمین بارش های زیبای شهابی ایجاد می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد که رصد یک بارش شهابی نیاز به ابزار خاص ندارد و با چشم غیرمسلح که تقریبا میدان دیدی برابر با ۱۲۰ درجه دارد، می تواند مورد مشاهده قرار گیرد.

عتیقی عکاسی از شهاب های بارش ها را یکی از دلبستگی های شیفتگان آسمان در مواجهه با این رویداد زیبا عنوان کرد و گفت: ذرات میلمتری و میکرومتری این بارش که با جو زمین برخورد می کند خطری برای انسان ندارند و صرفا از تماس این ذرات با جو نور فلئورسان از خود باز می تاباند که این اتفاق در فاصله ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین روی می دهد.

وی خاطر نشان کرد که از امتداد شهاب های رصد شده در هر بارش به خلاف جهت حرکت آنها به نقطه ای می رسیم که به آن کانون بارش یا ‘ردایانت’ می گویند و نام هر بارش شهابی نیز از کانون بارش آن گرفته شده است.

عتیقی یادآور شد که بارش شبانگاه پنجشنبه ۲۷ آبان که تا صبح جمعه ۲۸ آبان ادامه دارد از صورت فلکی شیر گرفته شده است؛ تعداد شهاب های رصد شده در هر ساعت و یا همان میزان بارش ساعتی سمت الراسی که با ZHR شناخته می شود، برای این بارش که سالیان زیادی است از نزدیکی خورشید عبور کرده است تنها ۱۵ شهاب در ساعت است که هر چه به سمت بامداد جمعه ۲۸ آبان نزدیک شویم تعداد شهاب ها بیشتر می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بارش شهابی اسدی طی سال ۷۶ تا ۸۰ به اوج خود رسیده بود اما در شبانگاه پنجشنبه ۲۷ آبان، حضور کوژ ماه کاهنده در آسمان شبانگاهی آلاینده نوری طبیعی محسوب می شود که حتی با فاصله گرفتن از شهرها امکان مشاهده شهاب های به مراتب کمتری وجود دارد به همین دلیل گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه رصدی ویژه ای برای مطالعه این بارش به اجرا درنخواهد آورد.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا